Gå til innhold

Sparing - hvor mye "bør" vi klare?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er litt nysgjerrig på hva dere andre tenker om dette. Vi er et par, ingen barn, og har en samlet inntekt på ca 30.000 i måneden. Eneste utgiften som står fast er utgifter til bolig: nedbetaling av lån og fellesutgifter til borettslaget, dette utgjør ca 7.000 i måneden.

Da gjenstår 23.000. Hvordan ville dere fordelt det? Mat, klær, strøm, (tv og internett er inkludert i husleien), fritid/fornøyelser, forsikringer, helse +++?

Forklar gjerne hvorfor dere prioriterer som dere gjør.

Anonymous poster hash: 1ea56...8c7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er en person med 30.000 inn i måneden. Selvsagt er matutgifter, klær etc lavere på en enn på to, men mitt budsjett er av det unødvendig luksuriøse slaget:

reise/ferie - 2 000

mat - 3 500

hus - 9 000 (inkludert internett, strøm og forsikring)

bil - 2 000

bensin - 800

klær - 700

diverse - 1 500 (absolutt alt innen fornøyelser, invetar, media etc havner her)

helse - 500

sparing - 10 000

Det er et  budsjett som stort sett lar meg bruke penger uten å tenke meg om først. Så om jeg ikke alt hadde eid egen bolig så ville spare-posten vært 3-5 000 høyere.

Anonymous poster hash: 74d1c...de8
Skrevet

Lag deg et budsjett på ynab.com

Anonymous poster hash: 62ea8...379
Skrevet

Gå inn på statistisk sentralbyrå sine sider. De har standardbudsjetter du kan se på, så ser du hva som er "normalt" forbruk i de fleste poster. 

Anonymous poster hash: 1be50...222
  • Liker 1
Skrevet

Jente 28 år i fast jobb, leier leilighet, eier ikke bil.

Inntekt mellom 20 000 - 23 000 utbetalt i mnd avhengig av tillegg og overtid.

Mitt budsjett: 

Husleie:                8000,- (ink. strøm, internett)

Lånekassen:         2300,- 

BSU:                     2100,-

Buffersparing:        500,- 

Kollektiv transport: 700,-

Telefon:                 400,- 

Klær:                    1000,-

Mat:                     3000,- 

Totalt ca 18 000 ut hver mnd, noen ganger er det mer andre ganger mindre på mat og klær posten.

Jeg prøver å spare 1000 - 2000 kr mer de mnd jeg får høyer lønn, ellers bruker jeg også penger på bursdager, kos og hygge, tannlege etc... 

Jeg lengter etter å spare opp nok egenkapital til å kjøpe leilighet, og skulle ønske jeg hadde startet sparingen tidligere. Samtidig vil jeg ikke spare meg bort heller, og føler at så lenge jeg holder dette spare budsjettet så kan jeg unne meg litt gøy/en ferie i blant. 

Siden dere har såpass lave bokostnader synes jeg dere burde klare å spare 5000,- hver i mnd.

Anonymous poster hash: 325ff...848
Skrevet

Takk til dere som svarte på det jeg spurte om. Interessant å se litt hvordan andre prioriterer/tenker om sparing. Det var det jeg var ute etter. (Til dere andre: Det var ikke hjelp til å sette opp et budsjett jeg spurte om. Økonomien går greit rundt, og vi har sparepenger både til uforutsette utgifter og planlagte ting.)

Anonymous poster hash: 13cc9...dfa
Skrevet

Jeg er kun meg i husholdningen, har ca 30 000 utbetalt som fastlønn, ofte mer pga ekstra jobbing. Det jeg jobber ekstra går i sparing. Ellers ser budsjettet mitt ut som under, kan uten vansker knipes inn om det kommer dårlige tider. 

Huslån/fellesgjeld - 14 000

Strøm - 500

Mobil - 400

Internett (ekstra hastighet) - 300

Forsikring - 2100

Bil - 500

Kollektivtransport - 200

Netflix/Spotify - 200

Helse - 1000

Mat - 4000

Klær/sko - 500

Div -2500

Sparing - 5000

Anonymous poster hash: f27fd...a27
Skrevet

Og hos oss, 2 pers uten barn:

Inntekt: Ca 57.000 netto

Utgifter:
Mat/husholdning - 5500

Boliglån - 3188

Felleskostnader - 4283

Strøm - 800 (snitt)

Kollektivtransport - 3140 (pendler langt med tog)

Fagforening - 355

Mobiltelefon - 150

Lånekassen - 4019

Raskere internett - 374

Tv-Lisens - 230

Bilkonto - 2000 (inkluderer noe sparing til neste bilbytte)

Helse - 500

Kjæledyr - 500

Veldedighet - 500

"Lommepenger" (inkl til klær, sko, sminke osv) - 2x2000

Kortsiktig sparing:

Ferie - 2000

Gaver - 2000

Langsiktig sparing:

Ca 23.000

Ellers har vi forsikringer via mannens fagforening som sammen med hans kontigent treffes direkte fra lønnen hans og er dermed fratrukket på nettolønn. Bilforsikringen trekkes fra bilkontoen.

Hvor mye man bør klare å spare er jo veldig individuelt og også knyttet til hvor mye man får utbetalt. Det koster å bo og leve, det kommer man ikke unna, så med lite utbetalt blir det jo fort vanskelig å få spart veldig mye. Vi ville ikke fått spart så veldig mye om vi kun hadde 30.000 utbetalt -slik situasjonen er i dag. Men da måtte vi nok tilpasset endel andre utgifter for å få spart det vi kunne. Vi måtte rett og slett redusert på utgiftene. Det ville selvsagt ikke vært aktuelt å ha en gavekonto på 24.000 kroner i året om inntekten var lavere. Og hovedgrunnen for denne "generøsiteten" er at vi gir endel til mannens familie i utlandet, som trenger pengene mye mer enn vi gjør, akkurat nå i alle fall. Med lavere inntekt ville jo det stilt seg annerledes, da man må sikre eget hushold før man kan hjelpe andre.

Jeg vil anbefale å i hvertfall klare å spare 10% hver måned, i langsiktig sparing (ikke til ferier og annet forbruk, det må gå utenom). Med inntekt på 30.000 bør dere klare å spare minst 3000, og gjerne mye mer :)

Skrevet

Ville anbefalt dere noe sånt

Mat og hygiene 5000

Strøm 500 til 1000 kr

Forsikringer for innbo og reise 400 kanskje?

Klær 1000

fritid 1000 kr per pers

Tv lisens 200 i mnd

Dette er 9600 kr. I tilegg har dere vel kanskje transport kostnader og mobil. Hvis kollektiv sett av 1500. Om bil sett av mer.

Jeg ville kanskje anbefalt dere å spare 8000 i mnd ca.

Skrevet

Hva med å prøve seg fram? Prøv f.eks. i starten å sette over et høyt beløp på sparekonto hver måned f.eks. 12 000kr. Da merker dere fort om det er for mye, og pengene på brukskonto tar slutt.

Jeg bruker i hvert fall den taktikken, å alltid sette over litt "for mye". Men så er ikke sparepengene låst da, så hvis jeg trenger å bruke av dem, er det bare å sette tilbake. Men å alltid ha lite penger på brukskonto, gir meg en følelse av at jeg må passe på forbruket. Ergo bruker jeg mindre og får spart mer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...