Gå til innhold

Følge barnehagebarn time for time?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Datteren min begynte i barnehagen i forrige uke. Og jeg tar meg selv i å tenke på henne når jeg er på jobb: Hva gjør hun nå? Har hun det bra? Har hun bæsjet enda? Slike ting.

Og jeg er glad for å jeg ikke får slike oppdateringer. Jeg hadde fort blitt distrahert fra jobben min. Jeg stoler på at de i barnehagen gjør jobben sin. Å levere henne i barnehagen går fint. Å hente henne går ikke like fint. Det er jo så masse gøy i barnehagen! Dersom det skjer noe som krever min oppmerksomhet, så vil de ringe.

Og når hun blir eldre så ser jeg for meg at det er mye kjekkere at hun kan få forteller oss hva hun har gjort i barnehagen i dag, enn at jeg allerede vet det ved henting.

• Liker 4
Skrevet

Noe så vanvittig.

For øvrig er det ikke barna de syr puter under armene på, det er foreldrene. For det er deres behov som blir ivaretatt her, barna har det helt fint uten å rapporteres inn flere ganger i løpet av barnehagedagen.

Jeg ønsker mye heller at de ansatte tilbringer tid med barna, enn at de skal løpe rundt, dokumentere, ta bilder og legge ut. JA, jeg kan lure på hva barnet mitt gjør akkurat nå, men det betyr ikke at jeg på død og liv må tilfredsstille behovet for å vite det. Er det noe viktig, så ringer de jo. Og foreldre som må ha fulle rapporter over hver minste lille ting, må faktisk prøve å legge fra seg kontrollbehovet sitt.

I tillegg er jeg enig med brukeren over: flere daglige rapporter ville vært forstyrrende på jobben, jeg hadde ikke klart å la være å sjekke.

• Liker 16
Skrevet

Jeg synes også dette var helt sprøtt. Det får være grenser for detaljstyring. Ser styrer mener de ikke bruker for mye til på dokumentering, men det tror jeg ingenting på - hvis man skal holde foreldrene oppdatert med SMS flere ganger om dagen, i tillegg til selve dokumenteringen, for alle barna i barnehagen (i mitt barns barnehage var det 36 barn), får man merkbart mindre tid til andre ting. Det sier seg selv.

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det kunne vært morsomt som et ukesprosjekt å være flue på veggen i bhg, at de satte opp et web cam som viste hovedrommet f.eks., og filmet litt mens de var på tur den uka, men dette var voldsomt.

Sovetidene er greit nok, det har man jo gjerne liste på, kanskje litt info om mat og avføring dersom det er barn med spesielle problemer, men resten var overkill.

Skrevet

Sikkert flott for noen....! Jeg ville ikke benyttet meg av et slikt tilbud, jeg vil heller at tiden til de ansatt går med til barna og for å være ærlig så er jeg ikke såpass interessert i å vite når barnet mitt driter.

Anonymous poster hash: 765ed...3e5
Skrevet

Synes dette ser interessant ut, jeg, men det kan nok fort bli litt i overkant med meldinger og rapporter time for time. Én rapport i løpet av dagen er nok noe jeg ville satt pris på, eller noen ekstra oppdateringer i perioder hvor vi eksempelvis sliter med noe spesifikt (mat, soving e.l.) - eller kanskje bare en felles oppdatering (uten for mye privat info) via en app. 

Ser for øvrig ikke hvorfor denne ekstra tjenesten automatisk skulle gå utover tiden de ansatte bruker med barna. Jeg mener vi trenger mer info for å avgjøre akkurat det. 

..Men vi er jo late og hysteriske foreldre i følge mamma. Vi har jo tross alt babymonitor med temperatursensor som sender pushmeldinger til mobilene våre ved den minste lyd og lagrer klipp så snart den merker bevegelse. Mamma holdt på å falle av stolen sin da jeg fortalte henne om nyinnkjøpet vårt. :hoho: 

Skrevet

Vi har et barn i Espira-kjeden. Men noe som ikke kom fram i innslaget, er at man selvsagt kan skru av varslene for en eller flere hendelser. Soving og bleieskift har vi slått av pushvarsling. Ellers hadde det jo pepet inn flere ganger daglig. Bilder eller rapporter kommer ca en gang i uka. Så: skru av push, og ikke bli forstyrret!

Anonymous poster hash: b9380...190

Skrevet

Syns det er forkastelig, om du ikke kan stole på at de gjør jobben sin i barnehagen, så får du la være å ha barn i barnehage. Måte på hvor stort kontrollbehov man skal ha. Vi skal ikke GPS merke barna samtidig så vi har full kontroll da eller?

• Liker 4
Skrevet

Nei takk. Ikke vil jeg at ansatte skal bruke tiden på å dokumentere alt mulig, men heller være sammen med barnet. Og ikke kan jeg ha så mye plinging på jobb, da må jeg jo fokusere på jobbting! Jeg trenger ikke å vite hva barnet gjør absolutt hele tiden, hver en bæsj. Det er også fint at ansatte forteller ved henting.

• Liker 2
Skrevet

Det må vel bli ganske irriterende for arbeidsgivere når foreldre skal sjekke telefonen hver gang det piper. Dette er jo i tillegg til sosiale medier, telefoner og andre meldinger på mobilen.

Syns også det er rart at de ansatte har tid til å ta bilder og skrive meldinger midt i bleieskift og andre ting som skjer.

Anonymous poster hash: e3061...d85
Skrevet

I vår barnehage er det sjelden bilder, kun egentlig når de er på tur. Og jeg ser ærlig talt ikke problemet. I forrige barnehage så det på en tavle hvem som hadde fått ny bleie, og hva som var innholdet. I vognskuret var det en annen tavle som stod sovetidspunktet. Og vi kunne levere en minnepenn for å få bilder fra spesielle ting de drev med. Dette gjør jo alle barnehager?!

Skrevet

I vår barnehage er det sjelden bilder, kun egentlig når de er på tur. Og jeg ser ærlig talt ikke problemet. I forrige barnehage så det på en tavle hvem som hadde fått ny bleie, og hva som var innholdet. I vognskuret var det en annen tavle som stod sovetidspunktet. Og vi kunne levere en minnepenn for å få bilder fra spesielle ting de drev med. Dette gjør jo alle barnehager?!

En ting til: det er kun de minste barna som gir beskjed om bleier. Om min eldste datter på 5 år bæsjer, er det ingen som sier ifra om det.

Skrevet (endret)

Er selv vandt til å føre opp hva de spiser til de forskjellige måltidene. Altså hvor mange skiver til frokost og etter middagsmat, eller antall porsjoner til lunsj, soving og bæsje bleier fra småbarn avdelingen. Som var 1- 2 år hos oss.

Men dette var på en plan på ett A4 ark som ble hengt opp på tavla i 15 tiden. De som hentet før det spurte.

Hadde blitt stresset av å skulle drive å ta bilder hele tiden og sende oppdateringer på en app.

Endret av MissPierce
  • Liker 1
Skrevet

Jeg synes dette er unødvendig og jeg vil heller at de ansatte faktisk skal være med barna enn å bruke tiden på å ta bilder og fylle ut skjemaer. Man får jo en kjapp oppdatering ved henting hver dag, jeg trenger da virkelig ikke å vite detaljer i løpet av dagen, det holder å vite om det er noe utenom det vanlige, at alt har gått bra eller kanskje om det skjedde noe ekstra morsomt.

• Liker 1
Skrevet

Foreldre blir mer og mer hysteriske...... Hva blir det neste? 

• Liker 1
Skrevet

Dette høres ut som litt mye. Men vi har et lignende system, hvor det føres når barnet er levert og hentet, sovetid og noen rapporter i uka om hva de har gjort med bilder. Syntes det er supert, mye lettere å snakke med tiåringen om dagen sin når vi får rapporter. På småavdelingen gjør de ofte dette mens barna sover (soverom inne) og de bruker en ipad til å notere i stede for på ark som de ellers uansett ville gjort.

Ser at det er overdrevent det som det viser til i linken men vårt system syntes jeg er fantastisk. Det er ingen push meldinger, man må gå inn og sjekke og det gjør jeg gjerne like før jeg henter eller på kvelden. Barnehagene noterer og rapporterer jo så at det nå skjet i andre former ser jeg ikke problemet med.

Anonymous poster hash: ed1d4...95d

Skrevet

Vi har et barn i Espira-kjeden. Men noe som ikke kom fram i innslaget, er at man selvsagt kan skru av varslene for en eller flere hendelser. Soving og bleieskift har vi slått av pushvarsling. Ellers hadde det jo pepet inn flere ganger daglig. Bilder eller rapporter kommer ca en gang i uka. Så: skru av push, og ikke bli forstyrret!

Jeg har også barn i en Espira-barnehage, og hadde det før appen kom. Dette er ting som ble registrert hele tiden før også, og jeg syns det var flott å hente i bhg og se på hva om var registrert. Hvor lenge hun hadde sovet, om hun hadde vært litt løs i magen og hatt mange bleieskift osv.

De ansatte var veldig flinke til å informere ed levering og henting, men det var jo ganger der flere kom samtidig, og de ikke rakk 10 min prat med hver enkelt.

Nå er min på stor avdeling, og soving og bleieskift er ikke aktuelt lenger. Nå får vi rapporter etter turer, aldersgrupper eller om de gjør noe spesielt en dag. Også brukes meldingsfunksjonen aktivt, med info.

Syns det er et flott tilbud siden man kan velge å skru av push-varsler og heller gå inn i appen/på nettsiden når det passer.

Anonymous poster hash: ab03c...f8c

Skrevet

Ja, det er ting alle barnehager gjør. Her gjøres det bare rett på nettsiden (med kobling til app med varsler) i stedet for lister her og der. Det er ikke slik at det tas 5-10 bilder av hvert enkelt barn hver dag som sendes ut heller. :)

Anonymous poster hash: ab03c...f8c

Skrevet

Dette er ting som blir registrert uansett, men det er nå en stor forskjell på å notere et par bokstaver på et skjema, enn å sende unike meldinger til hver forelder. Og jeg kan ikke forstå at det ikke tar mer tid at alle skal få løpende oppdatering (om ønskelig), og synes derfor at det blir for mye av det gode.

Vet ikke om dere så innslaget på dagsrevyen om dette, men der ser vi at hun som har fått roet ned barnet som gråt når mor gikk, må lete frem en annen ansatt som kan passe på, slik at hun kan gå til pc'en for å skrive melding som sendes til mor. Og hvis tilsvarende skal skje etter hvert måltid for alle barn tar det mer tid enn jeg synes det burde.

Med mindre disse barnehagene faktisk har flere ansatte enn strengt nødvendig, da stiller det seg jo som en ekstratjeneste på lik linje med f.eks. barnehager som har ansatt kokker til å lage mat, slik at pedagogene og assistentene ikke trenger gjøre det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...