PaperFlower Skrevet 20. august 2015 #1 Del Skrevet 20. august 2015 Har tenkt å prøve meg på steinalderbrød, da jeg har lett for å bli rar og oppblåst i magen når jeg spiser vanlig brød. (I tillegg ser det veldig godt ut! ) Jeg har lest at det holder seg ca. en uke i kjøleskap, og at det kan fryses. Men jeg finner ingenting om hvordan holdbarheten er fryst. For å være helt ærlig vet jeg ikke hvordan nøtter o.l. fungerer når det fryses. Kan jeg ha brødet fryst i flere uker/mnd slik som med vanlig brød? Eller er det snakk om en uke ekstra? Vi er bare to i husstanden, og fordelt på oss to tror jeg ikke vi klarer å spise et helt brød på en uke, så da må det fryses. Har ikke klart å finne et konkret svar på nett, bare "ja, det kan fryses". Takker for svar på forhånd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PaperFlower Skrevet 20. august 2015 Forfatter #2 Del Skrevet 20. august 2015 Er det virkelig ingen som vet...? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zzyzx Skrevet 20. august 2015 #3 Del Skrevet 20. august 2015 Hva er steinalderbrød? Du kan jo se på de forskjellige ingrediensene og hva de tåler av frysing for deretter å gå ut fra den som har kortest holdbarhet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PaperFlower Skrevet 21. august 2015 Forfatter #4 Del Skrevet 21. august 2015 Det er snakk om nøtter, frø, egg og olje. Aldri fryst noen av delene, så jeg aner virkelig ikke. Men hvis ingen vet får jeg bare ta det som et lite eksperiment. Takk likevel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #5 Del Skrevet 21. august 2015 Ting med høyt fettinnhold har kort holdbarhet, da fettet blir fort harskt. Jeg ville tenkt maksimalt 2-3 mnd grunnet dette. Anonymous poster hash: b41e7...c7a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PaperFlower Skrevet 21. august 2015 Forfatter #6 Del Skrevet 21. august 2015 Ting med høyt fettinnhold har kort holdbarhet, da fettet blir fort harskt. Jeg ville tenkt maksimalt 2-3 mnd grunnet dette. Anonymous poster hash: b41e7...c7a Tusen takk for svar, da prøver jeg på det i første omgang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SiMa Skrevet 21. august 2015 #7 Del Skrevet 21. august 2015 Jeg har fryst kransekake og spist den et år etter, og den var like god. Så mandler (og andre nøtter) tåler å ligge i fryseren en god stund. Kaker med egg tåler også å ligge noen måneder. Oljer er jeg mer usikker på, men to-tre måneder burde gå greit. Kan du dele oppskriften? Jeg prøver å legge om til et sunnere kosthold, og er ute etter ideer og oppskrifter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chizue Skrevet 21. august 2015 #8 Del Skrevet 21. august 2015 Har lyst å prøve steinalderbrød, men må bytte ut nøtter... Går det bra tror dere? Bruke alt annet av kjerner, frø og sånt x) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leonie Skrevet 21. august 2015 #9 Del Skrevet 21. august 2015 (endret) Har lyst å prøve steinalderbrød, men må bytte ut nøtter... Går det bra tror dere? Bruke alt annet av kjerner, frø og sånt x) Det burde gå bra Steinalderbrødet til Regal inneholder jo 90% frø og kjerner (linfrø, solsikkefrø, sesamfrø og gresskarkjerner). De 10% med nøtter utgjør nok ikke en veldig stor forskjell. Endret 21. august 2015 av leonie 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chizue Skrevet 21. august 2015 #10 Del Skrevet 21. august 2015 Det burde gå bra Steinalderbrødet til Regal inneholder jo 90% frø og kjerner (linfrø, solsikkefrø, sesamfrø og gresskarkjerner). De 10% med nøtter utgjør nok ikke en veldig stor forskjell. Ja tåler ikke nøtter så Men det funker nok, får bare prøve meg fram :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PaperFlower Skrevet 21. august 2015 Forfatter #11 Del Skrevet 21. august 2015 Jeg har fryst kransekake og spist den et år etter, og den var like god. Så mandler (og andre nøtter) tåler å ligge i fryseren en god stund. Kaker med egg tåler også å ligge noen måneder. Oljer er jeg mer usikker på, men to-tre måneder burde gå greit. Kan du dele oppskriften? Jeg prøver å legge om til et sunnere kosthold, og er ute etter ideer og oppskrifter. Jeg skal prøve denne oppskriften. De fleste oppskrifter du finner på nettet er sånn ca de samme, så tror ikke det er kjempenøye hvilken oppskrift du tar. Men denne ser grei ut iallefall. Har lyst å prøve steinalderbrød, men må bytte ut nøtter... Går det bra tror dere? Bruke alt annet av kjerner, frø og sånt x) I linken jeg ga til SiMa skriver selv personen bak innlegget/oppskriften at "Tåler du ikke nøtter og mandler, kan du evt. erstatte med bønner og/eller linser. " Så det utgjør sikkert ikke en kjempestor forskjell. Bruk det du vil, vil jeg tro. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå