Gå til innhold

Overtagelsesdato ved kjøp av leilighet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor raskt er det vanlig at man overta en leilighet/hus etter salg?
Vi ser på en leilighet som per i dag er ubebodd, og er usikker på om selger vil ønske overtakelse umiddelbart. Går det ann? Og er det vanlig? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

alt fra "umiddeltbart" til halvt år er vel vanlig. SÅ lenge ingen bor der, bør det ikke være noe problem, så lenge alle papirer er klarert.

Anonymous poster hash: f6371...424
Skrevet

Vi ser på en leilighet som per i dag er ubebodd, og er usikker på om selger vil ønske overtakelse umiddelbart. Går det ann? Og er det vanlig? :)

Spør megler?

Anonymous poster hash: 06fe8...279

Skrevet

Overtakelse skal avtales før kontraktsmøtet. Dette er lovpålagt i en eller annen lov.vi hadde 14 dager tatt med i budet.

Anonymous poster hash: e6be9...bd0

Skrevet

Overtakelse skal avtales før kontraktsmøtet. Dette er lovpålagt i en eller annen lov.vi hadde 14 dager tatt med i budet.

Anonymous poster hash: e6be9...bd0

Ja, men det blir jo annerledes når man bruker forkjøpsrett, da er det andre som byr, og jeg kan velge å tre inn i vinnerbudet dersom jeg har lengst ansiennitet. Så da trer jeg vel inne med samme overtakelse som budgiver sikkert (?)

Skrevet

Det er helt korrekt. Du kan sjekke hva selger ser for seg ved å ta kontakt med megleren i forkant, så får du iallfall en liten idé om hva du kan forvente. 

Skrevet

Ja, men det blir jo annerledes når man bruker forkjøpsrett, da er det andre som byr, og jeg kan velge å tre inn i vinnerbudet dersom jeg har lengst ansiennitet. Så da trer jeg vel inne med samme overtakelse som budgiver sikkert (?)

Ja, da får du samme overtakelsesdato (og andre vilkår) som budvinner og selger har avtalt.

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar alle sammen! Tar kontakt med megler før budrunden starter i morgen!

Skrevet

Hva som er vanlig varierer. Jeg har vært bort i boliger med ''raskest mulig'', ''3 måneder'' og ''6 måneder''. Det beste er når det står ''etter avtale'' for da kan man komme fram til en løsning som passer begge parter. Er du interessert i en konkret bolig, spør megleren. :) Dessuten, så er det ofte slik at man blir en mer attraktiv kjøper hvis man er fleksibel og kan overta raskest mulig. Særlig i tilfellene når selger allerede har kjøpt seg nytt og ikke tjener på å sitte lenge med 2 boliger og mellomfinansiering. Da kan du til og med vinne budrunden selv om du ikke har høyeste bud :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...