Gå til innhold

jeg har fått nok av min stesønn!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er stefar til en gutt med adhd. Av hensyn til han vil jeg ikke skrive detaljer.

Denne gutten har en fantastisk mor som ville gjort hva som helst for han. Meg og han har et godt /greit forhold. Idag ulikhet med mange andre dager kommer han hjem sur fra skolen. Han slenger ting overalt, vasker ikke hender og nekter å spise "drittmaten" laget av "drittdama" før han slenger døra i ansiktet hennes og sier funker deg din stygge ape.

Som mann blir jeg ikke noe mindre enn forbanna, men går ikke etter han. Av erfaring kan kan skrike at jeg har holdt han og gjort han vondt. Jeg går til min kone og trøster henne der hun atter en gang sitter og gråter. Jeg føler meg ikke akkurat som en mann når jeg ikke kan sette den ungen på plass. La meg legge til at vi følger en plan laget av bup. Vi er konsekvente og belønner god oppførsel. Vi framsnakker han og gir han positiv oppmerksomhet. Krangelen startet klokken 4 og holder på ennå.

Han bytter mellom å gråte høyt til å kalle oss alt mulig. Vi går ut en av gangen for å ta pause. Jeg vet ikke hvor jeg vil med dette, men fy søren dette er tungt.

Tar imot alle råd og veiledning

Anonymous poster hash: 873e9...98c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er stefar til en gutt med adhd. Av hensyn til han vil jeg ikke skrive detaljer.

Denne gutten har en fantastisk mor som ville gjort hva som helst for han. Meg og han har et godt /greit forhold. Idag ulikhet med mange andre dager kommer han hjem sur fra skolen. Han slenger ting overalt, vasker ikke hender og nekter å spise "drittmaten" laget av "drittdama" før han slenger døra i ansiktet hennes og sier funker deg din stygge ape.

Som mann blir jeg ikke noe mindre enn forbanna, men går ikke etter han. Av erfaring kan kan skrike at jeg har holdt han og gjort han vondt. Jeg går til min kone og trøster henne der hun atter en gang sitter og gråter. Jeg føler meg ikke akkurat som en mann når jeg ikke kan sette den ungen på plass. La meg legge til at vi følger en plan laget av bup. Vi er konsekvente og belønner god oppførsel. Vi framsnakker han og gir han positiv oppmerksomhet. Krangelen startet klokken 4 og holder på ennå.

Han bytter mellom å gråte høyt til å kalle oss alt mulig. Vi går ut en av gangen for å ta pause. Jeg vet ikke hvor jeg vil med dette, men fy søren dette er tungt.

"Som mange andre ganger skulle det stå

Skrevet

Medisiner.

Anonymous poster hash: e41af...935

• Liker 1
Skrevet

Medisiner.

Han bruker medisiner, og går på terapi. Vi tar det ene kurset etter det andre. Denne ungen sier de mest ondskapsfulle ordene

Skrevet

Går det ikke ann å la han roe seg på egen hånd? Eller blir det bare mer bråk da?

• Liker 3
Skrevet

Går det ikke ann å la han roe seg på egen hånd? Eller blir det bare mer bråk da?

Noen ganger. Men munnen er igang hele tiden. Sier de mest sårende orda. Han kan få advarsel, bli fratatt goder og bli ignorert. Nesten som om det han skal si er tvangstanker. Absolutt ingen filter. Dette med og uten medisiner

Skrevet

Dere har kan jo ikke gjøre så mye annet enn å holde ut :blomst:

Men hva sier de profesjonelle da? Er det bare ADHD, eller er det mistanke om andre ting og?

• Liker 1
Skrevet

Dere har kan jo ikke gjøre så mye annet enn å holde ut :blomst:

Men hva sier de profesjonelle da? Er det bare ADHD, eller er det mistanke om andre ting og?

Opposjonell atferdsforstyrrelse . Ja får bare holde hodet kaldt.

Skrevet

Min bror har også en sønnen med adhd og emosjonelle og atferdsmessige problemer. Han lever ikke et følelsesmessig kaos, klarer ikke å konsentrere seg, faller utenfor sosialt på skolen, vil nå ikke treffe kamerater på fritiden. Det er konflikter med søsken og han må ofte irettesettes hjemme, og ofte skilles fra søsken. Han opplever livet sitt mye som et nederlagsprosjekt. Når han er sammen med kun 1 voksen, kan han være en engel og er virkelig en god gutt, men han mestrer ikke komplisert samspill med flere, og er veldig frustrert og har et negativt selvbilde. Det kan han ta ut hjemme, som din stesønn gjør. Det er lov å bli sliten og lei, men husk på hvordan det er å være en guttunge som føler seg liten og mislykket og at folk er imot ham.

Anonymous poster hash: 1c5b8...ad3

• Liker 14
Skrevet

Slik er min stesønn når han ikke tar medisinene sine. Regner med det er prøvd ut fler typer medisiner?

Anonymous poster hash: 7d245...e08

Skrevet

Jeg vil tatt en ny samtale med BUPA for å høre om planen deres kanskje burde revurderes.

Grunnen til at han bruker stygge ord, er fordi han vet de skaper en reaksjon. Jeg har selv en sønn med ADHD, som er av den utagerende formen. Medisiner har helt klart hjulpet, men vi har brukt tid på å finne rett type, samt justert dosen etterhvert som han blir mer tolerant for dem. I sinne situasjoner kommer alle stygge ord man kan tenke seg, dette gir konsekvenser, han er klar over at det ikke er lov å bruke slike ord.

Vi har konsekvenser hjemme og vi belønner positiv atferd, men konsekvensene er ulike ved et sinneutbrudd enn eksempelvis å stikke av eller ødelegge ting. Vi brukte en lang periode et belønningssystem i samarbeid med BUPA hvor han tjente penger og ved en fullgått skoleuke uten utbrudd, gav dette en bonus. I forkant snakket vi sammen om noe han ønsket seg, slik at han så et mål med å tjene disse pengene. Konsekvensen som fungerer best hos oss er tap av spilletid på data/ipad, da dette er noe han er svært opptatt av.

• Liker 1
Skrevet

Opposjonell atferdsforstyrrelse . Ja får bare holde hodet kaldt.

Har dere avlastning?

Skrevet

Jeg forstår at dette er tungt og vondt for både moren og deg. Men. Dette er et barn du snakker om, et barn som har en alvorlig lidelse og mottar behandling for dette. Denne atferden bør forstås som at han ikke har det bra, som et symptom på dette og lidelsen. Dette gjelder også moren. Selv om det er aldri så vanskelig bidrar det nok desverre lite at hun sitter og gråter. Ditt fokus burde være på å hjelpe gutten, med alle mulige virkemidler, fremfor å beklage deg over at du "ikke akkurat føler deg som en mann når du ikke kan sette den ungen på plass". Dette barnet trenger ikke å "bli satt på plass", men hjelp. 

Første skritt bør være å få ABUP på telefonen og avtale et møte så raskt som overhodet mulig. 

Anonymous poster hash: 11d92...708

• Liker 9
Skrevet

Å håndtere barn med spesielle behov er krevende og ikke alltid noe en skal ta for gitt at den vanlige personen i gata skal få til. Så ta kontakt med ABUP først og fremst, etterlys bestemte metoder for å håndtere atferden. 

Anonymous poster hash: 12696...1a0
  • Liker 3
Gjest morhjertegod
Skrevet

Dette høres tungt ut, skjønner at det tærer på dere. Får dere avlasting? Beste dere kan gjøre for forholdet er å få noen pauser, tid til dere selv, uten bråk og konflikter.

Skrevet

Takker. Vi får avlastning en gang i måneden. Det holder absolutt ikke merker vi. Like ille idag som igår. Virkelig slitsomt

Skrevet

Huff.. Du har all min sympati, jeg har også et stebarn med odd og det er helt forferdelig. Hos oss er det ikke bare stygg oppførsel, men barnet er voldelig også. Til deg som snakket om konsekvenser, det fungerer ikke bra her, da griper barnet til hevnaksjoner og stjeler/ødelegger våre ting. Vet ikke helt hvordan vi skal få bukt med det :(

Anonymous poster hash: cb9cc...91e

Skrevet

Huff.. Du har all min sympati, jeg har også et stebarn med odd og det er helt forferdelig. Hos oss er det ikke bare stygg oppførsel, men barnet er voldelig også. Til deg som snakket om konsekvenser, det fungerer ikke bra her, da griper barnet til hevnaksjoner og stjeler/ødelegger våre ting. Vet ikke helt hvordan vi skal få bukt med det :(

Anonymous poster hash: cb9cc...91e

Helt enig. Konsekvenser fører ofte til at våre ring blir ødelagt og at mor blir slått. Konsekvenser fungerer ikke så bra på bokstav barn. Jeg føler med deg anonym. Dette unner jeg ingen.

• Liker 1
Skrevet

Takker. Vi får avlastning en gang i måneden. Det holder absolutt ikke merker vi. Like ille idag som igår. Virkelig slitsomt

Søk mere avlastning. Hva med eks en støttekontakt også? Uff, synes synd på dere. Håper virkelig de finner en medisinkombo som virker. Har du forøvrig prøvd å stille han til veggs med logikk og spørsmål? "hvorfor sier du slike ting? Hvorfor vil du få mor til å gråte? Føler du deg bedre når mor gråter? Hvorfor gjør du det når du vet du får mor til å gråte? Forstår du hva jeg sier? Hvorfor gjør du da ikke det jeg sier? Jeg tror ikke du forstår hva jeg sier til deg. Osv"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...