Gå til innhold

Betale for slitasje på utleiers inventar?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg henvender meg til dere som kan litt om lover og regler innen utleier og leietakers rettigheter.

Jeg har bodd i en leilighet i 4-5 måneder og flyttet nylig ut til en ny leilighet.

Tidligere huseier og jeg gikk igjennom leiligheten i går for å se at alt var som det skulle og nøkler ble levert.

I leiligheten hadde utleier allerede møbler. Da jeg og min mann flyttet inn skulle vi spise for første gang på spisebordet. Jeg brukte duk for å beskytte for varmen fra kasseroller og panner. Jeg brettet kjøkkendukene men likevel var det ikke nok. Bordet har plastikk belegg som dessverre begynte å smelte litt. det kom tre små åpninger og litt ujevn tekstur noen plasser.

Jeg viste dette i går til huseier og da var det ikke noe problem.

Men i dag får jeg sms om at hun så borde nærmere i dagslys og da syntes hun det så verre ut. Jeg må få frem at det var godt med lys i går da det ble sett på da gardiner var tatt ned og det fortsatt var veldig lyst ute.

Hun ønsket at jeg skulle ringe henne i kveld, åpenbart er hun ute etter penger.

Så siden jeg vet lite om mine rettigheter så ønsker jeg å spørre her om dette.

Er dette vanlig slitasje eller er dette noe jeg må betale for? Vi brukte kun det bordet den ene gangen og spiste heller ved stuebordet etter det.

Håper noen kan gi meg svar før jeg ringer henne i kveld.

Fikk ikke noe depositum tilbake da det dekket hele strøm utgiftene. Vi hadde en avtale om delbetaling av depositum men alt som vi betalte inn gikk til strøm så fikk ikke noe tilbake.

Anonymous poster hash: 46149...ddf
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huseier brukte depositumspengene på strøm? Hvor mye penger snakker vi om? Hadde dere ikke eget strømabbonement hvis dere skulle betale strømmen selv?

Anonymous poster hash: d1546...072

Skrevet

Det du beskriver vil jeg ikke kalle slitasje, jeg vil kalle det direkte ødelegging. Slitasje er småriper og slikt. Delvis smeltet plast på bordets overflate er utover normal slitasje. 

Jeg mener du uansett må betale, av ren anstendighets skyld. 

Anonymous poster hash: a78df...a5c
  • Liker 4
Skrevet

Det du beskriver vil jeg ikke kalle slitasje, jeg vil kalle det direkte ødelegging. Slitasje er småriper og slikt. Delvis smeltet plast på bordets overflate er utover normal slitasje. 

Jeg mener du uansett må betale, av ren anstendighets skyld. 

Anonymous poster hash: a78df...a5c

Enig, det er ikke slitasje. 

Skrevet

Ikke normal slitasje. Det er meningen at man skal bruke gryteunderlag når man setter gryter og panner på bordet, en duk er ikke ment å beskytte bordet mot varme.

Anonymous poster hash: 6492e...4f3
  • Liker 2
Skrevet

Bordet er helt klart ødelagt og bør erstattes med tilsvarende. Dvs. at det ikke må erstattes med nytt bord dersom det er gammelt.

Men hele depositumet til strømregning etter 4-5 mnd? Håper det var et veldig lite depositum eller en gigantisk trekkfull villa på vinterstid?

Anonymous poster hash: e6622...00a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...