Gå til innhold

Systemsvikt har gjort at jeg har blitt trukket 17 000 ekstra i skatt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Det har seg slik at jeg har hatt sommerjobb i kommunen i sommer. Jeg er student med lite tid til overs ellers i året, og baserer derfor min økonomi på pengene jeg tjener i sommerferien i tillegg til studielån. Siden jeg ikke jobber så veldig mye i løpet av året bruker jeg frikort, slik at jeg ikke skal skatte.

Den første måneden ble jeg trukket 50% i skatt. Dette tar jeg på min egen kappe. Jeg hadde frikort, men siden jeg har hatt en annen arbeidsgiver for en liten småjobb, så var alle de 50 000 registrert på denne arbeidsgiveren. Jeg hadde tidligere fått melding om at kommunen hadde hentet frikortet mitt, så jeg regnet med at alt var i orden. Men jeg burde selvfølgelig ha dobbeltsjekket, så dette er min egen feil.

Tidlig i juli registrerte jeg resten av skattekortet på kommunen. Dette var i mer en god nok tid for utbetalingen av julilønningen, som kommer i august. Til min store fortvilelse var jeg nok en gang trukket 50% i skatt, til tross for at jeg hadde gjort alt riktig. Det er snakk om 17 000 kr. Dette er ekstremt mye penger for meg som er fattig student, i tillegg til at jeg ble trukket for penger i juni også (men disse var som sagt min egen feil). 

Jeg vet selvfølgelig at jeg får tilbake alt neste år, men jeg er som sagt avhengig av disse pengene i løpet av året. Jeg går et veldig krevende studie og har ikke kapasitet til å jobbe ekstra, særlig når jeg har jobbet mer enn fulltid i hele sommer. 

Jeg var med en gang i kontakt med kommunen angående feilen. De mente at det var skatteetaten som ikke hadde sendt dem frikortet. Jeg syntes dette hørtes rart ut, så jeg ringte skatteetaten. De sa at kommunen har hatt tilgang på frikortet helt siden jeg endret det, men at de ikke har benyttet seg av det. De sa at problemet kunne enkelt løses ved at kommunen sender en korreksjonsoppgave til dem. Jeg informerte kommunen om dette, men de mener at det er skatteetaten sitt system som har en svikt når man har et delt frikort, derfor har ikke kommunen fått tilgang på kortet. Dessuten kan ikke kommunen føre korreksjonsoppgave siden de ikke kan rapportere negative tall. Derfor har de ingen mulighet til å tilbakebetale pengene. 

Jeg har igjen vært i kontakt med skatteetaten, og sendte en lang mail der jeg forklarte hele problemet. Jeg fikk til svar "Vi kan ikke tilbakebetale dette nå" uten noen videre forklaring. Jeg blir så sinnsykt forbanna av dette! Jeg er som en kasteball mellom kommunen og skatteetaten, ingen vil ta på seg ansvar for dette! Jeg har gjort absolutt alt riktig (for juli), så jeg må da ha noen rettigheter her? Er det noen jeg kan kontakte, er det mulig å føre noen klagesak? 

Jeg ser meg nødt til å ta opp lån fra foreldrene mine, og betale tilbake neste sommer når jeg får pengene. Det er svært bittert å måtte bli avhengig av foreldrene mine når jeg har jobbet så hardt. Jeg blir så sykt oppgitt av håpløse systemer og ekstremt tafatte ansatte, både i kommunen og i skatteetaten. Noen som har noen løsning? Imorgen skal jeg ringe skatteetaten og si kraftig i fra. Dette kan da ikke være greit??

Anonymous poster hash: 2fd72...4ad
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skatteetaten kan ikke løse dette, det er det arbeidsgiver som evt må gjøre. Har du tatt med i betraktningen at du skal betale noe skatt? (Sånn at du ikke forventer 50 000 utbetalt dersom det er summen som er trukket i dag). Vanligvis skatter man vel mellom 20 og 35% alt ettersom.

Anonymous poster hash: 0e702...2ff

• Liker 1
Skrevet

Arbeidsgiver sier bare at deres systemer ikke tillater tilbakebetaling, og at det ikke er noe mer å gjøre. Utrolig irriterende. Går det an å melde dem inn til arbeidstilsynet?

Jeg tjener akkurat rundt 50 000 i år, så betaler kanskje noen hundringser i skatt når grensen er nådd :) Man får jo 50 000 skattefritt med frikort.

Gjest Blondie65
Skrevet

Det går an i de aller fleste lønnssystemer å kjøre en korreksjonslønning der man reverserer den kjørte lønnen og kjører ny lønn. At arbeidsgiver ikke vil gjøre dette der de har gjort feil vitner om en ekstremt stivbeint holdning. Det er nok mest sannsynlig fordi de ikke anser dette som deres feil. De har sikkert fast dag de laster ned skattekortet og har ikke fått med seg endring fordi de lastet ned før du endret. Dette er ikke godt nok.

Skatteetaten kan ikke gjøre noe her.

Har du prøvd å snakke med din sjef for å forklare dette? Her bør du gå over til skriftlig kommunikasjon og be dem forklare hvorfor de ikke kan korrigere feil de har gjort som medfører så store konsekvenser for deg, med kopi til deres leder.

Skrevet

Sommerjobb der du tjener 50k på 1 måned? Hvilken jobb er det, jeg vil melde meg på

Anonymous poster hash: c91ca...9a6
Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Sommerjobb der du tjener 50k på 1 måned? Hvilken jobb er det, jeg vil melde meg på

Anonymous poster hash: c91ca...9a6

Vedkommende jobbet jo både juni og juli.

Gjest Sådetså
Skrevet

Det er kommunen som har ansvaret her. Kommunen bruker mest sannsynlig enten Visma lønn eller Agresso lønn som er den statlige/kommunale løsningen når det kommer til lønn og faktura. I begge disse systemene kan man kjøre en korrigering  så det skal være fullt mulig å få rettet opp feilen å få igjen disse pengene. 

Så lenge du har registrert frikort kan kommunen hente dette når som helst siden det nå går på elektroniske skattekort. At kommunen ikke har benyttet seg av dette en måned som det ser ut i første innlegget er høyst klanderverdig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...