AnonymBruker Skrevet 19. august 2015 #1 Skrevet 19. august 2015 Hei! Er det noen som har fått tilskudd til tilpasning fra Husbanken til leid bolig? Eller noen som kan si hva de tror om dette? Bor i leid leilighet i 2.etasje. Har altså trapp opp til leiligheten. I kjelleren har jeg vaskemaskinen, noe som gir meg veldig mye gåing i trapp. Jeg har en muskelsykdom og store smerter, og litt begrenset bevegelighet. Det er ikke plass til vaskemaskin på badet. Har derfor vurdert å søke om tilskudd for å få plass til vaskemaskin på kjøkkenet. Da må en dør flyttes en meter for å få plass, og nytt opplegg til vaskemaskin må jo da lages. Er dette noe det er mulig å få tilskudd til? Jeg har lest inne på husbanken.no at det er både små og store tilpasninger man kan søke om, i både eid og leid bolig. Men redd de heller vil kreve at jeg flytter til leilighet på et plan, noe som ikke er mulig uten å komme i en annen skolekrets for barnet mitt. (Vi vil altså fortsette å bo her) Jeg lurer også på om det er mulig å få tilskudd til selve vaskemaskinen? Det er på delvis annet grunnlag, har idag både vaskemaskin og tørketrommel, noe jeg må ha pga allergi og mye klesvask. (Pga støv og pollen kan jeg ikke henge opp mye klær inne eller henge ut tøy, nesten alt tromles.) Jeg har ikke penger til ny trommel, og det blir veldig trangt på kjøkkenet om jeg skal ha inn to store hvitevarer til. Kan jeg søke om tilskudd til kombinert vaskmaskin m/tørk da, eller blir det noe jeg heller skal søke nav om? Anonymous poster hash: ae13d...533
AnonymBruker Skrevet 19. august 2015 #2 Skrevet 19. august 2015 Det første du må gjøre er å spørre huseier om det er greit å flytte dører og legge nye rør. Vaskemaskin på kjøkkenet er forbundet med stor fare for oversvømmelse og vannskade, så det er ikke sikkert vedkommende sier ja. Anonymous poster hash: 9953e...b92 3
AnonymBruker Skrevet 19. august 2015 #3 Skrevet 19. august 2015 Det første du må gjøre er å spørre huseier om det er greit å flytte dører og legge nye rør. Vaskemaskin på kjøkkenet er forbundet med stor fare for oversvømmelse og vannskade, så det er ikke sikkert vedkommende sier ja. Anonymous poster hash: 9953e...b92 Det er selvfølgelig greit for huseier så lenge han ikke har utgifter med det. Det var ikke det jeg spurte om Anonymous poster hash: ae13d...533
AnonymBruker Skrevet 20. august 2015 #4 Skrevet 20. august 2015 Til leid bolig? Som huseier hadde jeg sagt nei til vaskemaskin på kjøkken. Ikke er det sluk der,og fordrer forsikring Anonymous poster hash: e0e17...18f 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2015 #5 Skrevet 20. august 2015 Til leid bolig? Som huseier hadde jeg sagt nei til vaskemaskin på kjøkken. Ikke er det sluk der,og fordrer forsikringAnonymous poster hash: e0e17...18f Huseier har sagt ja. Det er muligheten for tilskudd jeg spør om Anonymous poster hash: ae13d...533
AnonymBruker Skrevet 20. august 2015 #6 Skrevet 20. august 2015 Tilskudd til hushomdningsmaskiner som normalt finnes i allenhjem er det slutt på for lenge siden. Du kan få grunnstønad til økt slitasje på tøy dersom tøyet må vaskes oftere hos deg enn hos andre uten tilsvarende problemer/sykdom. For å svare på noe du ikke spurte direkte om. Tilskudd til tilpasning er det ikke husbanken du søker om men kommunen der du bor. Kommunen har sine regler og hver kommune har sine egne tilpassede regler. Kommunene får penger fra Husbanken og videreformidler disse. Uten å vite hvilken kommune du bor i kan ingen svare deg. Du må rett og slett snakke med din kommune for å få vite om de innvilger til denne typen boliger. Ellers bør du være obs på at dersom du flytter såmkan du måtte betale tilbake hele tilskuddet. Var jeg deg, så ville jeg heller søkt kommunen om hjelp med tilskudd og lån til å kjøpe en leilighet du kan fungere i med sykdommen din, med eller uten tilpasning. Anonymous poster hash: b90de...2bc 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2015 #7 Skrevet 20. august 2015 Tilskudd til hushomdningsmaskiner som normalt finnes i allenhjem er det slutt på for lenge siden. Du kan få grunnstønad til økt slitasje på tøy dersom tøyet må vaskes oftere hos deg enn hos andre uten tilsvarende problemer/sykdom. For å svare på noe du ikke spurte direkte om. Tilskudd til tilpasning er det ikke husbanken du søker om men kommunen der du bor. Kommunen har sine regler og hver kommune har sine egne tilpassede regler. Kommunene får penger fra Husbanken og videreformidler disse. Uten å vite hvilken kommune du bor i kan ingen svare deg. Du må rett og slett snakke med din kommune for å få vite om de innvilger til denne typen boliger. Ellers bør du være obs på at dersom du flytter såmkan du måtte betale tilbake hele tilskuddet. Var jeg deg, så ville jeg heller søkt kommunen om hjelp med tilskudd og lån til å kjøpe en leilighet du kan fungere i med sykdommen din, med eller uten tilpasning.Anonymous poster hash: b90de...2bc Dette vet jeg. Men som du ser i innlegget mitt har jeg allerede disse maskinene jeg trenger. Hvis jeg skulle fått tilskudd til å flytte vannkoblingen til vaskemaskin så måtte jeg handlet nytt for å få noen goder av å ha gjort tilpasningen. Det var der jeg tenkte det kanskje kunne komme inn under det samme. Jeg vet hvordan tilskudd fungerer og at det er kommunene som deler ut. Men kommunene må følge reglene til Husbanken, og reglene skal det ikke gjøres forskjell på leid og eid bolig når det gjelder tilpasning pga nedsatt funksjonsevne. Det jeg lurer på er om noen har fått tilsvarende, eller søkt om tilsvarende, og om de fikk det godkjent? Som sagt bor jeg ikke i leilighet på et plan, og derfor er jeg redd de avslår siden jeg uansett må gå trapper. Selv om man bor i ulike kommunen må reglene for tilskudd følges, og det kan vel være noen her inne som har erfaringer med tilsvarende. Flytting er umulig, så det er ikke noe å tenke på engang dessverre. Anonymous poster hash: ae13d...533
AnonymBruker Skrevet 20. august 2015 #8 Skrevet 20. august 2015 Reglene på Husbanken sine sider er veiledende, der er 428 ulike kommuner. I disse 428 kommunene står politikerne fritt til,å lage sine egne varianter av Husbankens grunnleggende regler. Kommunens politikere bestemmer således hvordan reglene for tilpasningstilskudd skal praktiseres i de ulike kommunene. Du får ikke hvitevarer inkludert i noe tilpasningstilskudd. Hovedhensikten med tilskudd er og at du skal kunne bli boende i boligen du får tilpasning til. Anonymous poster hash: b90de...2bc 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2015 #9 Skrevet 20. august 2015 Reglene på Husbanken sine sider er veiledende, der er 428 ulike kommuner. I disse 428 kommunene står politikerne fritt til,å lage sine egne varianter av Husbankens grunnleggende regler. Kommunens politikere bestemmer således hvordan reglene for tilpasningstilskudd skal praktiseres i de ulike kommunene. Du får ikke hvitevarer inkludert i noe tilpasningstilskudd.Hovedhensikten med tilskudd er og at du skal kunne bli boende i boligen du får tilpasning til.Anonymous poster hash: b90de...2bc Ja, det er derfor jeg skal søke. Siden jeg sliter med den ekstra trappegåingen når jeg må vaske klær. Anonymous poster hash: ae13d...533
AnonymBruker Skrevet 20. august 2015 #10 Skrevet 20. august 2015 Ja, det er derfor jeg skal søke. Siden jeg sliter med den ekstra trappegåingen når jeg må vaske klær. Anonymous poster hash: ae13d...533 Neppe god nok grunn. Du bør heller se deg om etter bolig på ett plan. Hvis du har så store smerter vil du uansett ikke kunne bli boende i 2.etasje i lengden. For øvrig er det huseier som må kjøre hele søknadsprosessen. Anonymous poster hash: 1bff0...4eb 3
Gjest solavskjerming Skrevet 20. august 2015 #11 Skrevet 20. august 2015 Ts, ta en telefon til husbanken i morgen, så får du et skikkelig svar istedet for bare synsing :-) Noen virker å være livredde for at andre kanskje skal få mere enn dem selv...
AnonymBruker Skrevet 20. august 2015 #12 Skrevet 20. august 2015 Til leid bolig? Som huseier hadde jeg sagt nei til vaskemaskin på kjøkken. Ikke er det sluk der,og fordrer forsikring Anonymous poster hash: e0e17...18f Det er ingen regler for at vaskemaskin må stå i rom med sluk så lenge det er fg godkjent waterguard som automatisk stenger vannet når sensoren under vaskemaskinen registrer vann. Anonymous poster hash: 82447...f07
AnonymBruker Skrevet 20. august 2015 #13 Skrevet 20. august 2015 Neppe god nok grunn. Du bør heller se deg om etter bolig på ett plan. Hvis du har så store smerter vil du uansett ikke kunne bli boende i 2.etasje i lengden. For øvrig er det huseier som må kjøre hele søknadsprosessen.Anonymous poster hash: 1bff0...4eb Bolig på et plan er umulig å finne, det er ikke det her, da må jeg flytte og det er uaktuelt med barn i skolealder. Jeg har plan om å bli boende til barnet er ferdig i grunnskolen, med mindre jeg havner i rullestol før den tid. Det er jo nettopp slike ting tilskudd er til for, skjønner ikke hva som er rart med det? Det er jo en tilpasning fordi jeg har en funksjonshemning som gjør denne boligen med denne løsningen vanskelig for meg. Ts, ta en telefon til husbanken i morgen, så får du et skikkelig svar istedet for bare synsing :-) Noen virker å være livredde for at andre kanskje skal få mere enn dem selv... Takk, fikk litt den samme følelsen selv nå Anonymous poster hash: ae13d...533
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #14 Skrevet 21. august 2015 Bolig på et plan er umulig å finne, det er ikke det her, da må jeg flytte og det er uaktuelt med barn i skolealder. Jeg har plan om å bli boende til barnet er ferdig i grunnskolen, med mindre jeg havner i rullestol før den tid. Det er jo nettopp slike ting tilskudd er til for, skjønner ikke hva som er rart med det? Det er jo en tilpasning fordi jeg har en funksjonshemning som gjør denne boligen med denne løsningen vanskelig for meg. Takk, fikk litt den samme følelsen selv nå Anonymous poster hash: ae13d...533 jeg sliter med å tro på at det ikke finnes noen leiligheter på bakkeplan uten trapp i hele skolekretsen!?Anonymous poster hash: 08f61...de1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå