Gå til innhold

Hvilke grønnsaker på pizza?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har blitt flinkere å variere kjøttet, men ender alltid opp med de samme grønnsakene på pizzaen: løk, mais og/eller paprika. Hvilke grønnsaker syns dere er godt på pizza? Evt hva anner liker dere å ha på pizzaen, sauser, krydder, oster?

Anonymous poster hash: 7fefe...55c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Artisjokk

Tomat/cherrytomater)

Løk

Oliven

Avocado

Aberguine

Sopp

Anonymous poster hash: 16638...f6f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artisjokk

Tomat/cherrytomater)

Løk

Oliven

Avocado

Aberguine

Sopp

Glemte ananas(er vel frukt, men men)

Ellers synes jeg blåmuggost er godt på pizza.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artisjokkhjerter, fetaost, blåmuggost, mozarella, oliven, tomater (friske eller soltørkede) og sopp er gode alternativer. 

Og, ja, pesto.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor nevner folk blåmuggost? Det er vel ingen grønnsak?

Anonymous poster hash: 98b58...573
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor nevner folk blåmuggost? Det er vel ingen grønnsak?

Anonymous poster hash: 98b58...573

Har du lest hele hovedinnlegget? Der spør han etter tips også til oster og sauser.

Derfor.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løk og sjampinjong er jo et must, nærmest uansett hva annet jeg har på. 

Ting som går igjen: 

Rødløk, løk, purre, vårløk, dill, paprika, mais, sjampinjong, ananas, tomater. 

Sauser: 

Standard tomatsaus

Tomatsaus med chili

Tacosaus

Sweet chili saus

Peanøttsaus

Creme fraiche (gjerne tilsatt hvitløk og chili)

Oster: 

Jarlsberg

Norvegia

Hvit geitost

Mozarella
Blåmuggost

Jeg kombinerer gjerne flere typer ost.

Anonymous poster hash: 6ec82...ce4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oliven, rødløk, vårløk, ruccula (etter steking), (avocado (etter steking), sjampinjong (stekt i litt smør først), små cherrytomater (halve) og ananas :) 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, jeg elsker å klaske på alt jeg liker på pizza jeg.

Ananas.

Tomat. (Altså biter med tomat.)

Mais.

Paprika.

Løk.

I tillegg liker jeg pepperoni og bacon. Og ekstra ost - masse ost! Og en eller annen pizzasaus selvsagt. Men lager skjeldent pizza selv, så er ingen ekspert på hva slags ost og saus du kan bruke. Ost er ost.  :rolleyes: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ennasus

Paprika, vårløk, sjampinjong, mais, tomatskiver, squash, purre, reddik, brokkoli, blomkål, sukkerert, rødløk, sjarlottløk, :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Parmesan eller gruyere er også godt å blande i osten, så får du litt mer smak.

Anonymous poster hash: 32534...864

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ältså, det verste jeg vet er såkalt vegetarpizza ute der noen bare har langet på alle grønnsakene de vet om, for at det liksom skal bugne og være fristende. En pizzafyll, enten man snakker om kjøtt, fisk/skjell, ost eller grønnsaker må være satt sammen med tanke på at alle komponentene skal passe sammen i smak. En pizza er en rett som en hvilken som helst annen, og må komponeres slik at smakene i toppingen komplementerer hverandre.

En bankers kombo som mange vil like er feks sopp, bacon, løk, timian, og oster som gruyère eller comté. 

Litt mer uvanlig topping får man med feks tynnskåren fennikel og squash, masse frisk chili, og et dryss av finhakket persille og sitronskall når pizzaen kommer ut av ovnen.

Jeg liker også gresskarpuré i stedet for tomatsaus, rosmarin, pinjekjerner, skarp cheddar og enten blåskimmel, chèvre eller feta. Men den er muligens for spesielt interesserte.

Anonymous poster hash: dbc0e...2ef
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt flinkere å variere kjøttet, men ender alltid opp med de samme grønnsakene på pizzaen: løk, mais og/eller paprika. Hvilke grønnsaker syns dere er godt på pizza? Evt hva anner liker dere å ha på pizzaen, sauser, krydder, oster?

Anonymous poster hash: 7fefe...55c

Artisjokk

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tomat, sopp, rødløk. ananas, oliven, squash, aubergin, avokado, jalapeno, brokkoli, spinat... Ikke alle på en gang, selvfølgelig. 2-3 forskjellige ting er nok. Ei venninne bruker også banan på pizzaen, men akkurat det kan jeg styre min begeistring for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

Mais.  :kjefte:

Neida, gjør som dere vil. Men mais og ost er en særdeles dårlig smakskombinasjon. 

En ting man kan gjøre for å spreke opp løken litt, (særlig rødløk) er å frese den på høy varme i olivenolje. Så tilsettes kvernet pepper, litt honning og litt balsamico. La alt steke inn til eventuell væske har fordampet. 

Fungerer spesielt bra i kombinasjon med nøtter og fiken som fyll. 

I en liten landsby i Liguria fikk jeg pizza med pestosaus, mozzarella, aspargus og tomater. Det var rimelig godt. 

Ellers mener jeg at pizzakombinasjoner allerede er best utviklet i Italia, og man trenger egentlig ikke finne opp kruttet på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjampinjong, purre, rødløk, hvitløk, tomat (i alle varianter), grønn salat (legg til hvitløksdressing og jalapeños så blir det kebabpizza!), squash, aubergine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...