AnonymBruker Skrevet 19. august 2015 #1 Skrevet 19. august 2015 Ser stadig oppskrifter på kake i langpanne. Da jeg vokste opp (på 80-tallet)mener jeg å huske at en langpanne ble laget til dugnader, store selskaper -altså der hvor MANGE mennesker var samlet....Nå står det 15 stk,12 stk eller 20 stk i en oppskrift.....blir ikke nok til alle en gang. Er langpannen mindre i dag? Trenger kake til 35 stk.....Hva gjør jeg da?Anonymous poster hash: b6399...bf9
Gjest Margit Spat Skrevet 19. august 2015 #2 Skrevet 19. august 2015 Les på oppskriften hvor stor langpanne den er beregnet til. Ikke sjelden ser jeg "langpanneoppskrifter" til 20x30 cm langpanne. Normalt er langpannen som følger med stekeovnen ca 30x40 cm, altså dobbelt så stor. Gitt at du baker en normal langpannekake, så kommer det jo an på hvor store biter du skjærer opp. Ett eller annet sted mellom 25 og 30 biter vil vel være normalt å få ut av en langpanne.
AnonymBruker Skrevet 19. august 2015 #3 Skrevet 19. august 2015 Riktig som Margit Spat sier, langpanner kommer i to størrelser. Liten og stor. De små er sånn ca 20 x 30 ja, og de store er den som følger med stekovnen (de varierer litt i størrelse, men ikke med så veldig mange cm). Så har posjonsstørrelsen blitt veldig mye større også enn det var for lenge siden, den gangen et kakestykke var et lite sykke og ikke på størrelse med et knekkebrød i grunnflate. Uansett bør en stor, fyldig langpannekake være nok til 30 - 35 mennesker med mindre de skal spise seg mette på kake. Anonymous poster hash: e6e28...fa4
AnonymBruker Skrevet 20. august 2015 #4 Skrevet 20. august 2015 Som sagt, forskjell på stor og liten langpanne. Men det har også mye å si hvor høy kaken er. Er det en brownie er den typisk veldig lav og flat, og man må gjerne skjære større stykker for at det skal føles som et skikkelig stykke. Er det en høy kake kan man skjære mindre stykker uten at det føles som det bare er en smaksprøve man serverer. Anonymous poster hash: 9c38b...12c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå