AnonymBruker Skrevet 19. august 2015 #1 Skrevet 19. august 2015 Hei. Jeg prøvde å kjøpe en ting i nettbutikk, men det gikk ikke gjennom. Ringte så kundeservice, og han tilbød seg å prøve å kjøpe det selv. Jeg ga han deretter alle opplysningene, men det fungerte ikke da heller. Spørsmålet mitt er egentlig om han har lov til å gjøre dette. Anonymous poster hash: a53e4...0cd
AnonymBruker Skrevet 19. august 2015 #2 Skrevet 19. august 2015 ...... det at du ga han opplysningene er jo ditt problem. En person kan jo komme å spørre deg om å få lov til å ta kopi av passet ditt, om de da misbruker det så er det jo DITT ansvar. Anonymous poster hash: 33f61...8a7 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2015 #3 Skrevet 19. august 2015 Jeg spør fordi han gjorde det i jobbsammenheng og jeg regner med at han ikke har lov til å misbruke denne informasjonen. Trenger ikke å være spydig. Anonymous poster hash: a53e4...0cd
AnonymBruker Skrevet 19. august 2015 #4 Skrevet 19. august 2015 Hei. Jeg prøvde å kjøpe en ting i nettbutikk, men det gikk ikke gjennom. Ringte så kundeservice, og han tilbød seg å prøve å kjøpe det selv. Jeg ga han deretter alle opplysningene, men det fungerte ikke da heller. Spørsmålet mitt er egentlig om han har lov til å gjøre dette.Anonymous poster hash: a53e4...0cd Hallo.....har du sovet i timen? Har han lov? Du kunne nektet han,men du ga villig vekk dine opplysninger. Det er sånne som deg som ber om å bli svindlet.en seriøs butikk ville aldri tilbudt deg den hjelpen. Anonymous poster hash: 63f24...df6 3
AnonymBruker Skrevet 19. august 2015 #5 Skrevet 19. august 2015 Det var Elkjøp. Det er en seriøs butikk. Anonymous poster hash: a53e4...0cd
AnonymBruker Skrevet 19. august 2015 #6 Skrevet 19. august 2015 Det var Elkjøp. Det er en seriøs butikk. Anonymous poster hash: a53e4...0cd Seriøs butikk, men det betyr ikke at arbeiderne der er like seriøse... Anonymous poster hash: bb9ec...099 3
AnonymBruker Skrevet 20. august 2015 #7 Skrevet 20. august 2015 Hva slags opplysninger er det snakk om? Anonymous poster hash: c5fec...e8d
AnonymBruker Skrevet 20. august 2015 #8 Skrevet 20. august 2015 Folk har en naiv forståelse av hvordan datasystemer virker. De som jobber der får tilgang til opplysningene uansett om du legger dem inn selv eller oppgir dem over telefon. Det er ikke et helautomatisk opplegg som pakker og sender uten at mennesker er involvert. Det eneste du ikke bør oppgi er passord. Anonymous poster hash: 014eb...4ae 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2015 #9 Skrevet 20. august 2015 I større Norske butikker og som er seriøse, så har det ingen betydning om du leverer eller betaler med kortet ditt i fysisk butikk eller på telefonen. De ser i all hovedsak de samme opplysningene ved begge betalingsmåtene. De du skal være skeptiske til er små utenlandske butikker du ikke kjenner til eller har hørt noe om. Anonymous poster hash: 7f8f5...953
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #10 Skrevet 21. august 2015 Folk har en naiv forståelse av hvordan datasystemer virker. De som jobber der får tilgang til opplysningene uansett om du legger dem inn selv eller oppgir dem over telefon. Det er ikke et helautomatisk opplegg som pakker og sender uten at mennesker er involvert. Det eneste du ikke bør oppgi er passord. Anonymous poster hash: 014eb...4ae Det er helt feil Jeg jobber på kundeservice, og det eneste vi har innsyn i navn, adresse, selve bestillingen og evt kommentar en av mine kollegaer har lagt på kunden. Det står ingenting om kortnummer eller cvv kode, uansett om det er betalt med kort. Vi kan grave opp TransID koden, men den er veldig nytteløs til noe annet enn akkurat gjeldende bestilling. Men samtidig er det bedrifter som Elkjøp hvor de ikke kan sende faktura (vanlig kredittgrense for det ligger på rundt 2000,- på en ny kunde) og tro meg, vi får nok av kunder som ikke får til de helt enkleste ting. Jeg tror han faktisk bare prøvde å hjelpe deg utenfor rammene - altså strakk seg litt ekstra for deg. Vi som jobber på kundeservice har faktisk taushetsplikt. Vi må skrive under på dette før vi starter, så om han skal forsøke å svindle deg så tror jeg risken er for stor ifht vinnen. Anonymous poster hash: 751a3...351 2
Baktusen Skrevet 21. august 2015 #11 Skrevet 21. august 2015 Jobber også i kundeservice. Det du beskriver der er ikke vanlig, men heller ei noe jeg hadde spekulert noe mer i. Vedkommende har ikke gjort noe ulovlig, og du villig ga han opplysningene, det er fullstendig opp til deg. Vedkommende har selvsagt ikke lov å misbruke dine opplysninger, og gjør han det medfører det evt. straff. Jeg tviler sterkt på at noe vondt vil skje ved å utgi slik opplysninger til firmaer. Personlig hadde jeg ikke tenkt mer over det. Ang tilgang opplysninger, så kan jeg si at i min jobb kan vi se alt utenom CVC2 koden. Kortopplysningene ville jeg vært forsiktig med hvem jeg utga dem til, men såfrem det er i ett seriøst firma, ved kjøp av en vare eller tjeneste, så ville jeg stolt på dem.
SiMa Skrevet 21. august 2015 #12 Skrevet 21. august 2015 Var jeg deg ville jeg sperret kortet. Sannsynligvis prøvde han bare å hjelpe deg, men du kan aldri være 100% trygg. Og hvis han misbruker opplysninger du frivillig ga fra deg må du dekke ganske mye av tapet selv.
superplomme Skrevet 22. august 2015 #13 Skrevet 22. august 2015 Dette skjedde meg også i forbindelse med en garantisak, der sønnen min hadde levert inn en telefon og skulle betale en egenandel for å få tilsendt en ny. Ble litt overrasket da han fra kundeservice ba meg om det. Han på Elkjøp hevdet at det var helt vanlig.... Han fikk det også, fordi det var den måten det gikk kjappest på. Dette var ca 4 mnd siden, har ikke skjedd noe med kontoen min til nå, ihvertfall. Jeg sjekket ofte, for jeg var litt nervøs jah.. Telefonen kom som den skulle. Virker som om det er noe Elkjøp pleier å gjøre?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå