Gå til innhold

Er du rasistisk, sånn innerst inne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker bare på det at så mange er opptatt av å ikke være rasistiske, men samtidig så svirrer det rundt av stereotyper og om man ser på tall og statistikk så er prosentandelen høyere hos de som ikke er etnisk norske enn de som er det når det kommer til kriminallitet, vold og overgrep.

Jeg vil ikke si at jeg er rasistisk, sånn egentlig - eller, jeg føler meg ikke bedre enn andre mennesker fordi jeg er hvit i huden. Men samtidig så syntes jeg det er mye skumlere å gå forbi en mann fra somalia midt på mørke natten, enn en nordmann.

Kan også si at under 22. Juli så ble jeg overrasket over at det var en norsk hvit mann, og mange utlendinger opplevde jo å bli trakassert på gaten - rett og slett for at sannsynligheten for at gjerningsmannen ikke var norsk var ganske stor.

Er det flere som føler det slik?

Jeg mener, jeg vil jo egentlig se på alle som likestilte og skjønner jo at ikke alle muslimer er terrorister, men uansett så tenker jeg mitt når det kommer til innvandringen i Norge. 

Skriver denne selvfølgelig som anonym fordi dette egentlig er meninger jeg ikke vil stå for, men som er basert på opplevelser, fordommer (som grunner i et sted) og statistikk. Altså det meste av rasismen i Norge stammer jo som regel fra dette, hadde det ikke vært en stor del kriminaliteten som skyldes mennesker fra andre land hadde jo dette aldri vært et tema.

Anonymous poster hash: 4f770...5b9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er selv ikke norsk. Mørk i huden, mørkt hår og eget morsmål, men jeg er sånn selv imot noen folk. Mye skummlere å gå forbi en araber i mørket, enn en nordmann ja.

Gir ikke mening, men jeg tenker vel det er fordi jeg ikke blir behandla som utlending og føler meg ganske så norsk, så da tenker jeg litt som folka rundt meg.

Anonymous poster hash: 69eef...76f
  • Liker 4
Skrevet

Nei jeg er meget langt unna noe form for rasistisk. Jeg tror ikke på raseteorien som er en forutsetning for og kunne være rasist. Menneske er menneske, uansett hudfarge og utseende. Kritikk av kulturer, religioner osv. må aldri forveksles med rasisme. Selv om det i dag er populistisk og kalle det for rasisme om man kritiserer en religion, dette gjelder selvsagt kun for islam. Kritikk av kristendom, jødedom osv. er ikke rasisme i følge populistene. Det sier sitt at man ikke kan ta slikt alvorlig.

• Liker 8
Skrevet

Nei jeg er meget langt unna noe form for rasistisk. Jeg tror ikke på raseteorien som er en forutsetning for og kunne være rasist. Menneske er menneske, uansett hudfarge og utseende. Kritikk av kulturer, religioner osv. må aldri forveksles med rasisme. Selv om det i dag er populistisk og kalle det for rasisme om man kritiserer en religion, dette gjelder selvsagt kun for islam. Kritikk av kristendom, jødedom osv. er ikke rasisme i følge populistene. Det sier sitt at man ikke kan ta slikt alvorlig.

Men hvordan vil du da forklare statistikkene på kriminalitet, vold og overgrep hvis du ikke skal blande inn rase, kultur og religion?

Så klare tall viser ikke til tilfeldighet.

Nå tok jeg ikke med religion i HI, for det er jo en helt annen diskusjon igjen. Det er jo ikke sikkert at Muhammed er muslim, men er han mørk i huden og snakker arabisk - så er han nok ikke etnisk norsk.

• Liker 3
Skrevet

Men hvordan vil du da forklare statistikkene på kriminalitet, vold og overgrep hvis du ikke skal blande inn rase, kultur og religion?

Nå tok jeg ikke med religion i HI, for det er jo en helt annen diskusjon igjen. Det er jo ikke sikkert at Muhammed er muslim, men er han mørk i huden og snakker arabisk - så er han nok ikke etnisk norsk.

Dette kan da like gjerne komme fra dårlig integrering og medienes bilde på terror pga religion.

Skrevet

Ingenting av det du skriver tyder på at du er rasist, TS. Rasisme er å diskriminere og se ned på andre mennesker på bakgrunn av deres hudfarge og etnisitet, det er ikke vanskeligere enn som så. Og det medfører riktighet at våre nye landsmenn er overrepresentert i vold- og kriminalstatistikkene, så det er på ingen måter irrasjonelt av deg å synes det er skummelt å gå forbi en somalier.   

• Liker 6
Skrevet

Hvorfor må du blande inn rase? Hvorfor holder ikke kultur og religion som forklaring?

Anonymous poster hash: 4ace9...2c6

Skrevet

Det blir litt for unyansert å bare bruke begrepet "rasisme" her, spesielt når du bruker argumenter som statistikk. Det er meningen at statistikk skal vise faktiske data, altså, når noen har slike og slike forutsetninger, og blir utsatt for dette og dette fenomenet så blir resultatet sånn og sånn.

Det er når du har en forståelse av, eller deler en ideologi som sier at noen mennesker er mindre verd, eller når du behandler noen dårligere enn andre på bakgrunn av etnisk tilhørighet at du begynner å bevege deg innen rasismen (for å si det enkelt). Ikke at du leser statistikk som sier at mennesker med en hudfarge har flere døgn i fengsel enn mennesker med en annen hudfarge. Religionstilhørlighet, sosial status og kulturell status er ofte parametre i statistikk på lik linje med kjønn, alder og utdanningsnivå. 

For å svare på spørsmålet ditt: Nei, jeg er så absolutt ikke rasistisk, verken i menneskesyn eller i handlinger.

Skrevet

Tenker bare på det at så mange er opptatt av å ikke være rasistiske, men samtidig så svirrer det rundt av stereotyper og om man ser på tall og statistikk så er prosentandelen høyere hos de som ikke er etnisk norske enn de som er det når det kommer til kriminallitet, vold og overgrep.

Jeg vil ikke si at jeg er rasistisk, sånn egentlig - eller, jeg føler meg ikke bedre enn andre mennesker fordi jeg er hvit i huden. Men samtidig så syntes jeg det er mye skumlere å gå forbi en mann fra somalia midt på mørke natten, enn en nordmann.

Kan også si at under 22. Juli så ble jeg overrasket over at det var en norsk hvit mann, og mange utlendinger opplevde jo å bli trakassert på gaten - rett og slett for at sannsynligheten for at gjerningsmannen ikke var norsk var ganske stor.

Er det flere som føler det slik?

Jeg mener, jeg vil jo egentlig se på alle som likestilte og skjønner jo at ikke alle muslimer er terrorister, men uansett så tenker jeg mitt når det kommer til innvandringen i Norge.

Skriver denne selvfølgelig som anonym fordi dette egentlig er meninger jeg ikke vil stå for, men som er basert på opplevelser, fordommer (som grunner i et sted) og statistikk. Altså det meste av rasismen i Norge stammer jo som regel fra dette, hadde det ikke vært en stor del kriminaliteten som skyldes mennesker fra andre land hadde jo dette aldri vært et tema.

Du har ikke rasistiske meninger, men heller meninger basert på stereotyper eller ting som man har gjentatt tusenvis av ganger.

Når det kommer til innvandring er jeg likegyldig for å si det rett ut. Men jeg tror slike meninger gjelder i alle situasjoner. La oss for eksempel snakke om idrett. Jeg personlig har den inntrykket av at de svarte er bedre der enn de hvite, mens de gule er verst. Samme når man er ute i byen om natta. Man føler seg mindre trygg hvis du møter en gjeng svarte enn hvite, og det er automatisk følelse vil jeg si. Jeg gikk en gang med en svart vennine og hun selv innrømmet å ha slike fordommer. Hun var ikke redd for å bli skade eller noe, men hun hadde sånn ekkel følelse.

Skrevet

Mennesker består kun av en rase. I forhold til kriminelle handlinger har jeg ingen problemer at man skriver, en muslim, en svart person, en kineser, nordmann osv. Ingen ting av disse betegnelser har noe med rasisme å gjøre. Kun en beskrivelse av gjerningspersonen. Det er selvsagt viktig, slik at man synliggjør problemer med innvandring av enkelte grupper. De politisk korrekte vil helt sikkert kalle slikt rasisme. Men det bør man bare ignorere, da det ikke har noe med rasisme å gjøre.

• Liker 1
Skrevet

Jeg føler meg ikke som rasist. Jeg mener ikke at noen rase er bedre en andre. Jeg føler litt forakt for enkelte relgioner og kulturer og ønsker nok at Norge skal bevares slik som nå.

Anonymous poster hash: 06802...6e7
  • Liker 3
Skrevet

I den originale betydning: nei, jeg bryr meg ikke om andre folkeslag er mindre (eller mer) intelligent eller hva nå enn.

I den moderne, meningsløse betydning: ja.

• Liker 1
Gjest Dårris
Skrevet

Jeg er ikke rasist, bare litt mørkredd. :P

• Liker 1
Skrevet

Signerer!

Skrevet

Nei,ikke i det hele tatt .

Syns rasisme vitner til lav iq .

• Liker 1
Skrevet

Rasist? Nei. Skeptisk til enkelte religioner? Definitivt.

Anonymous poster hash: de4b2...339
  • Liker 5
Skrevet

Nei, men jeg kan favorisere en kultur mer en en annen

• Liker 1
Skrevet

Vil ikke si at jeg er rasistisk. Kunne ikke brydd meg mindre om etnisitet og hudfarge, likevel er jeg for en streng men rettferdig innvandringspolitikk. (vet ikke om sistenevnte får meg til å virke rasistisk i noens øyne)

Anonymous poster hash: 13035...a49

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...