Gjest Pet Skrevet 14. september 2004 #1 Skrevet 14. september 2004 Noen som har noen gode suppeoppskrifter å dele med meg? Er veldig glad i hjemmelaget ertesuppe på sure høstkvelder, men har lyst til å prøve noen litt mer spennede supper!
Smurfa Skrevet 14. september 2004 #2 Skrevet 14. september 2004 Her kommer oppskrift på nydelig tomatsuppe! 2 gulrøtter skåret i pittesmå biter 1 løk finhakkes 2-3 skiver sellerirot finhakkes 1 glass Stavlands tomatpure (selges på Rema) 1 liter vann, pepper, salt, buljong. Begynn med å surre gulrot, løk og sellerirot ca 5-10 minutter i litt margarin. Tilsett tomatpure og vann. Rist sammen litt mel og vann som du jevner suppen med. La småkoke ca 10-15 minutter. Smak til med salt, pepper og buljong. Namnam! Smurfa.
Arkana Skrevet 14. september 2004 #3 Skrevet 14. september 2004 Bouillabaisse (6-8 pers.) 2 løk 3-4 fedd hvitløk 6 ss olivenolje safran 4 bokser hakkede tomater 12 dl god fiskekraft 4 dl tørr hvitvin 1 purre salt/pepper 800-1000 g fiskefilet (torsk, steinbit, laks, sei, flyndre) frisk dill/timian 200-300 g blåskjell 200-300 g muslinger 200-300 g reker Finhakk løk og hvitløk. Surr blank i olje sammen med safran. Tilsett tomater, kraft og hvitvin. Kok opp og la trekke 8-10 minutter. Skjær purre i skiver og del fisk i mindre biter. Legg i gryten, kok opp og la trekke til fisken er kokt. Smak til med dill eller timian, salt og pepper. Blåskjell, muslinger og rekes legges i suppen rett før servering. Server med brød og aïoli. Fransk hønsesupppe 1 rå høne ca 2 buljongterninger 2 hvitløksbåter 2 løk 2 gulrøtter ½ - 1 sellerirot 2 laurbærblad 2 ts salt 6-8 hele pepperkorn 6-8 blader sitronmelisse 2 ss tørket brød 1 eggeplomme ½ dl fløte Del høne i to og legg flatt i en stor kjele med skinnsiden opp. Hell på så mye vann at det såvidt dekker. Tilsett grønnsaker og krydder. La alt småkoke i 2 - 2 ½ timer. Rens kjøttet for skinn og bein. Skum fettet av kraften. Mal kjøtt, grønnsaker, kraft og brød i foodprocessor. Varm suppen og visp inn eggeplomme og fløte. Smak til med salt. Hollandsk ostesuppe (6-8 pers.) 2 ss smør 1 kopp skivet purre 2 kopper potetterninger 1 bukett brokkoli, stilken i skiver og resten delt i små buketter 6 kopper hønsebuljong 1 kopp melk 1 kopp revet Gouda eller Edamer + litt ekstra ost til pynt Fres purre, poteter og brokkolistilk i smøret. Tilsett buljong og kok opp. La småkoke under lokk i 20 minutter. Rør inn brokkolibukettene og kok videre 3 minutter. Kjør suppen jevn i foodprocessor og hell tilbake i kjelen. Tilsett melk og varm opp suppen. Rør inn osten til den smelter. Server varm med et ekstra ostedryss. Løksuppe (4 porsj.) 6 store løk 4 hvitløksbåter 2 ss smør 2 ss hvetemel 1 dl hvitvin 1 liter vann 1-2 terninger hønsebuljong 1 ss timian ⅛ ts pepper 1 ts salt 4 store skiver loff 2 dl revet cheddar eller vellagret ost Skjær løk i tynne ringer. Ha smør i pannen og surr løken blank og myk. Dryss mel over og rør om. Tilsett vin, vann, buljong og krydder. Kok alt under lokk ved svak varme 15-20 minutter. Smak suppen til og ha evt i mer vin. Fordel i ildfaste suppeboller. Rist brødskivene og legg dem oppå suppen. Strø revet ost over og gratinér i ovnen ved 250 grader til osten har smeltet.
Arkana Skrevet 14. september 2004 #4 Skrevet 14. september 2004 Du finner forresten disse suppeoppskriftene i dagboken min: Side 2: Marokkansk kylling- og couscoussuppe og brasiliansk rekesuppe Side 4: Afrikansk kyllingsuppe og Mulligatawnysuppe Side 5: Påskesuppe Side 6: Fiskesuppe med tapenade og bergensk fiskesuppe Side 8: Søtpotet- og gressløkkremsuppe Side 17: Spinat- og mascarponesuppe Side 72: Kreolsk bønnesuppe Side 85: Sopp- og løksuppe Side 89: Kald fransk squashsuppe Side 97: Karibisk ertesuppe, karibisk gresskarsuppe og karibisk kyllingsuppe Side 101: Suppe med kylling, grønnsaker og kikerter
Gjest Tex Skrevet 14. september 2004 #5 Skrevet 14. september 2004 Tex`s løksuppe (kjempeenkel): seks dl kokende vann to terninger urtebuljong Fordel i to ildfaste serveringsskåler Hakk to kinesiske hvitløk og to små gule løk og fordel. hakk skinke i bittesmå biter og ha oppi Hakk purre og ha oppi bittelitt olivenolje skal oppi riv ost og ha over, stek i 15 min, 225 grader. Husk hvitløksbaguetter.
Karianne Skrevet 14. september 2004 #6 Skrevet 14. september 2004 Hakk to kinesiske hvitløk og to små gule løk og fordel. Jeg har alltid lurt på dette... er kinesisk hvitløk det samme som den vanlige hvite hvitløken på rema? Eller er det noe mer eksotisk? Stor forskjell? Beklager at jeg bryter inn i tråden til noen andre her.
Arkana Skrevet 14. september 2004 #7 Skrevet 14. september 2004 Kinesisk løk er ikke delt inn i fedd, slik vanlig hvitløk er. Den er dermed lettere å ha med å gjøre. Jeg synes den er mildere og har en annen smak, derfor foretrekker jeg vanlig hvitløk.
Gjest the imp Skrevet 14. september 2004 #8 Skrevet 14. september 2004 Jeg har alltid lurt på dette... er kinesisk hvitløk det samme som den vanlige hvite hvitløken på rema? Eller er det noe mer eksotisk? Stor forskjell? Beklager at jeg bryter inn i tråden til noen andre her. Kinesisk hvitløk har ikke fedd, har aldri funnet den på Rema, så du må nok på en litt bedre matbutikk enn som så. F.eks ICA, Meny osv. Suppeoppskrifter: Hvitløkssuppe Til 2 personer: 8 hvitløksbåter, grovhakket 1 gulrot i skiver 1 ss sellerirot, finhakket 1 tomat i skiver (bør skrelles) 1 ss matolje ½ l grønnsaksbuljong 1 ts basilikum ½ ts timian 1 laurbærblad 2 egg 2 ss hvitvinseddik Frisk persille, grovhakket Slik gjør du: Varm oljen i en gryte og stek hvitløken og de øvrige grønnsakene over svak varme til de blir gylne. Tilsett buljong, basilikum, timian og laurbærblad, og la det småkoke i ca 10 minutter. Skill eggeplommene og eggehvittene og rør inn hvitvinseddik i eggeplommene. På slutten av koketiden mens suppen koker, piskes eggehvittene i. Nå må suppen ikke koke, for da vil den skille seg. Serveres med masse frisk persille og stekte brødterninger. Italiensk tomatsuppe (4 porsjoner) Ingredienser: 2 løk 3 ss olivenolje 2 hvitløksbåter (eller gjerne mer, hvis du liker det) 1 bunt persille 1/4 ts timian 1/2 - 1 ts basilikum Ca. 600 gram fullmodne tomater (Kan bruke to bokser grovhakkede tomater istedet) Ca 100 gram spaghetti, brekkes i stykker 1,5 liter god kraft (evt. buljong - grønnsak- eller hønsebuljong, obs! litt mindre hvis man bruker hermetiske tomater!) salt/pepper Tilbehør: Krutonger Loffterninger sprøstekt i olivenolje eller smør, gjerne tilsatt hvitløk. Revet ost evt. parmesan Fremgangsmåte: Hakk løken og la den surre i oljen sammen med knust hvitløk. (Ikke for sterk varme, skal IKKE brunes!) Ha i hakket persille, timian og basilikum og rør noen minutter. Hakk tomatene, og knus dem videre i gryten, eller ha i hermetiske tomater. Spe med buljongen, og legg på lokk, la suppen småkoke på svak varme ca 1/2 time tilsammen, legg i spaghetti når spaghettiens koketid gjenstår. Liker du hvitløkssmak, kan du godt ha i en knust hvitløksbåt eller to tilslutt! Smakes til med evt. salt og pepper. Serveres med krutonger, som må haes direkte i tallerkenen etter at suppen er øst opp. (Eller server hvitløksbrød til.) Toppes med revet ost/parmesan, kanskje litt frisk eller tørket basilikum. Mormors potetsuppe Ingredienser 3/4 kg rå poteter 1-2 løk 1 1/2 purre ca. 1 1/2 l lys buljong 1/2 l melk salt 2 fedd hvitløk tørket eller frisk oregano eller timian ca. 1 dl kremfløte purreringer gressløk evt. bacon Fremgangsmåte Skjær poteter, løk og purre smått opp. Kokes mørt i buljongen sammen med hvitløk og urter. Presses gjennom sikt eller bruk foodprosessor og has tilbake i kjelen. Tilsett melken og kok opp. Smak til med salt og pepper og rund av med fløte. Server suppen med rå eller smørfreste purreringer, finklippet gressløk og sprøstekte baconterninger. Deilig måltid med grove rundstykker til.
lille mor Skrevet 14. september 2004 #9 Skrevet 14. september 2004 Russisk rødbetsuppe. 3,5 l oksebuljong (laurbærblad og karve) 200 gr hvitkål 200 gr sellerirot 1 stk gulrot 2 stk purre (bare det hvite) 3 stk løk ca 1 stor rødbete rødbetesaft 1/2 dl olje tomatconcasse`av 3 tomater 1 ss tomatpure` 1/2 paprika 1 skive bacon 250 gr magert storfekjøtt crème fraiche Kok opp buljongen med laurbærblad og karve i en tøy pose. La storfekjøttet trekke ved 70gr til det er passe mørt. Kutt bacon og grønnsaker og fres det i olje. Skjær opp kjøttet i terninger. Sil buljongen over grønnsakene og kjøttet. La suppen trekke i 4-5 min. Smak den til med rødbetsaft, litt sitronsaft og sukker. Crème fraiche serveres ved siden eller som en kladd i suppen. Denne suppen er knallgod.
Karianne Skrevet 15. september 2004 #10 Skrevet 15. september 2004 Takk for svar om kinesisk hvitløk! :-)
chardonnay Skrevet 16. september 2004 #11 Skrevet 16. september 2004 Pleier å lage kjempe god løksuppe, men må tenke litt for å huske måla... Pleier bare å slenge litt oppi... Mener det er ca sånn her: 3-4 gule løk 1 rødløk (gir fin farve) 2-3 hvitløksbåter smør kalvebuljong salt pepper Skjær løken i passe store biter, ikke for små for da blir det bare mos... Ca en halv cm tykke halv-ringer. Fres løken i smør, til den blir blank. Ha i hakket/presset hvitløk til sist. Den skal bare freses et halvt minutt, ellers blir den brent! Tilsett krafta og la den koke under lokk ca en halv time... Først nå kan man bynne å smake til med salt og pepper, for det er stor forskjell på hvor mye salt det er i forskjellige buljonger... Nå kan man spise suppa som den er, MEN løksuppe blir bedre jo lengre man koker den! Pleier å koke i en stor kjele, og la det koke 3-4 timer minst. Blir den for konsentrert er det bare å tilsette litt vann... I løksuppa har jeg loff eller baguett som er gratinert i ovnen med ost...
Melissa Gioberti Skrevet 16. september 2004 #12 Skrevet 16. september 2004 Så flinke (og raffinerte) dere er da, som lager alt fra scratsch selv. Jeg kjøper ferdigsupper og tilføyer gulrøtter, broccolli, sopp etc. jeg :oops: Når det gjelder supper jukser jeg litt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå