Gå til innhold

Hvor ødeleggende er alkohol?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg lever veldig sunt til hverdags, spiser ikke snop i det hele tatt, og lager det meste av mat fra bunnen av. Jeg er student, og i den forbindelse blir det en del tilstelninger med alkohol. I de to siste ukene har jeg drukket ca 2-3 ganger i uken. Holder meg til cider uten tilsatt sukker, og drikker meg ikke møk dritings. Dagen derpå spiser jeg som normalt, ikke noe junk food, og nattmat består enten av baguett på vei hjem, eller brødmat hjemme. Vet ikke om det er hysteri fra media, men synes jeg støtt og stadig leser om hvor ødeleggende alkohol er, både i forhold til trening og vekt. Jeg har trent mang en gang dagen derpå, selvsagt roligere enn ellers, og vekten er den samme. Så hva mener dere? Er alkohol veldig ødeleggende i forhold til kosthold og trening?

Anonymous poster hash: 02bf5...f19

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke verre enn at du beregner kalorier. Jeg tar meg et glass vin iblant og holder vekten fint og har også gjort det i perioder jeg har gått ned i vekt. 

"Problemet" med alkohol ift. vekt og form er jo stort sett at a) folk flest ikke tenker over hvor mye kalorier alkohol inneholder og drikker mer enn de tror, b) alkohol ikke metter overhodet, dvs. det er tomme kalorier, c) mange spiser mer og/eller mer usunt kombinert med eller etter å ha drukket.

En boks cider uten tilsatt sukker er 150 kcal ca. Så kommer det an på hvor mange du drikker. 

Om du bare vil holde vekten ville jeg ikke tenkt over det, annet enn at for mye alkohol totalt ikke er bra for deg. Om du vil ned i vekt og sliter med det ville jeg telt over og begynt å veie mat. 

For helsens skyld har WHO satt en grense på 14 alkoholenheter i uken for kvinner og 21 for menn. 

Ett standard glass med vin (175 ml) er 2 alkoholenheter, et stort glass (250 ml) er 3. En boks cider er ca. 2 alkoholenheter. 

Anonymous poster hash: e95d3...26f
Skrevet

Det kommer jo an på om du tar høyde for det i kostholdet ellers. Hvis jeg vet at jeg skal drikke vin en kveld så justerer jeg kalorbudsjettet deretter. Enten gjennom uka eller den ene dagen. Hvis jeg hadde drukket to flasker vin i helgene og det alltid var i tillegg til alle andre kalorier jeg spiste så ville jeg jo så klart gå opp i vekt over tid.

Skrevet

Jeg går opp i vekt av alkohol, selvom jeg beregner kcal fra alkoholen og ikke overskrider dietten.

Anonymous poster hash: 2df0e...730
Skrevet

Jøss. Finnes det virkelig folk som tror at giften alkohol kun er usunn fordi den har kalorier uten vitaminer og mineraler?!?

Anonymous poster hash: 30d81...b83
  • Liker 2
Skrevet

Om kaloriene teller, så heller drikk fks vodka - cola light eller lignende. Da er kaloriene kun i fra alkoholen.

Anonymous poster hash: d5edd...1f6

Skrevet

Hvor stor innvirkning har alkohol på treningseffekten? Altså, vil et eller to glass svekke ytelsesevnen dagen derpå i særlig grad?

Jeg kjenner en del som hevder dette, men har ikke merket noe til det selv.

(Stort inntak er selvsagt en annen sak.)

Skrevet

Hvor stor innvirkning har alkohol på treningseffekten? Altså, vil et eller to glass svekke ytelsesevnen dagen derpå i særlig grad?

Merker nok ikke noe til det med mindre du driver på høyt nivå, nei. Min grense går et sted mellom to og fire øl litt avhengig av søvnmengde.

Alle vet at alkohol er skadelig i mengder. I tillegg tuller det med vannet i kroppen slik at det kan ha innvirkning på vekten en dag eller to etterpå, men det er forbigående. Ellers er det bare kaloritelling som vanlig.

Anonymous poster hash: 90b87...b01

Gjest Sådetså
Skrevet

Ikke noe særlig om man ikke overdriver vil jeg si. Alt i moderate mengder, om man ser bort fra Kcal økningen alkoholholdige drikker gir deg så står man fortsatt igjen med det faktum at alkohol er gift. Kroppen jobber på spreng for å rense kroppen under og i etterkant. 

Kroppen bruker da alle ressurser på denne prosessen, om du da trener/har trent vil restitusjons evnen svekkes og du vil ikke restituere som du eller ville gjort. 

Andre faktorer et det jo også som væsketap som følge av at alkohol er veldig vanndrivende. 

• Liker 1
Skrevet

Et glass eller to med vin eller øl til middag gjør ikke noen skade vil jeg påstå. Man skal leve og kose seg litt også!

Er det fest,fadderuke, bryllup eller liknende så greit, man drikker litt ekstra og kroppen jobber intenst med det, men det ødelegger ikke påfølgende treningsuke fullstendig. Og du høres uhyre flink ut som ikke går på Mac'ern og bestiller med deg mat derifra. Kos deg og nyt livet litt også!

Anonymous poster hash: 9c87e...4be

• Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig er det ikke positivt med tanke på trening og kosthold. Men for min del har det hele tiden vært verdt det, livet skjer og jeg vil ikke sette det på pause.

Skrevet

Av en eller annen grunn så opptar ikke kroppen min kaloriene fra alkohol. Jeg har nettopp vært på ferie i 3 uker og drakk litt nesten hver dag. Som regel bare et glass vin eller to. Men enkelte dager mer. I tillegg har jeg spist godt. Jeg veier det samme som før ferien, om enn litt mindre. Det er akkurat som om alkohol setter fart på forbrenningen min. 

Men i forhold til trening så merker jeg helt klart nedsatt yteevne etter en kveld med mye alkohol. Så nå er det tilbake til hvit hverdag igjen.

Anonymous poster hash: 24d93...430
Skrevet

Jøss. Finnes det virkelig folk som tror at giften alkohol kun er usunn fordi den har kalorier uten vitaminer og mineraler?!?

Anonymous poster hash: 30d81...b83

Det finnes sikkert, men ikke i denne tråden. Ingen her har sagt det er bra for deg. 

Anonymous poster hash: e95d3...26f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...