Grublerinnen Skrevet 14. september 2004 #1 Del Skrevet 14. september 2004 Hva leker deres barn med? hva liker de best å gjøre? leser dere endel for barna eller blir det en sjelden gang? Aktiviserer de seg stort sett selv eller må dere gi de små tips om hva de kan gjøre? Jeg har gutter og trodde de i 3,5 års alderen kom til å leke mer med traktorer, togbanen, lego osv, men synes ikke de er så flinke til å finne på å leke selv, og hverfall ikke holde på med det en stund. Men for all del, de leker både med leire, bilbane o.l, men det blir ikke så lenge av gangen Er barna deres mye ute etter barnehageslutt o.l på ettermiddagen? Her går tiden så fort etter middagen at det meste av ettermiddagene blir tilbragt inne, og da er det (foruten barnehagen selvsagt) som oftest i helgene det blir lek ute. Hverfall nå som høsten har kommet. Hadde vært koselig å hørt litt fra andre hjem sine erfaringer med barn i den samme aldren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
alisia4 Skrevet 14. september 2004 #2 Del Skrevet 14. september 2004 Grublerinnen Hva leker deres barn med? hva liker de best å gjøre? leser dere endel for barna eller blir det en sjelden gang? Aktiviserer de seg stort sett selv eller må dere gi de små tips om hva de kan gjøre? Er barna deres mye ute etter barnehageslutt o.l på ettermiddagen? Har en gutt på 5 år og en jente på 10 år. Jenten leker like godt med dukker som med biler, skole, forelder,beyblade lese, sy og tegne. Gutten leker spesielt mye med tog- og bilbane, beyblade, klosser, og tegner mye. Jeg leser stort sett hver dag, enten til kvelden eller til frokosten om morgen. Låner bøker på bilioteket. Ungene er helt klart veldig glad i at jeg leser for dem. Når det gjelder lek med barna, så bruker jeg tid innimellom til å gjøre det ungene har lyst til. Men utover dette syntes jeg det er viktig at de klarer å aktivisere seg selv. Vi er heller ikke så mye ute etter skole og barnehage. Jeg er alene og bruker tiden på å lage middag, gjøre lekser med eldste mann og deretter blir det bading. Da går mye av tiden bort. Men jeg prøver så godt det lar seg gjøre å ta oss en tur ut før ungene skal spise kvelds mat og legge seg. Syntes de sover bedre på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
diddi Skrevet 14. september 2004 #3 Del Skrevet 14. september 2004 Jeg har en gutt som nylig ble fire. Han leker med biler, og da helst lastebiler, søppebil o.l. Så kjører han småbilene rundt i parkeringshuset sitt. Briotoget leker han også med. Spesielt brua som går opp og ned med masse lyd. (Fikk til bursdagen). Så spiller han Kaptein Sabeltann-cd'n høyt, og lytter på den. Ute sykler han og klatrer. Svinger seg i klatrestativet på alle tenkelige måter. (Jeg har hjertet i halsen mange en gang!) Han liker å leke i samme rom som oss, men kan også sitte på sitt eget rom. Han liker å bli lest for om kvelden. Det blir ofte den samme boka/kapittelet gang på gang. Det som er mest populært er når det brenner i tårnet til Tobias (Kardemommeby). Vi leser nesten hver kveld. Vi er ikke så mye ute etter barnehagen. Er det kjempeflott vær tar vi kanskje en tur ut, men etter middag så er det jo plutselig barnetv, og så er det snart sengetid. Rekker ikke så mye da. Han aktiviserer seg selv, men synes det r stas om vi er med. I helgene prøver vi å komme oss ut, men her kan vi bli mye flinkere til å finne på ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 15. september 2004 #4 Del Skrevet 15. september 2004 Min på 3,5 leser bøker, leker med briotog, småbiler, leser bøker, tegner, sloss med søsknene sine... Han er selvgående (eller - de er alle tre, enten sammen, ved siden av hverandre eller hver for seg), leker mens faren og jeg gjør husarbeid, lager mat etc. Jeg leker ikke med dem, men det hender de kopierer det jeg gjør og "er med". De har klesstativ de henger opp vått tøy på ved siden av oss feks. Vi leser for dem hver dag, minst et kvarter på senga, ofte mer spredt utover ettermiddagen. Har de vært mye ute i barnehagen gidder vi ikke alltid gå ut, men er det knallflott vær hender det vi tar en tur ut åp en lekeplass eller sykler eller spiller litt fotball. TV ser vi ikke på (har ikke). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lilletroll Skrevet 15. september 2004 #5 Del Skrevet 15. september 2004 Datteren vår er tre. Vi er ikke ute med henne etter at barnehagedagen er over, da vi rett og slett ikke ser at tiden strekker til. Hun leker med lego, mummi hus, biler og traktorer m.m, men hun er også sånn at hun egentlig aldri vil leke alene, og uansett aldri lenge av gangen. Hun må nesten underholdes hele tiden...slitsomt, ja, men heller det enn å skaffe småsøsken til henne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulrikke Skrevet 16. september 2004 #6 Del Skrevet 16. september 2004 Har en som straks fyller 5 og ei som snart blir 4. Vi drar sjelden ut på "tur" etter barnehagen, men hvis været er ok, er ungene ute og leker uansett (sykler, hopper trampoline, leker med naboungene) - vi lar bare terrassedøra stå åpen, så går de ut og inn som de vil. Snuppa er VELDIG dårlig til å leke selv. "Jeg vil være sammen med dere" er stort sett standardfrasen hvis vi foreslår noe. Men hun setter seg gjerne ned og pusler eller tegner f.eks. hvis vi er i samme rom. Broren er en helt annen type, og kan underholde seg selv lenge av gangen. Han leker med biler, bilbane, togbane, små figurer, tegner og skriver bokstaver Vi prøver å lese for dem rett før de går i senga, men av og til strekker ikke tiden til (de er tre stykker, og det er alltid noen som SKAL noe...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grublerinnen Skrevet 16. september 2004 Forfatter #7 Del Skrevet 16. september 2004 "Jeg vil være sammen med dere" - ja akkurat den setningen kjenner jeg godt igjen. Kan være litt slitsomt til tider, men samtidig er det jo koselig også Vi kjøpte trampoline for et par mnd siden, men den blir mest brukt av nabobarn som er litt større. Den er på andre siden av huset så tror det er derfor barna ikke bruker den så mye. De må gå rundt og på nedsiden for å få hoppet. Tror de synes det er litt langt fra oss voksne. Håper det blir bedre til neste sommer når de er over 4 år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå