Gå til innhold

Vaksemaskin/tørketrommel/oppvaskmaskin når man ikke er hjemme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flink Pike som jeg er har jeg alltid pleid å følge brannvesenets anbefalinger om å ikke ha på tørketrommel, vaskemaskin eller oppvaskmaskin når jeg ikke er hjemme, og ikke om natten. 

Men nå er jeg mindre hjemme enn før, og har i tillegg fått kjæreste så det blir mer sengetøy- og håndklevask enn før. Og jeg merker jeg sliter med å få unna klesvasken. 

Spesielt når det er 60 gradersvaskene av undertøy, håndklær og sengetøy. Programmet tar over 2,5 timer, og så tar det 2 timer å tromle. Jeg må da være hjemme og våken i 4,5 timer, og det går jo så og si aldri i ukedagene, og sjelden i helgene. Så nå er det sånn at jeg føler jeg MÅ være hjemme bare for å få vasket de pokkers klærene.. 

Hva gjør dere? Jeg mener, folk med unger må jo ha uendelig mye mer klesvask enn det jeg har.. 

Jeg har opplevd tørketrommelbrann én gang, hadde vi ikke vært hjemme kunne det gått skikkelig ille.. så jeg er litt engstelig der. Jeg bor også i blokk, så jeg kan ikke vaske for sent på kvelden (dårlig isolering, gammel betongblokk, sentrifugering høres utrolig godt over mange etasjer). 

Anonymous poster hash: 5edf9...caa
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så kjøp deg et tørkestativ og heng opp 60 vasken din i dusjen eller et annet sted.

Her i huset bretter vi dynetrekkene i tre på langs og henger dem på en bukseklypekleshenger på åpningen inn til dusjen.

Finn løsninger, og la maskinene ha pause når du ikke er hjemme eller sover, fortsatt.

Anonymous poster hash: 23f49...0da

Skrevet

Vi har to unger, trener mye, og bor på landet (ergo mye skitten skittentøy). Det går mellom 4-12 maskiner i uka, avhengig av sesongen. Jeg bryr meg ikke om vi er hjemme eller ikke, men det er to vesentlige faktorer her: Vaskemaskinen står på en metallplate og det er metallplate bak den og på taket over den på vaskerommet. Tørketrommel har vi ikke da vi ser på det som en økologisk idioti uten sidestykke. Vi tørker alt på balkongen, eller under den, og det går fint til tross for store klesmengder. Bor attpåtil på Vestlandet, så vi prøver å treffe finværsperioder som nå. :)

Anonymous poster hash: e19fb...85e
Skrevet

Da får du enten henge opp, eller kjøre et kortere program. Jeg kan vaske på 60 grader på 1 time og 20 minutter.

Anonymous poster hash: 6f5e8...d75
Skrevet

Jeg har ikke mulighet til å tørke klær ute, og lite mulighet til å tørke inne. Det er forferdelig dårlig klestørk i leiligheten, og jeg får store problemer med fukt om jeg prøver bare henge opp klær. Dugg som renner nedover vinduene og slikt.. Ikke bra for helsa, og ikke bra for leiligheten. Jeg bruker luftavfukter når jeg tørker klær som ikke kan trumles, men det er ikke en knallgod løsning, for det er ikke behagelig å være i rommet når den står på. Så å henge opp alt av sengetøy/håndklær/undertøy i tillegg er ikke en aktuell løsning. 

Anonymous poster hash: 5edf9...caa
Skrevet

Jeg har ikke på noe når jeg ikke er hjemme. Har familie som opplevde brann oppvaskemaskinen, huset hadde brent ned om de ikke var hjemme. Selv opplevde jeg at komfyren kortsluttet, hadde jeg ikke fått skrudd av strømmen og koblet fra kunne huset tatt fyr. 

Anonymous poster hash: e3188...409
  • Liker 1
Skrevet

jeg har vaskemaskin og tørketrommel i ett og det tar veldig langt tid her også når jeg vasker håndkler, sengetøy og undertøy på 60 grader. det hendler jeg stiller inn maskinen til å starte ca 7-8 på morgenen i helgene. da er vaska godt i gang eller evt ferdig når jeg står opp og jeg er hjemme hvis noe skulle skje...

Skrevet

Heng det til tørk utenfor blokka.

Anonymous poster hash: 1d5ed...d01

• Liker 1
Skrevet

Nei nei og nei. Forlater aldri noe hus med noen av dem på.

Har bare vaskemaskin selv, og henger alt på tørkestativ. Har også kjæreste og er mye ute av huset, men får vasket alt jeg trenger :)

Skrevet

Bruk er kortere vaskeprogram? Dersom klærne er brukte men ikke skitne, gjør jo ikke det noe. Selv vasker jeg klærne mine på 40 grader i ca 45 min. Deretter henger jeg de til tørk i leiligheten med vinduer åpne. Sengtøy og undertøy bør riktignok vaskes på 60 grader, men også de trenger vel ikke så lange vaskeprogrammer? Alternativ kan du sette av en dag eller kveld til å bare vaske klær og heller gjøre husarbeid i mellomtiden. 

Anonymous poster hash: 39a12...64e
  • Liker 1
Skrevet

Er som oftest hjemme, men reiser ofte fra både oppvaskmaskin, tørketrommel og vaskemaskin som går. 

Skrevet

Vi har to unger, trener mye, og bor på landet (ergo mye skitten skittentøy). Det går mellom 4-12 maskiner i uka, avhengig av sesongen. Jeg bryr meg ikke om vi er hjemme eller ikke, men det er to vesentlige faktorer her: Vaskemaskinen står på en metallplate og det er metallplate bak den og på taket over den på vaskerommet. Tørketrommel har vi ikke da vi ser på det som en økologisk idioti uten sidestykke. Vi tørker alt på balkongen, eller under den, og det går fint til tross for store klesmengder. Bor attpåtil på Vestlandet, så vi prøver å treffe finværsperioder som nå. :)Anonymous poster hash: e19fb...85e

Er som oftest hjemme, men reiser ofte fra både oppvaskmaskin, tørketrommel og vaskemaskin som går.

Dere vet at innboforsikringen deres blir ugyldig om det skulle skje noe da?
  • Liker 1
Skrevet

Nå har jeg akkurat sluttet å lade mobilen om natten, og nå må jeg begynne å tenke på dette også? 

Anonymous poster hash: a9017...5ee
Gjest Sunhands
Skrevet

Huset til ei jeg studerte med brant ned fordi det tok fyr i oppvaskmaskinen. Etter dette tør jeg aldri å ha på slikt når jeg er borte, jeg visste faktisk ikke at dette var en kilde til brann. Det hender det hoper seg opp, men ta tar jeg en skikkelig runde hvis jeg er hjemme en helg.

Skrevet

Ikke ha det i trommelen så sparer du jo masse tid, ellers så er nå jeg såpass vågal at jeg lar oppvask- og vaskemaskin stå på om jeg kun skal være borte en liten stund, på butikken f.eks.

Anonymous poster hash: e41e9...7e6
Skrevet

Oppvaskmaskinen har jeg kun på om natta. Prøver å være i huset når tørketrommelen er på, men om jeg må ut et ærend så drar jeg. Er stort sett hjemme når vaskemaskinen er på også, men litt lettere å reise fra den enn trommelen. Har ikke på vaskemaskin eller trommel om natta, egentlig mer pga det er upraktisk og bråkete enn pga sikkerhet. Men så er ikke jeg noe redd for å dø i brann. 

Anonymous poster hash: 63588...d38

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...