AnonymBruker Skrevet 19. august 2015 #1 Skrevet 19. august 2015 Det deles mange historier i media og i sosiale nettverk, om familier som ble fratatt barna sine "uten grunn". Om familier som føler seg angripet av barnevernet, fordi de har åpnet en sak og ønsker å sette inn tiltak i hjemmene. Men det skrives lite om de familiene som ikke får hjelp. Der barnevernet ikke griper inn. Er det sånn at holdningene til barnevernet påvirkes av at det klages så mye når barnevernet faktisk gjør jobben sin? At de ansatte i barnevernet tenker "ingen vil bry seg om at vi ikke griper inn, for alle klager når vi faktisk griper inn" ? det føles sånn for meg. Jeg tok kontakt med barnevernet i sommer fordi vi sliter med å få tilstrekkelig hjelp fra de instansene som egentlig er pliktig å gi oss hjelp. Om sommeren stopper alt opp, og jeg så ingen annen løsning enn å kontakte bv. Jeg sendte inn en melding og ba om hjelp, det har gått over en mnd og fortsatt ingen svar. Jeg får ikke tak i noen på telefon, ikke ved fysisk oppmøte heller. Jeg har lest meg opp på barnevernloven og det er hittil flere brudd på loven fra barnevernets side. Jeg har gjort de oppmerksomme på det, men de er fortsatt ikke mulige å få kontakt med. Det virker ikke som om de er interessert i å forsøke å "forsvare seg" engang, ved å få fortgang på saken. (Har selvsagt sendt klage) Jeg lurer på om alle disse som stempler bv som det store stygge trollet, tenker over hvor ille det er når barnevernet IKKE griper inn. Når familier ikke får tilbud om å få hjelp. Jeg blir kvalm av å lese om foreldre som syter fordi bv åpnet en sak og gav de tilbud om f.eks veiledning. Hvordan de mener det er et overtramp, at bv bare er der for å ødelegge livet deres. De skulle bare visst hvordan det føles å vite at man trenger hjelp, be om hjelp, men ikke bli hørt. Jeg må sitte på vent mens ting blir tyngre og tyngre, noe som til slutt kan resultere i at barnet mitt må flytte i bolig i ung alder, fordi omsorgsarbeidet blir for tungt til at jeg kan takle det. Jeg syns media burde fokusere mer på å fremme de sakene der familiene ikke fikk hjelp. Der barnevernet ikke klarte å se barna. Jeg har selv opplevd dette som barn, da bv startet undersøkelse, men aldri undersøkte nok før de avsluttet saken (de snakket ikke med oss barna, bare foreldrene våre). Og de burde tatt grep. Mine foreldre klarte ikke ta vare på oss, og de hadde ikke nok selvinnsikt til å bedre dette ved å be om hjelp. Anonymous poster hash: 7de28...f1c
AnonymBruker Skrevet 20. august 2015 #2 Skrevet 20. august 2015 Barnevernet er jo underlagt taushetsplikt , så når noen går til media med en sak har de ingen mulighet til å komme med sin side av saken. Meldia liker de negative sakene og hopper gladelig på. Men i mange tilfeller hadde barnevernet god grunn til å gripe inn, men så lenge foreldrene bare forteller det de vil fortelle, ser det ikke slik ut i media. Desverre har du rett i at både barnevernet og barnehageansatte og lærere og andre som ser barn, ofte venter for lenge og ikke gjør noe... :-/ Håper du får hjelpen du trenger <3 Anonymous poster hash: 28cd4...1cb 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2015 #3 Skrevet 20. august 2015 Det deles mange historier i media og i sosiale nettverk, om familier som ble fratatt barna sine "uten grunn". Om familier som føler seg angripet av barnevernet, fordi de har åpnet en sak og ønsker å sette inn tiltak i hjemmene. Men det skrives lite om de familiene som ikke får hjelp. Der barnevernet ikke griper inn. Er det sånn at holdningene til barnevernet påvirkes av at det klages så mye når barnevernet faktisk gjør jobben sin? At de ansatte i barnevernet tenker "ingen vil bry seg om at vi ikke griper inn, for alle klager når vi faktisk griper inn" ? det føles sånn for meg. Jeg tok kontakt med barnevernet i sommer fordi vi sliter med å få tilstrekkelig hjelp fra de instansene som egentlig er pliktig å gi oss hjelp. Om sommeren stopper alt opp, og jeg så ingen annen løsning enn å kontakte bv. Jeg sendte inn en melding og ba om hjelp, det har gått over en mnd og fortsatt ingen svar. Jeg får ikke tak i noen på telefon, ikke ved fysisk oppmøte heller. Jeg har lest meg opp på barnevernloven og det er hittil flere brudd på loven fra barnevernets side. Jeg har gjort de oppmerksomme på det, men de er fortsatt ikke mulige å få kontakt med. Det virker ikke som om de er interessert i å forsøke å "forsvare seg" engang, ved å få fortgang på saken. (Har selvsagt sendt klage) Jeg lurer på om alle disse som stempler bv som det store stygge trollet, tenker over hvor ille det er når barnevernet IKKE griper inn. Når familier ikke får tilbud om å få hjelp. Jeg blir kvalm av å lese om foreldre som syter fordi bv åpnet en sak og gav de tilbud om f.eks veiledning. Hvordan de mener det er et overtramp, at bv bare er der for å ødelegge livet deres. De skulle bare visst hvordan det føles å vite at man trenger hjelp, be om hjelp, men ikke bli hørt. Jeg må sitte på vent mens ting blir tyngre og tyngre, noe som til slutt kan resultere i at barnet mitt må flytte i bolig i ung alder, fordi omsorgsarbeidet blir for tungt til at jeg kan takle det. Jeg syns media burde fokusere mer på å fremme de sakene der familiene ikke fikk hjelp. Der barnevernet ikke klarte å se barna. Jeg har selv opplevd dette som barn, da bv startet undersøkelse, men aldri undersøkte nok før de avsluttet saken (de snakket ikke med oss barna, bare foreldrene våre). Og de burde tatt grep. Mine foreldre klarte ikke ta vare på oss, og de hadde ikke nok selvinnsikt til å bedre dette ved å be om hjelp. Anonymous poster hash: 7de28...f1c Du kan klage til fylkesmannen om BV.tj bryter lover/frister ol. Anonymous poster hash: c212a...521
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #4 Skrevet 21. august 2015 Barnevernet er jo underlagt taushetsplikt , så når noen går til media med en sak har de ingen mulighet til å komme med sin side av saken. Meldia liker de negative sakene og hopper gladelig på. Men i mange tilfeller hadde barnevernet god grunn til å gripe inn, men så lenge foreldrene bare forteller det de vil fortelle, ser det ikke slik ut i media. Desverre har du rett i at både barnevernet og barnehageansatte og lærere og andre som ser barn, ofte venter for lenge og ikke gjør noe... :-/ Håper du får hjelpen du trenger <3 Anonymous poster hash: 28cd4...1cb Ja jeg vet det, og det mener jeg er så synd. Det er trist at media skriver om slike saker i det heletatt, når det ikke er bevis for at historien til foreldrene er sann. For uten uttalelse fra begge sider i saken er det ingen garantier for at det er sant det de sier. Det er så trist at bv blir sett på som den store stygge ulven av så mange. Og at få tenker over hvor ille det er i de tilfellene bv ikke griper inn. Det er jo også skjeldent at barnet tas vekk fra foreldrene uten at andre tiltak er forsøkt. Da skal det være ekstreme tilfeller, der man ikke kan vente. Jeg har klart å få litt mer info fra bv nå, og slik jeg forstår det har de henlagt saken min. Dvs at de ikke vil åpne noe sak for å gi oss noe hjelp, så da er vi like langt. Vi må bare vente på saksbehandling og kommunen og deretter fylkesmannen, og håpe på at det blir ordnet opp i slik at vi får gode nok tilbud slik at vi kan forebygge et evt tiltak som barnebolig. Du kan klage til fylkesmannen om BV.tj bryter lover/frister ol. Anonymous poster hash: c212a...521 Jeg har sendt klager til barnevernet og fylkesmannen ift at de har brutt barnevernloven og forvaltningsloven. Men det tar tid, så det hjelper veldig lite for situasjonen akkurat nå. Men samtidig er det godt å få det unnagjort, og hvis fylkesmannen griper inn så er arbeidet så absolutt verdt det Takk Anonymous poster hash: 24145...9cb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå