AnonymBruker Skrevet 19. august 2015 #1 Skrevet 19. august 2015 Hei, samboer skal til å kjøpe seg et hus. Jeg har da to spørsmål.. 1. vi er ikke klar til å kjøpe sammen ennå. 2. jeg har ikke nok EK til å eie 50% Om et år eller rundt der, når vi er sikre og vil kjøpe sammen, hvordan kan jeg lettest kjøpe meg selv inn i boligen? Jeg vil hjelpe til å pusse opp, så avtalen vil da være at jeg kjøper meg inn etter kjøpsprisen, ikke medregnet prisøket. Ønsker i så fall å skrive kontrakt på dette. Si at kjøpsprisen er 1.000.000, må jeg da betale inn 150.000 til banken som EK og deretter "ta over" 350.00 i lån (50% av 1.000.000)? Eller kan nedbetaling "dekke" EK kravet fra min side? Hvordan gjøres dette rettferdig da? Jeg kan jo ikke ta over 50% av lånet, og dermed eierskapet, uten å ha betalt inn 50% av EK. Må jeg da "gi han" direkte 50% av EK han gikk inn med? Sukk, håper noen skjønner og kan gi råd for hvordan vi kan løse dette så vi er sikret og ingen taper på det. Anonymous poster hash: dcca6...2f7
AnonymBruker Skrevet 19. august 2015 #2 Skrevet 19. august 2015 En mulighet er at du låner ek av han. Hvis dere kjøper for 1 mill. og han har 300 000 i ek og du 0, kan dere være 50% ansvarlige hver for lånet på 700000, i tillegg betaler du han for ditt lån fra han til ek på 150000 til samme rente, men kortere nedbetalingstid. F.eks. over 5 år. Dette lager dere kontrakt på med nedbetalingstid og avtaler f.eks. at lånerenten følger boliglånsrenten med evt. påslag hvis dere ønsker det.Anonymous poster hash: cec3c...475
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå