Gå til innhold

Babysko?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min på 11 mnd har nettopp begynt i bhg. Hun går ikke ennå, og derfor har jeg kjøpt fotposer til henne fra Reima. Barnehagen er imidlertid ikke fornøyd med disse, og mener de gjør det vanskelig for barnet å bevege seg, vanskelig å reise seg osv. Ped. leder sa derfor i dag at de ønsket at jeg heller kjøpte "babysko" til henne. Dette skulle være noen ekstra høye sko/støvler med god stabilitet, tilpasset babyer. Jeg må innrømme at jeg aldri har hørt om dette, men tvert imot overalt har lest at barn som ennå ikke kan gå, ikke skal ha sko på bena. Noen som vet hva slags sko ped.lederen mener?

Anonymous poster hash: e9fe1...09f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan tenke meg det er noe a la denne: http://www.skoringen.no/skofus-3215110305.aspxsom menes. Alle skobutikker har denne typen sko.

Det er jo ikke anbefalt at de bruker sko før de kan å gå. Men det er det ikke alle som er klar over eller bryr seg om.

Du får bare følge magefølelsen din, gjøre som barnehagen ønsker, eller gjøre det "ergonomisk" riktige for barnet ditt.

Anonymous poster hash: bd309...13f
Skrevet

Mine brukte slike "gymsokker" bare. Det må vel være greit foreløpig når det er så tørt og fint vær? Så hadde hun noen "pyntesko"/vanlig babysko, det kan vel være greit når de sitter i vogna på tur osv?

Anonymous poster hash: c6572...5e1
Skrevet

Bare si ifra at barnet ditt skal fortsette med posene du!

Jeg ville ikke gitt barnet mitt sko før hun kunne gå, og bgh sa ikke noe på at hun gikk med slike poser på føttene.

Høres ut som denne ped.lederen ikke har barn selv og ikke har lest nok om dette.

Anonymous poster hash: 3717f...666
  • Liker 1
Skrevet

Takk for tilbakemeldinger :)

Ped. Lederen har fire barn og tre barnebarn, så i utgangspunktet synes jeg det er litt vanskelig å motsi henne ift hva som er rett og galt for barneføtter... Men jeg skal prøve å manne meg opp og si at jeg vil at hun skal bruke fotposene enn så lenge, så kan jeg jo også håpe at hun begynner å gå om ikke så alt for lenge :) (Dvs, hun går jo, men bare langs med benker, småbord osv. Ikke fritt på gulvet/bakken)

TS

Skrevet

Om posene er store og uhåndterlige, ville jeg heller brukt noe à la gymsko, som sitter tettere på foten, som en over foreslår. Jeg har ikke ønsket at mine skal bruke sko før de kan gå. Generelle anbefalinger går jo på at babyer/barn ikke skal bruke hard såle før de må. Mine barn har fått sko når de går, og de har gymsokker som innesko (også han på 3,5), ikke tøfler med hard såle.

Skrevet

Om posene er store og uhåndterlige, ville jeg heller brukt noe à la gymsko, som sitter tettere på foten, som en over foreslår. Jeg har ikke ønsket at mine skal bruke sko før de kan gå. Generelle anbefalinger går jo på at babyer/barn ikke skal bruke hard såle før de må. Mine barn har fått sko når de går, og de har gymsokker som innesko (også han på 3,5), ikke tøfler med hard såle.

Posene er egentlig ikke spesielt store/uhåndterlige. De er som sagt fra Reima, og Reimas fotposer er mindre/nettere enn Stonz. De sitter godt rundt foten hennes, og såvidt jeg kan se, beveger hun seg helt fint i dem (men jeg kan jo ikke akkurat motsi barnehagen når de mener at det er vanskelig for henne å bevege seg i dem).

Gymsokker er jo ikke vanntette, så det kan i såfall bare brukes på dager der det er helt tørt ute. Ikke så mange av dem her hvor vi bor (Vestlandet)...

TS

Skrevet

Jeg skjønner det egentlig litt, at barnehagen vil hun skal ha sko på. Hadde hun ikke kunnet gå i det hele tatt, ville jeg syntes at fotposer er nok, men hun går jo langs bordkanter etc. De vil sikkert ta henne med ut og at hun trener på å gå langs benker og slikt. At det da vil være lettere for henne med sko, akkurat i denne overgangen, så slipper de å være redd for at hun tråkker med fotposene i sølepytter etc.?

Anonymous poster hash: eccbf...a1f
Skrevet

Jeg skjønner det egentlig litt, at barnehagen vil hun skal ha sko på. Hadde hun ikke kunnet gå i det hele tatt, ville jeg syntes at fotposer er nok, men hun går jo langs bordkanter etc. De vil sikkert ta henne med ut og at hun trener på å gå langs benker og slikt. At det da vil være lettere for henne med sko, akkurat i denne overgangen, så slipper de å være redd for at hun tråkker med fotposene i sølepytter etc.? Anonymous poster hash: eccbf...a1f

Men posene tåler jo stort sett å bli våte? Vi brukte fotposer til vårt ene barn i tre mnd om vinteren/våren, og det var da ikke noe problem.

• Liker 1
Skrevet

Syns du skal la dem fortsette å bruke posene så lenge hun ikke går på egenhånd, som flere nevner her er det jo ikke anbefalt å bruke sko på dem før det heller. Jeg har aldri sett at de små i barnehagen har problemer med å bevege seg med fotposer på, ikke noe mer enn de ville hatt med sko på i alle fall.

Anonymous poster hash: e4817...c41

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...