Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Der jeg jobber har de ikke overtid, men en form for bonus basert på fakturerte timer. Dette er greit nok, men jeg jobbet ca 4 dager overtid i juni, og ønsket å ta tre dager av ferien som avspasering istedet for ferie. Men nå får jeg høre at de ikke har avspasering heller. Er det lovlig? Dersom jeg jobber ræva av meg for at en kunde skal få det DE har lovet, så skal jeg ikke få tilbake denne tiden selv om jeg har jobbe t lørdager. Lørdagsjobbing er ikke verdt noenting i dette systemet. Jobber jeg derimot mandag så teller det. Kan dette være lovlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva står det i kontrakten din? Det er første sted å begynne.

Anonymous poster hash: 2562f...ff6
Skrevet (endret)

Hva står det i kontrakten din? Det er første sted å begynne.

Anonymous poster hash: 2562f...ff6

Det står: "Arbeidstakerens gjennomsnitlige ordinære arbeidstid er i henhold til arbeidsmiljøloven, for tiden 37,5 timer pr. uke for 100 % stilling, eksklusive spisepauser."

Endret av OlaP
Skrevet

Her må du nesten søke i arbeidsmiljøloven som alle er underlagt, og legge frem dine funn og krav derretter.

Skrevet

Fra arbeidsmiljøloven

"For overtidsarbeid skal det betales et tillegg til den lønn arbeidstakeren har for tilsvarende arbeid i den alminnelige arbeidstiden. Tillegget skal være minst 40 prosent."

Jeg finner faktisk ingenting om avspassering, så mulig dette er et gode de fleste arbeidsplasser tilbyr. 

Skrevet

Fra arbeidsmiljøloven

"For overtidsarbeid skal det betales et tillegg til den lønn arbeidstakeren har for tilsvarende arbeid i den alminnelige arbeidstiden. Tillegget skal være minst 40 prosent."

Jeg finner faktisk ingenting om avspassering, så mulig dette er et gode de fleste arbeidsplasser tilbyr. 

Avspassering betyr bare at du får tilbake tiden din.

Skrevet

Men da har du svaret ditt der Ola, din arbeidsgiver er i følge loven pålagt å betale deg minst 40% av din ordinære lønn som tillegg for overtid.

Skrevet

Men da har du svaret ditt der Ola, din arbeidsgiver er i følge loven pålagt å betale deg minst 40% av din ordinære lønn som tillegg for overtid.

Er desverre ikke sikker på om svaret er så enkelt.

Tror det avhenger om du har blitt beordret til å jobbe eller ei. Hvis arbeidsgiver pålegger deg å jobbe står du sterkt. Hvis du derimot har jobbet ekstra, og arbeidsgiver kan hevde at du har jobbet ekstra etter eget initiativ, uten at arbeidsgiver har vært klar over det så er det ikke gitt at du har krav på noe som helst. Hvis du har en ledende stilling er det heller ikke gitt at du har krav på overtid.

Hva sier fagforeningen din?

Se også:

http://ledernett.no/Nyttig/Ukens-dilemma/Har-ledere-krav-paa-overtidsbetaling

• Liker 1
Gjest Margit Spat
Skrevet

Det står: "Arbeidstakerens gjennomsnitlige ordinære arbeidstid er i henhold til arbeidsmiljøloven, for tiden 37,5 timer pr. uke for 100 % stilling, eksklusive spisepauser."

Jeg tror du har svaret ditt her.

Hvis du gjennomsnittlig skal ha 37,5 timer per uke, og du har jobbet mer i noen uker, så må du nødvendigvis få anledning til å jobbe mindre i noen uker også. I dette ligger det, slik jeg forstår det, implisitt at de er nødt til å tilby avspasering.

Skrevet

Velkommen til arbeidslivet. Sånn er det i mange tekniske yrker, mange jeg kjenner som jobber opp mot 1000 ekstra timer i året man ikke får noen form for uttelling for. Nekter man, så står det folk i India klare til å ta over. 

Anonymous poster hash: c334c...755
Skrevet

Avspassering betyr bare at du får tilbake tiden din.

Nope. Avspasering er en gode arbeidsgiver kan gi deg i stedet for ovetidsbetalt. Men tiden du jobber overtid har du strengt tatt allerede solgt til arbeidsgiver, og det er ikke "din" tid lenger.

Så til TS: Du har ikke krav på å få ta ut merarbeid/overtidsarbeid som avspasering.

Anonymous poster hash: 95c0c...79c

Skrevet

Der jeg jobber har de ikke overtid, men en form for bonus basert på fakturerte timer. Dette er greit nok, men jeg jobbet ca 4 dager overtid i juni, og ønsket å ta tre dager av ferien som avspasering istedet for ferie. Men nå får jeg høre at de ikke har avspasering heller. Er det lovlig? Dersom jeg jobber ræva av meg for at en kunde skal få det DE har lovet, så skal jeg ikke få tilbake denne tiden selv om jeg har jobbe t lørdager. Lørdagsjobbing er ikke verdt noenting i dette systemet. Jobber jeg derimot mandag så teller det. Kan dette være lovlig?

Å tabu i fritid er dårlig betaling.krev overtid utover normalarbtid

Anonymous poster hash: 2143f...6b6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...