Gå til innhold

Når sykle uten støttehjul?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Hvor gamle var barnet/barna deres når de lærte å sykle uten støttehjul?

Anonymous poster hash: 399cc...103
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min datter er 3,5 år og er i nærheten av å klare det nå. Det vil si at hun sykler fint i 5 til 10 meter før hun finner på ett eller annet hun ikke burde.

Balansesykkel har hun kontroll på.

Endret av Maximillian Cohen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førstemann var 3 år og 3 mnd når han syklet uten støttehjul, tror han var tidlig ute i fht normalen. Andremann er 2 1/2 år nå og langt mer bedagelig anlagt, han blir sikkert 4 før han gidder å skjønne trehjulssykkelen... :fnise:

Syns overhodet ikke at du skal stresse med det uansett alder på ungen, her i nabolaget virker det som om de fleste knekker koden mellom 4-5 år. Kan anbefale deg løpesykkel/balansesykkel, da er det mye lettere for dem å knekke koden.

Anonymous poster hash: bb28e...526
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kunne hoppe rett på vanlig sykkel da hun fikk det til fireårsdagen. Hun har brukt balansesykkel siden hun var to, og foretrekker fortsatt balansesykkelen siden den "ordentlige" sykkelen er litt for stor ennå (hun når ikke helt ned til bakken og den er litt tung).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke TS, men jeg har et spørsmål til dere som har barn med balansesykkel: Hvordan får dere barnet interessert i den?? Sønnen vår fikk en Kettler balansesykkel til toårsdagen sin for et år siden. Han brukte den bare bittelitt i ukene etter bursdagen sin, så ble det høst og vinter. Vi tenkte som så at han jo fortsatt var litt liten, og at han sikkert ville bli mer interessert i den sommeren etter, når han var nesten tre. Vi tok den frem da våren kom i år, da var han 2,5, men han var fortsatt ikke noe særlig interessert. Vi har så fortsatt å ta den frem med jevne mellomrom gjennom hele sommeren, men han leker med den i kanskje to minutter, så er det rett tilbake til trehjulssykkelen igjen. Synes det er så dumt, for jeg hører mange si at det er lettere å lære seg å sykle uten støttehjul dersom man har syklet mye på balansesykkel først.

Anonymous poster hash: fefb0...c7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke TS, men jeg har et spørsmål til dere som har barn med balansesykkel: Hvordan får dere barnet interessert i den?? Sønnen vår fikk en Kettler balansesykkel til toårsdagen sin for et år siden. Han brukte den bare bittelitt i ukene etter bursdagen sin, så ble det høst og vinter. Vi tenkte som så at han jo fortsatt var litt liten, og at han sikkert ville bli mer interessert i den sommeren etter, når han var nesten tre. Vi tok den frem da våren kom i år, da var han 2,5, men han var fortsatt ikke noe særlig interessert. Vi har så fortsatt å ta den frem med jevne mellomrom gjennom hele sommeren, men han leker med den i kanskje to minutter, så er det rett tilbake til trehjulssykkelen igjen. Synes det er så dumt, for jeg hører mange si at det er lettere å lære seg å sykle uten støttehjul dersom man har syklet mye på balansesykkel først.

Anonymous poster hash: fefb0...c7a

Nå har ikke vårt barn hatt trehjulssykkel, så det har ikke vært noe alternativ. Har ikke gjort annet enn å oppmuntre og gi ros, egentlig. Noen barn er vel bare mer interessert enn andre. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min sønn har heller ikke vært interessert i balansesykkelen, han har hele tiden sagt at han vil ha "skikkelig sykkel", så da kjøpte vi det med støttehjul. Og han sykler nok ikke uten dette året iallfall, kanskje neste. Han er 3.5 år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke vårt barn hatt trehjulssykkel, så det har ikke vært noe alternativ. Har ikke gjort annet enn å oppmuntre og gi ros, egentlig. Noen barn er vel bare mer interessert enn andre. :)

Samme her. Vi har tatt bort trehjulssykkelen sånn at hun bare har balansesykkel og sparkesykkel.

Regner hun klarer tohjulssykkel når hun er 3-4 for hun har veldig god balanse på løpesykkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er mye avhengig av hvordan barnet er når det gjelder hvor tidlig de lærer seg å sykle uten støttehjul. 

Her var minstejenta ca 3 år da hun raste rundt i gata uten støttehjul, mens storesøstera var nesten skolejente før hun syklet uten støttehjul. Begge hadde trehjulsykkel.

De er veldig forskjellige som personer, lillesøster er en liten daredevil, mens storesøster er en mere forsiktig personlighetstype en lillesøster. De er litt som Solan og Ludvig egentlig..

Endret av skruf
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fekk aldri støttehjul eg. Lærte å sykle lenge før vennane mine som hadde støttehjul.

Så mine barn skal ikkje få det heller :)

Anonymous poster hash: a831b...ac0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldstemann rakk vel bli 5 år før han tok av støttehjulene, nr 2 var såvidt over 4 år, og yngstemann kastet støttehjulene når han var knappe 3 1/2 år. Personligheten har mye å si ja. Yngstemann eier ikke frykt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min jente sykler med støttehjul, 6 år. Det er en stund til hun sykler uten. Men hun er ikke overvettes interessert i å sykle, var ikke interessert i trehjulssykkel heller, så hun har ikke gjort det så mye. Satser på at hun lærer seg det til slutt, for det er jo en grei ferdighet å kunne sykle, selv om man ikke gjør det så ofte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen barn har balanse-problemer, og jeg er en av dem. Vel å merke ikke et barn lenger :P Jeg var 8 år da jeg lærte å holde balansen på tohjulssykkel. Fikk det først da jeg var 7 år, størrelsen over den "minste" (eller var det størrelsen over den nest minste?), - iallfall størrelsen som passe for en på 7 år. Jeg hadde sparkesykkel fra jeg var 6 år. Balansesykkel var vel ikke så vanlig den gang, etter hva jeg kan huske.

Jeg vil tro det kommer veldig an på barnet selv? Barnet vil kanskje sammenligne seg med andre barn, jeg gjorde iallfall det... Noen klarer det nærmest med en gang, mens andre trenger mye lengre tid. Kan jo være greit å begynne treninga tidlig, - det er iallfall min erfaring ;) 

Anonymous poster hash: 13365...9da
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Førstemann fikk tohjulssykkel til fireårsdagen, vi fikk aldri dreisen på de støttehjulene og tok dem av, og øvde uten. Hun syklet flott sommeren hun fyllte fem. Nummer to fyller snart fem, og vi har ikke øvd et minutt med henne, så hun kan ikke sykle (så vidt jeg vet?).  Fyker rundt på sparkesykkel og har ikke etterspurt noen annen. Til neste år kanskje....

Anonymous poster hash: 5106a...2ed
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, er det noen som har tips til hvordan lære å sykle? Til en som kanskje ikke er så veldig motivert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solavskjerming

Hun syklet uten støttehjul like før hun ble 4. Var mange som mente hun var tidlig ute, men tror det kanskje kom av at hun var liten av vekst, så en del glemte nok hvor gammel hun var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når vår eldste fikk balansesykkel lot vi den stå framme inne i stua, det var vinter, til han viste interesse. Så han begynte så smått inne, når våren kom ville han gjerne bruke den ute og året etter på våren, syklet han fint med vanlig sykkel uten støttehjul. De har hatt trehjulssykkel i barnehagen, så bruk av pedaler lærte han der. 

Nestemann er en racer på balansesykkel nå når han er tre år, og han har også syklet litt på vanlig sykkel uten støtte denne sommeren, men han vil helst ha balansesykkelen, så da får han velge det. 

Her vi bor bruker alle sykkel mye, så til og fra banrehagen må de sykle, og da blir de gode :) 

Jeg ser også at de bruker sykkel mye i barnehagen, enten det er trehjuls eller balanse, så øvelse får de i massevis.

Så trikset her var at sykkelen stod tilgjengelig hele tiden, slik at han tok den når han var klar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldstejenta hadde trehjulsykkel først og fikk tohjuling med støttehjul til treårsdagen. Tok av støttehjulene en måneds tid før hun ble fire.

Minstemann hadde løpesykkel fra han var to og et halvt, og nå i sommer fant han frem storesøsters gamle tohjuling og tråkket avgårde på egenhånd. Da var han 2 år og 9 mnd. Nå en måned senere kan vi fint dra på sykkeltur et par km (med innlagte pauser selvfølgelig) på hver vår sykkel.

Jeg hadde ikke tenkt på å begynne å øve på tråsykkel med han før neste sommer egentlig. Så tror den tidlige starten skyldes fartsglad gutt og flere måneders øving med balansesykkel. Må legge til at vi bor i en helt flat og stille gate, og at både søster og foreldre sykler mye når vi skal steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette en sånn typisk tråd der de som har barn som begynte å sykle tidlig svarer? Jeg er ikke kritisk, bare oppriktig nysgjerrig, for det er i grunnen sjelden jeg ser barn i 4-årsalderen uten støttehjul. 

Anonymous poster hash: 00566...23c
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vår eldste fikk balansesykkel lot vi den stå framme inne i stua, det var vinter, til han viste interesse. Så han begynte så smått inne, når våren kom ville han gjerne bruke den ute og året etter på våren, syklet han fint med vanlig sykkel uten støttehjul. De har hatt trehjulssykkel i barnehagen, så bruk av pedaler lærte han der. 

Nestemann er en racer på balansesykkel nå når han er tre år, og han har også syklet litt på vanlig sykkel uten støtte denne sommeren, men han vil helst ha balansesykkelen, så da får han velge det. 

Her vi bor bruker alle sykkel mye, så til og fra banrehagen må de sykle, og da blir de gode :)

Jeg ser også at de bruker sykkel mye i barnehagen, enten det er trehjuls eller balanse, så øvelse får de i massevis.

Så trikset her var at sykkelen stod tilgjengelig hele tiden, slik at han tok den når han var klar. 

Takk for tips. Her står sykkelen i boden, men vi har liten plass i leiligheten, så har egentlig ikke lyst til å ha sykkel stående i gangen. Men jeg skal tenke på det og se om vi kan ommøblere litt.

Er dette en sånn typisk tråd der de som har barn som begynte å sykle tidlig svarer? Jeg er ikke kritisk, bare oppriktig nysgjerrig, for det er i grunnen sjelden jeg ser barn i 4-årsalderen uten støttehjul. 

Anonymous poster hash: 00566...23c

Jeg synes tvertimot jeg ser mange unger sånn omtrent 2-3 år gamle rase av sted på tohjulingene sine ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...