Gå til innhold

Når sykle uten støttehjul?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eldste syklet uten støttehjul på første forsøk da hun var 3,5 år, gikk fra løpesykkel og rett over. Yngste er snaut 3,5 nå, men ikke like interessert i sykling som søsteren var. Får se når hun finner ut av det. Støttehjul får hun uansett ikke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er dette en sånn typisk tråd der de som har barn som begynte å sykle tidlig svarer? Jeg er ikke kritisk, bare oppriktig nysgjerrig, for det er i grunnen sjelden jeg ser barn i 4-årsalderen uten støttehjul. 

Anonymous poster hash: 00566...23c

Det er jo åpenbart at det er det, ja.

Forresten, er det noen som har tips til hvordan lære å sykle? Til en som kanskje ikke er så veldig motivert?

Google er din venn.

Anonymous poster hash: 6ba5e...b7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, er det noen som har tips til hvordan lære å sykle? Til en som kanskje ikke er så veldig motivert?

Her løsna det veldig da jeg en dag foreslo at vi konkurrerte i hvem som var raskest; jeg løp og han syklet. Men min gutt har brukt balansesykkel siden han var 3 og hadde balansen inne. Han måtte bare tørre å tråkke på pedalene nok til at han fikk fart.

Nå er han 4,5 og er i ferd med å lære seg. Men han synes nok fortsatt det er litt skummelt, så han foretrekker balansesykkelen. Det tok litt tid før han ble interessert i den også da han fikk den, antagelig fordi han ikke hadde nok balanse til å få skikkelig fart og da ble det ganske tungt og kjedelig å bruke den. Han fikk en sånn sparkesykkel fra Stiga med to hjul framme, som man må bruke balansen for å svinge, og da løsnet det helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førstemann fikk tohjulssykkel til fireårsdagen, vi fikk aldri dreisen på de støttehjulene og tok dem av, og øvde uten. Hun syklet flott sommeren hun fyllte fem. Nummer to fyller snart fem, og vi har ikke øvd et minutt med henne, så hun kan ikke sykle (så vidt jeg vet?).  Fyker rundt på sparkesykkel og har ikke etterspurt noen annen. Til neste år kanskje.... Anonymous poster hash: 5106a...2ed

Den sparkesykkelen altså :P Min er snart 5 år og har vel bare syklet 10 minutter til sammen siden han fikk sykkelen for 1 år siden. Han er absolutt ikke interessert i å sykle når han fyker så raskt på sparkesykkelen, han har dermed ikke lært seg å sykle uten støttehjul enda.

Jeg tenker jeg skal prøve å oppmuntre mer da jeg ikke vil han skal begynne på skolen og kanskje være den eneste som ikke har lært å sykle uten støttehjul enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den sparkesykkelen altså :P Min er snart 5 år og har vel bare syklet 10 minutter til sammen siden han fikk sykkelen for 1 år siden. Han er absolutt ikke interessert i å sykle når han fyker så raskt på sparkesykkelen, han har dermed ikke lært seg å sykle uten støttehjul enda.

Jeg tenker jeg skal prøve å oppmuntre mer da jeg ikke vil han skal begynne på skolen og kanskje være den eneste som ikke har lært å sykle uten støttehjul enda.

Det var nettopp det som var "pressmiddelet" til min eldste datter også :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er utrolig forskjellig, har jeg observert. Den tidligste blant ungene vi kjenner syklet uten støttehjul da han var tre år. Flere slapp støttehjulene da de var fire. Min eldste sønn er fem og totalt uinteressert i sykkel, så der er støttehjulene fortsatt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eldstejenta er 5 1/2 og helt uinteressert. Vi har fått tak i en stang som vi har festet bak, og holder/støtter med når hun sykler. Men når vi slipper stanga, har hun ikke sjangs, og blir livredd. Så vi pusher ikke... Det kommer vel etter hvert.

Anonymous poster hash: cad60...005
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google er din venn.

Anonymous poster hash: 6ba5e...b7a

KG er min aller beste venn ;)

Her løsna det veldig da jeg en dag foreslo at vi konkurrerte i hvem som var raskest; jeg løp og han syklet. Men min gutt har brukt balansesykkel siden han var 3 og hadde balansen inne. Han måtte bare tørre å tråkke på pedalene nok til at han fikk fart.

Nå er han 4,5 og er i ferd med å lære seg. Men han synes nok fortsatt det er litt skummelt, så han foretrekker balansesykkelen. Det tok litt tid før han ble interessert i den også da han fikk den, antagelig fordi han ikke hadde nok balanse til å få skikkelig fart og da ble det ganske tungt og kjedelig å bruke den. Han fikk en sånn sparkesykkel fra Stiga med to hjul framme, som man må bruke balansen for å svinge, og da løsnet det helt.

Det der med konkurranser var lurt. Hun er veldig opptatt av å vinne, så jeg kunne brukt det til min fordel. Men hun har ikke brukt balansesykkel heller, var ikke interessert i det heller. Hun har sparkesykkel og har brukt det litt, men hun er ikke overvettes interessert i det heller ... ikke så opptatt av fart, med andre ord. Men jeg skal prøve det med konkurranse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn med sparkesykkel, om hun finner balansen der er det mye lettere å finne den på sykkel. Selve syklinga er jo ikke vanskelig, så for alle unger, handler det om balansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har barn som sykler tidlig, bor dere sånn til at det er lett å øve seg? Her vi bor, er det bakker alle veier, og tung grus på gårdsplassen. Så bare det å bruke sparkesykkel og trehjulssykkel har tatt tid med vår på 3,5. Han har heller ikke vist voldsom interesse, selv om han er fysisk aktiv for øvrig. Men vi fant ut at det var for ille å ha en 3-åring som ikke kunne sykle på trehjulssykkel, så vi ryddet verandaen for bord og stoler i sommer, og der har han syklet fram og tilbake på trehjulssykkel. For jeg kjenner jo at bøygen er stor for å dra av gårde et annet sted for å trene på disse tingene (andre steder vi typisk er, er det ikke heller alltid flate, asfalterte veier). De gangene vi har gjort det, har han heller interessert seg for noe annet, så det hadde vært utrolig kjekt om han kunne ha syklet i gata hjemme når han ville. Jeg ser jo det fine i å kunne mestre slike ting, særlig for en som i utgangspunktet er litt redd for å slå seg. Samtidig som jeg syns det er litt mye "mas" om alt barn skal kunne og være flinke til, og en del av meg tenker at det ikke er så farlig om noe tar litt lengre tid, dersom de er interessert i andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn med sparkesykkel, om hun finner balansen der er det mye lettere å finne den på sykkel. Selve syklinga er jo ikke vanskelig, så for alle unger, handler det om balansen.

Hun har knekket koden både på trehjulssykkel og sparkesykkel, det tok bare litt lenger tid enn hos andre unger ;) Sparkesykkelen er egentlig ødelagt nå, den skjener bare en retning, og jeg har liten lyst til å kjøpe ny nå som hun er så gammel. Da vil jeg heller hun skal lære å sykle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har barn som sykler tidlig, bor dere sånn til at det er lett å øve seg? Her vi bor, er det bakker alle veier, og tung grus på gårdsplassen. Så bare det å bruke sparkesykkel og trehjulssykkel har tatt tid med vår på 3,5. Han har heller ikke vist voldsom interesse, selv om han er fysisk aktiv for øvrig. Men vi fant ut at det var for ille å ha en 3-åring som ikke kunne sykle på trehjulssykkel, så vi ryddet verandaen for bord og stoler i sommer, og der har han syklet fram og tilbake på trehjulssykkel. For jeg kjenner jo at bøygen er stor for å dra av gårde et annet sted for å trene på disse tingene (andre steder vi typisk er, er det ikke heller alltid flate, asfalterte veier). De gangene vi har gjort det, har han heller interessert seg for noe annet, så det hadde vært utrolig kjekt om han kunne ha syklet i gata hjemme når han ville. Jeg ser jo det fine i å kunne mestre slike ting, særlig for en som i utgangspunktet er litt redd for å slå seg. Samtidig som jeg syns det er litt mye "mas" om alt barn skal kunne og være flinke til, og en del av meg tenker at det ikke er så farlig om noe tar litt lengre tid, dersom de er interessert i andre ting.

Mine unger som har syklet fra tre år bor veldig fint til i forhold til sykkel. Bare asfalt, ingen bakker og rolige gater. Så "alle" sykler rundt her, og da blir det nok litt mer fristende å lære det også. 

I tillegg er vi motstandere av støttehjul, noe vi bare tror ødelegger for læringen. Med løpesykkel lærer barn seg balanse, og da kommer tråkkingen med pedaler ganske lett etter det.

Med støttehjul lærer man jo at noe tar i mot deg hvis du velter, og det er ikke bra, mye bedre å lære seg at foten skal ned med en gang.

Også er barn forskjellige. Jeg har hatt to veldig interesserte gutter, så får vi se om jenta følger etter ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, vi bor på et svært sykkelvennlig sted. Alle barna her sykler (med balansesykkel, med støttehjul, uten støttehjul, på sparkesykkel - alle varianter funker fint), og da er det jo også "viktigere" at vi lærer våre barn å sykle. Bor man slik du gjør så er det kanskje ikke så mange av de andre barna i området som sykler rundt, heller? Da er det jo desto mindre grunn til å stresse. :)

Vi bodde forresten slik du beskriver ditt område tidligere. Vi tok da med barn og sykkel til et flatt sted i nærheten, eller en park, og øvde på balansesykkelen. Det var jo mye mer styr, og vi hadde nok ikke gjort det like ofte hvis det ikke var for at hun var så interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Hvor gamle var barnet/barna deres når de lærte å sykle uten støttehjul?

Anonymous poster hash: 399cc...103

I god tid før oppkjøring, er min regel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jentungen var drøyt fire år.

Har jobbet i barnehage i mange år, og det er stor forskjell på når ungene sykler. Alt fra knappe tre til etter skolestart....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...