AnonymBruker Skrevet 19. august 2015 #1 Skrevet 19. august 2015 Min søsters sønn har siden 1 års alder slått og bitt så hardt at selv får jeg tårer i øynene om han treffer riktig. Nå er han 1.5 år og har lært av min søster å si unnskyld når han slår, men jeg ser ikke helt poenget med å si unnskyld når han ikke mener å si unnskyld men derimot mener å slå. Han blir ikke lei seg fordi han har slått, det er jo bare noe han gjør. Må innrømme at jeg håper han snart treffer et barn som slår så hardt igjen at han selv begynner å gråte og får vondt, og kanskje forstår hvorfor andre barn gråter når han slår. Sånn som det er nå er det SLÅ -s i unnskyld - få kos og kyss! av de voksne. Er det noen som har noen forslag til hva man kan gjøre? Jeg har også lyst til å kjefte skikkelig på barnet for å se om det hjelper men tør ikke pga min søster..Anonymous poster hash: eb30a...500
AnonymBruker Skrevet 19. august 2015 #2 Skrevet 19. august 2015 knips han i panna Anonymous poster hash: 31c68...67e 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2015 #3 Skrevet 19. august 2015 knips han i pannaAnonymous poster hash: 31c68...67e Var det seriøst..?Anonymous poster hash: eb30a...500
Gjest Snuppi Skrevet 19. august 2015 #4 Skrevet 19. august 2015 (endret) Hva med å ta hånden hans når han slår og si bestemt, nei. Følg han deretter bort fra situasjonen og la ungen få en time out. Går han i barnehage? Hva gjør søsteren din når dette skjer? Endret 19. august 2015 av Snuppi
Gjest Hjertesukk Skrevet 19. august 2015 #5 Skrevet 19. august 2015 Biting Og slåing er ofte et symptom på f.eks frustrasjon. Det kan være han har vanskelig for å kommunisere det han ønsker eller ikke ønsker.. Barn er aldri "slemme" fordi de selv ønsker det så her må det antagelig jobbes ned problemet, ikke symptomet! Snakk med søsteren din.
kisskissbangbang Skrevet 19. august 2015 #6 Skrevet 19. august 2015 Jeg tar bort hånda til min gutt, og sier "nei, det er ikke lov å slå, mamma får vondt", eller noe i den duren. Ellers tar jeg hånda hans, stryker på meg med den og sier "nei, ikke slå, kos forsiktig". Dersom han ikke gir seg går jeg bort, eler avleder ham. Det går over! Største gutten min hadde også en sånn periode på samme alder.
AnonymBruker Skrevet 19. august 2015 #7 Skrevet 19. august 2015 Svaret over oppsummerer det meste. I forhold til voksne. Men dersom et barn slår et annet barn taes det barnet som slår ut av leken og holdes borte til det ikke slår. Barn har like mye rett på vår beskyttelse fra slag fra en 1.5 åring som fra en mann på 30. At barnet som slår er lite nok til å ikke evne å mene vondt er irrelevant for søsken/venner/andre barnehagebarn. Om nødvendig må altså mor/far i lek stå klar til å løfte 1.5 åringen bort fra andre barn FØR det får slått.Anonymous poster hash: 3ac2e...7bc 2
kisskissbangbang Skrevet 19. august 2015 #8 Skrevet 19. august 2015 Hva med å ta hånden hans når han slår og si bestemt, nei. Følg han deretter bort fra situasjonen og la ungen få en time out. Går han i barnehage? Hva gjør søsteren din når dette skjer? Timeout på en liten en på halvannet år? Hbordan skal det foregå? Og hva skal du oppnå med det? Å forlate situasjonen eller avlede ungen holder i massevis. 2
Gjest Snuppi Skrevet 19. august 2015 #9 Skrevet 19. august 2015 (endret) Timeout på en liten en på halvannet år? Hbordan skal det foregå? Og hva skal du oppnå med det? Å forlate situasjonen eller avlede ungen holder i massevis. Hvorfor ikke? Å fjerne barnet fra situasjonen og gi ham en Timeout vil lære barnet og å slutte med uønsket adferd. En av mine venninner hadde en sønn i den alderen for noen år siden. Han slo ikke, men bet andre barn så hardt at de begynte å blø. Hun fjernet barnet fra situasjonen så fort hun så antydning til biting. Barnet fikk en sjanse til når han hadde roet seg. Dersom det skjedde igjen, tok hun barnet med seg hjem. Dette gjorde hun hver gang han bet. Det ble fort slutt på biting. Endret 19. august 2015 av Snuppi
Gjest Lalalala59 Skrevet 19. august 2015 #10 Skrevet 19. august 2015 Hvorfor ikke? Å fjerne barnet fra situasjonen og gi ham en Timeout vil lære barnet og å slutte med uønsket adferd. Det vil ikke lære et så lite barn noe som helst, om ikke bare forvirre enda mer og bidra til økt frustrasjon.
Sushi Skrevet 19. august 2015 #11 Skrevet 19. august 2015 (endret) Hvorfor ikke? Å fjerne barnet fra situasjonen og gi ham en Timeout vil lære barnet og å slutte med uønsket adferd. Hva mener du med timeout? Det begrepet brukes gjerne om en straffemetode der et barn må sitte på et spesielt sted alene i noen minutter for å "tenke på hva det har gjort". Det er svært lite heldig å bruke en slik metode, spesielt på en 1,5-åring, som ikke vil skjønne noe som helst. Men det er kanskje noe annet du mener? Endret 19. august 2015 av Sushi 1
kisskissbangbang Skrevet 19. august 2015 #12 Skrevet 19. august 2015 Hvorfor ikke? Å fjerne barnet fra situasjonen og gi ham en Timeout vil lære barnet og å slutte med uønsket adferd. Fikk du med deg at barnet er halvannet år? Og som Sushi er jeg nysgjerrig på å høre hva du mener med timeout. Dersom du mener den der supernanny-straffe-metoden er du helt på villspor. 1
Sushi Skrevet 19. august 2015 #13 Skrevet 19. august 2015 Jeg tar bort hånda til min gutt, og sier "nei, det er ikke lov å slå, mamma får vondt", eller noe i den duren. Ellers tar jeg hånda hans, stryker på meg med den og sier "nei, ikke slå, kos forsiktig". Dersom han ikke gir seg går jeg bort, eler avleder ham. Det går over! Største gutten min hadde også en sånn periode på samme alder. Må si at dette var veldig godt å lese! Minsten er i en slik fase nå, og jeg gjør det samme som deg. Har vært litt redd for at det ikke skal gå over... Hadde ikke dette problemet med eldste. Et annet tips jeg har fått er å følge nøye med og avlede FØR barnet rekker å slå, altså hvis man ser at det holder på å skje.
AnonymBruker Skrevet 19. august 2015 #14 Skrevet 19. august 2015 Hei☺️ Ikke lett med sånne små altså. Det er selvfølgelig viktig å være konsekvent. Den reaksjonen barnet får på slåing bør være såpass kjip at de ikke ønsker å gjøre det igjen. Med en som er så liten er det viktig som en over her skrev at man sier bestemt: "Nei! Man slår ikke. Da får de andre vondt." (Dette gjentar man selvfølgelig for hver gang det skjer.) Om det trengs ta barnet helt ut av situasjonen. Men, og dette er viktig, ikke ta barnet ut av situasjonen for å gi kos, klem og positiv oppmerksomhet. Da lærer jo en stakkars liten at om man slår så får man kos og fin oppmerksomhet etterpå... Anonymous poster hash: b6faf...c7e
Gjest Snuppi Skrevet 19. august 2015 #15 Skrevet 19. august 2015 (endret) Hva mener du med timeout? Det begrepet brukes gjerne om en straffemetode der et barn må sitte på et spesielt sted alene i noen minutter for å "tenke på hva det har gjort". Det er svært lite heldig å bruke en slik metode, spesielt på en 1,5-åring, som ikke vil skjønne noe som helst. Men det er kanskje noe annet du mener?Med Timeout mener jeg at barnet blir fjernet fra situasjonen og at de andre barna blir skjermet. Barnet må vente en stund før han få gå i sandkassen igjen med de andre barna. Om dette blir repitert, vil barnet etterhvert slutte å slå. Endret 19. august 2015 av Snuppi
Gjest Snuppi Skrevet 19. august 2015 #16 Skrevet 19. august 2015 Hva mener du med timeout? Det begrepet brukes gjerne om en straffemetode der et barn må sitte på et spesielt sted alene i noen minutter for å "tenke på hva det har gjort". Det er svært lite heldig å bruke en slik metode, spesielt på en 1,5-åring, som ikke vil skjønne noe som helst. Men det er kanskje noe annet du mener? Timeout kan brukes for å roe ned barnet, samt lære dem at uønsket adferd ikke blir belønnet.
Sushi Skrevet 19. august 2015 #17 Skrevet 19. august 2015 Timeout kan brukes for å roe ned barnet, samt lære dem at uønsket adferd ikke blir belønnet. Du skriver fortsatt ikke hva du mener med timeout. Mener du bare å ta barnet bort fra situasjonen, eller i tillegg å la barnet sitte alene på et bestemt sted?
Gjest Snuppi Skrevet 19. august 2015 #18 Skrevet 19. august 2015 (endret) Du skriver fortsatt ikke hva du mener med timeout. Mener du bare å ta barnet bort fra situasjonen, eller i tillegg å la barnet sitte alene på et bestemt sted? Barnet blir fjernet fra situasjonen. Han må gjerne sitte alene, med tilsyn som en konsekvens av uønsket adferd. Når han har roet seg kan han leke med de andre barna igjen. Om barnet begynner å slå igjen, prøver en å være i forkant. Endret 19. august 2015 av Snuppi
Sushi Skrevet 19. august 2015 #19 Skrevet 19. august 2015 Barnet blir fjernet fra situasjonen. Han må gjerne sitte alene, med tilsyn som en konsekvens av uønsket adferd. Når han har roet seg kan han leke med de andre barna igjen. Om barnet begynner å slå igjen, prøver en å være i forkant. Dette er helt på trynet. For alle barn, men spesielt for en liten en på 1,5 år. 2
Gjest Snuppi Skrevet 19. august 2015 #20 Skrevet 19. august 2015 (endret) Dette er helt på trynet. For alle barn, men spesielt for en liten en på 1,5 år. Virkelig?? Konsekvenser er en del av å lære barn forskjellen mellom rett og galt. Ris og ros er nødvendig. Jeg synes at det er useriøst å komme med den type tilbakemelding som du gjør her. Du hopper glatt over at barnet skal sitte med tilsyn. Du bør heller komme med ditt forslag på å få barnet til å slutte å slå. Søsteren sin måte å gjøre det på, fungerer ikke. Endret 19. august 2015 av Snuppi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå