Gå til innhold

Har apper som Tinder ødelagt datingkulturen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt inntrykk er at dating har blitt mer og mer bruk og kast, samt shopping etter den perfekte partner. Man møtes, dater flere andre samtidig, og avslutter ofte ikke datingen en gang, det får heller bare fade ut. 

Dere som bruker Tinder (og kanskje også til dels nettdating-sider som Match og Sukker) til seriøs dating, hvordan har det gått? Har det vært mye skuffelser, og inntrykk av at de fleste vil ha sex eller date uten å være eksklusive?

Anonymous poster hash: 3467a...4e3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fleste vil verken ha sex eller forhold, de vil ha bekreftelse og tidsfordriv.

Anonymous poster hash: feac4...f5c
  • Liker 4
Skrevet

Mitt inntrykk er at dating har blitt mer og mer bruk og kast, samt shopping etter den perfekte partner. Man møtes, dater flere andre samtidig, og avslutter ofte ikke datingen en gang, det får heller bare fade ut. 

Dere som bruker Tinder (og kanskje også til dels nettdating-sider som Match og Sukker) til seriøs dating, hvordan har det gått? Har det vært mye skuffelser, og inntrykk av at de fleste vil ha sex eller date uten å være eksklusive?

" Har det vært mye skuffelser, og inntrykk av at de fleste vil ha sex eller date uten å være ekslusisive" , spør du? Det handler OG om hvordan men selv er! Jeg er så lei av å høre om damer som omtaler seg selv som offer, og så hopper de allikvele til sengs ved førsdte anledning...Gå inn i dere selv først, takk! Godtar du å ha sex etter kort tid uten å vite noe om den andres intensjoner? Godtar du å ha sex uten å være ekslusiv? Det er HER feilen OFTE ligger! Damer klager på at menn bare vil ha én ting, men de klarer ikke og selv legge premissene for hva DE ønsker! Ønsker man å finne ekte kjærlighet, tar det ofte TID, og man må være tålmodig, og kunnne være ALENE , fremfor og ALLTID ha noen der. Man må kunne lengte etetr noen, savne, føle ensomhet...

Jeg tror og man bør lete mer i det virkelige liv. Har selv aldri vært på sånne datingnettsteder da de ikke tiltaler meg overhodet...ødelegger hele spenningen liksom. 

Hilsen singel kresen dame, som allikevel tror på kjærligheten.

Anonymous poster hash: 0c5ee...fc1

• Liker 3
Skrevet

Ja, jeg vil tro Tinder og andre nettdatingsportaler er en del av bruk og kast mentaliteten. Selvfølgelig er det ikke den eneste, for hvordan folk ser på dating og samliv i dag spiller jo også noen rolle, men at slike apper er en del av forklaringen er nok sant. De er med på å gjøre nye dates mer tilgjengelige enn de var tidligere. Der man før i tiden var avhengige av å faktisk treffe noen, eller benytte seg av "søker partner" kolonnene i bladene (husker de ennå ) så er nye muligheter ikke lengre unna enn en tommelfinger unna. Med mye høyere tilgjengelighet så vil terskelen for å avslutte "flings" også være lavere enn i tiden der det kunne ta mye lengre tid å treffe en ny.

Hvordan disse appene er utformet er selvfølgelig med på å forsterke inntrykket av shoppingmentalitet. F. eks. Tinder, der man sveiper til høyre eller venstre som om det dreide seg om varer bidrar jo til at man ikke bryr seg så mye om hvem som egentlig ligger bak profilene, det er uansett de med mest flashy "innpakning" som vil være vinnerne på dette markedet. 

Anonymous poster hash: e5647...37e
  • Liker 1
Skrevet

" Har det vært mye skuffelser, og inntrykk av at de fleste vil ha sex eller date uten å være ekslusisive" , spør du? Det handler OG om hvordan men selv er! Jeg er så lei av å høre om damer som omtaler seg selv som offer, og så hopper de allikvele til sengs ved førsdte anledning...Gå inn i dere selv først, takk! Godtar du å ha sex etter kort tid uten å vite noe om den andres intensjoner? Godtar du å ha sex uten å være ekslusiv? Det er HER feilen OFTE ligger! Damer klager på at menn bare vil ha én ting, men de klarer ikke og selv legge premissene for hva DE ønsker! Ønsker man å finne ekte kjærlighet, tar det ofte TID, og man må være tålmodig, og kunnne være ALENE , fremfor og ALLTID ha noen der. Man må kunne lengte etetr noen, savne, føle ensomhet...

Jeg tror og man bør lete mer i det virkelige liv. Har selv aldri vært på sånne datingnettsteder da de ikke tiltaler meg overhodet...ødelegger hele spenningen liksom. 

Hilsen singel kresen dame, som allikevel tror på kjærligheten.

Anonymous poster hash: 0c5ee...fc1

Jeg er TS, og jeg har aldri sex med noen med en gang. Det jeg opplever er derimot at mennene forsvinner, og jeg føler det å vente med sex mer enn 3-4 dates kan være en stor del av grunnen. Føler ikke akkurat for å sitte på 2. date og forklare at jeg ikke ligger med de jeg dater med en gang (for da hadde det blitt en del..). Prøver ikke å gjøre meg selv eller andre kvinner til offer, men det er virkelig en dobbeltmoral når det gjelder dating og sex. Forøvrig har jeg vært alene lenge.

Min erfaring med Tinder har vært frustrerende. Har møtt ok menn, men de jeg har blitt veldig interessert i har enten sluttet å svare på meldinger, eller blitt stille. Nå har det skjedd igjen, og denne gangen var det utrolig fristende å spørre hva som skjedde, men tror det vil oppfattes som veldig passiv-aggressivt. Føler meg bare litt dum, han var så på etter 1. date og sendte mye meldinger i etterkant, til og med etter 2. date, selv om vi ikke har møttes mer. Vet nok at han dater andre og kanskje holder meg på gress, men jeg er så lei. Da jeg begynte å date for ca 5 år siden var det en helt annen kultur.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er TS, og jeg har aldri sex med noen med en gang. Det jeg opplever er derimot at mennene forsvinner, og jeg føler det å vente med sex mer enn 3-4 dates kan være en stor del av grunnen. Føler ikke akkurat for å sitte på 2. date og forklare at jeg ikke ligger med de jeg dater med en gang (for da hadde det blitt en del..). Prøver ikke å gjøre meg selv eller andre kvinner til offer, men det er virkelig en dobbeltmoral når det gjelder dating og sex. Forøvrig har jeg vært alene lenge.

Min erfaring med Tinder har vært frustrerende. Har møtt ok menn, men de jeg har blitt veldig interessert i har enten sluttet å svare på meldinger, eller blitt stille. Nå har det skjedd igjen, og denne gangen var det utrolig fristende å spørre hva som skjedde, men tror det vil oppfattes som veldig passiv-aggressivt. Føler meg bare litt dum, han var så på etter 1. date og sendte mye meldinger i etterkant, til og med etter 2. date, selv om vi ikke har møttes mer. Vet nok at han dater andre og kanskje holder meg på gress, men jeg er så lei. Da jeg begynte å date for ca 5 år siden var det en helt annen kultur.

Du er bare uheldig og møter feil folk. Sånt kan skje (ikke umulig at kulturen forandrer seg, dog. Det er mye lettere for menn å få seg ligg via tinder som fører til at de trenger ikke lengre investere så mye i en jente for å få det). Når jeg selv blir interessert i en jente jeg dater (jeg bruker tinder hovedsakelig på jakt etter forhold, men sier ikke nei til kos på veien) er det ikke noe i veien med hverken å ha sex på første eller fjerde date, men dersom det begynner å drøye tar jeg det som et tegn på at hun er egentlig ikke så keen og bare ønsker å holde meg på gress, så da takker jeg for meg og går videre.

Anonymous poster hash: fd86c...725

Skrevet

Er det ikke et fint ordtak som sier "ikke skyld på verktøyet, skyld på brukeren"? Opprinnelig fra engelsk tror jeg, lyder nok bedre der.

Det er ikke appene og nettsidene som ødelegger stemningen, de er bare hjelpemidler for å gjøre det enklere å sette folk i kontakt med hverandre. Det er hvordan man er som person og hvordan man bruker dem som teller til slutt. Syns dating har gått av skaftet de siste årene siden man kan fitt velge og vrake basert på trynefaktor, og hvor lett på tråden man er. Klart man støter på mange feil folk på veien, men ingen hemmelighete at sex råder og folk kan takke seg selv hvis de sprer beina på første date og klager etterpå hva for en drittsekk/tøs personen var.

Nettdating i seg selv har blitt til en lek der useriøse knuser over seriøse og damene som oftest ikke gidder å løfte en finger. Så lenge det fortsetter slik, vil det ikke bli mangelvare på klagetråder..

• Liker 1
Skrevet

Er det ikke et fint ordtak som sier "ikke skyld på verktøyet, skyld på brukeren"? Opprinnelig fra engelsk tror jeg, lyder nok bedre der.

Det er ikke appene og nettsidene som ødelegger stemningen, de er bare hjelpemidler for å gjøre det enklere å sette folk i kontakt med hverandre. Det er hvordan man er som person og hvordan man bruker dem som teller til slutt. Syns dating har gått av skaftet de siste årene siden man kan fitt velge og vrake basert på trynefaktor, og hvor lett på tråden man er. Klart man støter på mange feil folk på veien, men ingen hemmelighete at sex råder og folk kan takke seg selv hvis de sprer beina på første date og klager etterpå hva for en drittsekk/tøs personen var.

Nettdating i seg selv har blitt til en lek der useriøse knuser over seriøse og damene som oftest ikke gidder å løfte en finger. Så lenge det fortsetter slik, vil det ikke bli mangelvare på klagetråder..

Hvis du har lest hele tråden så ser du at jeg er en av dem som ikke gjør dette. Jeg opplever derimot at menn ikke vil vente og går videre til en som vil ligge med dem med en gang. Jeg har prøvd å finne de mennene som er ute etter noe mer enn casual sex, men å skulle vente 5-6 dates med sex virker visst å være et sikkert tegn på at man ikke finner personen attraktiv. 

Jeg har også opplevd å gå på 2-3 dater med en person, begge er enige om å ses mer, sender meldinger frem og tilbake, men så blir han stille. Et par ganger har jeg møtt personene tilfeldig og da har det kommet frem at de datet flere. Det funket ofte ikke med den andre de traff, men jeg vil jo ikke begynne på nytt med dem når jeg helt tydelig var et av mange alternativer og ikke førstevalget.

Det er disse tingene jeg mener har blitt forsterket av Tinder, man har et utømmelig utvalg og driver og shopper etter den neste personen før man har sagt ordentlig hadet til den man er på date med.

• Liker 2
Skrevet

Ja, har lest alt og innlegget var ikke ment til deg personlig, bare min mening om hvordan disse tjenestene blir brukt og hva slags holdning de skaper. :) Er enig med deg at disse tjenestene medfører store ulemper, men til syvende og sist er det folk som mister folkeskikk og lar ting fade ut når de mister interessen. Det gjelder begge kjønn.

Gjest Gjest_Svampebobb1
Skrevet

Det har vært mange skuffelser, mange negative erfaringer og jeg har erfart mange bitre, negative og kyniske mennesker som til slutt har gjort meg veldig skeptisk og forsiktig.

Jeg kan ikke tale for andre når det gjelder nettdating, men jeg har inntrykk av at det har følgende negative konsekvenser:

• Folk tar seg ikke god nok tid til å bli kjent med hverandre, men hopper videre så fort de ikke møter medgang hos en person.
  • Det å sitte foran en skjerm blir veldig klinisk og følelsesløst. Man oppfattes ulikt på nett og IRL.
  • Jeg for min del får ikke interesse av jenter lenger via nettet. Jeg kan bli nysgjerrig, men det er ekstremt sjeldent.
  • Det er nok med på å fremme ensomhet, siden folk bruker nok mindre tid på å møtes nå enn før.
  • Det gjør det vanskeligere, siden folk leter etter "spesifikasjoner" som om man var en PC eller en mobiltelefon i en nettbutikk. Disse "spesifikasjonene" er mer basert på hvordan hver og enkelt oppfatter seg selv. Saken er at man oppfattes ulikt av forskjellige mennesker.

Og så er det sikkert mye mer også.

Nå skal man ikke svartmale nettet, for det har nok mange fordeler og åpner nok opp for mange flere muligheter også.. Men jeg klarer ikke å få det til å fungere like godt som å møte mennesker IRL hvor man har kroppspråket som teller og da evnen til å lese folk bedre :-).

Skrevet

Jeg datet en fyr en stund, vi møttes 7 ganger. Etter 4 møte hadde vi sex og overnattinger. Alt gikk fint, men han var stadig vekk veldg aktiv på Tinder, skiftet bilder og oppdaterte i hytt og pine, fikk nye jentevenner på Face i fleng. På andre daten snakket han om at han hadde vært singel i mange år og at nå var han intr i et fast forhold. Ettersom han stadig tok kontakt og ville sees tok jeg det som at han var interessert i dette med meg jeg da, dum som jeg er. Forrige uke tok jeg opp med han at jeg ble litt usikker på hva han tenkte siden han helt tydelig fortsatt søker nye damer på Tinder. Da rabla det helt for han og han mente at dette ikke kom til å funke hvis jeg trodde vi var i et forhold og at jeg kunne kreve ting av han.

Ehh?!?

Anonymous poster hash: 033de...5bf

• Liker 1
Skrevet

Enig i utviklingen, men ikke enig i at verktøyene ikke har noe å si. Vi som jobber med netttopp applikasjonsutvikling vet at det over tid endrer måten man forholder seg til den aktuelle konteksten på. I bedrifter vi har hatt oppdrag i har vi hatt mange eksempler og tilbakemeldinger på at de har både endret praksis og rutiner, bla. for å gjøre det mer effektivt. Vi har også eksempler på at det vi har laget endrer fremgangsmåtene til de som benytter seg av våre "consumer end" produkter, så det er egentlig liten tvil om at verktøyene, enten man vil eller ikke, er med på å endre vanene også i nettdating. 

Når verktøyet tilgjengeliggjør en rekke potensielle kandidater bare en tommelfinger unna, og der det er svært lett å velge bort uaktuelle kandidater så er det jo nettopp det som skjer. Man bruker ikke lenger noen minutter på å se på hvem som egentlig er bak profilen når man vet at nestemann som på overflaten fremstår perfekt bare er et sveip unna. 

Verktøy og prosess går i praksis hånd i hånd. Og siden nettdatingverktøyene handler om mellommenneskelige relasjoner så har jeg ikke noe problem med å innrømme at ikke alt er like positivt. 

Anonymous poster hash: e5647...37e

Skrevet

Er ikke relevant hvilken teknologi, brukerundersøkelse eller markedsføring det ligger bak verktøyet. Poenget mitt var hvordan man benytter verktøyet i seg selv. Er personen som velger som velger å enten utnytte dets fulle potensiale eller misbruke det.

Skrevet

Jeg kan jo bare snakke for meg selv, og jeg syns det er jevnt fordelt av begge deler. Noen vil bare pøke, noen vil egentlig noe mer, men klarer ikke bestemme seg og noen er ute etter noe seriøst. Så klart man kan bomme på noen. Det ville man jo gjort uansett. Fordelen er at det er langt, langt enklere å få seg den daten i det hele tatt. Til og med jeg, som ikke er attraktiv på markedet, har ikke noen problemer med å få dater. Og siden jeg er åpen for både det ene og det andre er det null stress med både kun sex og utfading, før eller senere så får man det som er riktig anyway. ;)

• Liker 1
Skrevet

Mitt "problem" er at med disse verktøyene har man plutselig mulighet til å komme i kontakt med mange fler enn tidligere, og man slipper inn i hodene deres i forkant (jeg er av dem som leser teksten på Tinder nøye før jeg sveiper, de skal være Johhny Depp uten) så de faktisk har mulighet til å vise litt av personligheten sin (eller fake en helt ny en, det er vel en del av dem også) før man treffes.

Jeg er i utgangspunktet glad i å møte nye mennesker (det blir gjerne menn når man er singel dame, men liker å få nye venninner også), og det er jo så mange kule folk der ute! Jeg har tatt alt fra en øl til å ha kortere affærer med kjempekoselige, smarte, kjekke (for meg) menn; noen har gått over til å bli venner fordi gnisten ikke var der, noen har gått videre fordi vi ville ulike ting (jeg skal f.eks. ikke ha flere barn, ofte stopper det der), eller det ble med den ene ølen pga. dårlig IRL match.

Mulig jeg bare har vært heldig, men jeg har til gode å komme i kontakt med sleezebags som kun er ut etter en ting, da har jeg i tilfelle oppsøkt dem selv med det i tankene (jeg kan for pokker også være en sleezebag(ette), men prøver å ikke være det mot uskyldige mannfolk som er ute etter den store kjærligheten  :fnise: ). 

Jeg er i utgangspunktet fornøyd som singel, men jeg er et sosialt vesen, så da er Tinder, Sukker ol. ypperlig, så lenge man er åpen om hva man er ute etter (og det er vel ofte der det går galt). Det jeg noterer meg er at det er vanskelig å holde fokus så lenge man stadig vekk får tilgang på nye muligheter, så om jeg møter noen som virkelig virker å ha potensial holder jeg meg unna appen til jeg ser litt hvordan det går. Sex har jeg når jeg føler for det, er de typen som stikker fordi de slapp til "for tidlig" er de uansett ikke noe for meg.

• Liker 1
Gjest Faerunpedia
Skrevet

Har egentlig få negative erfaringer. Har selvsagt skrevet med mange raringer, men da avslutter jeg det raskt. Har hatt mange hyggelige dater hvor det ikke har blitt noe mer, fordi det lille ekstra manglet. Men har da avsluttet på en hyggelig måte, samme har mennene gjort. De som bare var ute etter sex har vært ærlige om dette fra starten av, dvs før vi har møttes. Har datet svært jevnlig over en periode, ser ikke på det som et nederlag om det ikke ble noe mer, det å tilbringe noen timer på date er jo bare morsomt. Etter et år fant jeg kjæresten min der.

Skrevet

Jeg datet en fyr en stund, vi møttes 7 ganger. Etter 4 møte hadde vi sex og overnattinger. Alt gikk fint, men han var stadig vekk veldg aktiv på Tinder, skiftet bilder og oppdaterte i hytt og pine, fikk nye jentevenner på Face i fleng. På andre daten snakket han om at han hadde vært singel i mange år og at nå var han intr i et fast forhold. Ettersom han stadig tok kontakt og ville sees tok jeg det som at han var interessert i dette med meg jeg da, dum som jeg er. Forrige uke tok jeg opp med han at jeg ble litt usikker på hva han tenkte siden han helt tydelig fortsatt søker nye damer på Tinder. Da rabla det helt for han og han mente at dette ikke kom til å funke hvis jeg trodde vi var i et forhold og at jeg kunne kreve ting av han.

Ehh?!?

TS her. Jeg har også opplevd dette. Jeg vil jo ikke ta opp på første date at jeg ønsket å date eksklusivt, men når man fortsetter å treffes og etter hvert har sex er det fascinerende hvor forskjellig folk tenker ang. eksklusivitet. En ting er jo å treffes for casual sex, men når man faktisk dater med hensikt om å se om man kan få til et forhold på sikt, så forstår jeg ikke at man vil date flere på en gang. Jeg mener det er en fryktelig dum ting da man ikke klarer å bli engasjert nok i én person. Dessuten vil man lett sammenligne, og kanskje henge seg opp i helt ubetydelige ting. Mye vil ha mer, osv.

Kan oppsummere litt av det jeg har opplevd på Tinder. Jeg gjør det alltid klart at jeg ikke er ute etter sex, men vil date og se om det er mulighet for å treffe noen det kan bli noe mer med, så premisset er lagt. 

1: To lange dater på ca 6 timer. Kysset på 2. date. Hørte aldri fra han. Sendte melding, fikk et svar med oppfølgningsspørsmål, svarte på det, fikk ikke noe svar. 

2: Ingen kjemi, var gjensidig. Veldig greit.

3: Han var veldig interessert, jeg sendte en høflig melding dagen etter om at det ikke var noen kjemi fra min side. 

4: Ca 5 dater, ingen sex, men klining på alle dater. Jeg likte han og gjorde det klart, og han sa han fant meg veldig sjarmerende. Samtidig visste jeg at han datet andre. Etter 4. date så jeg han med en annen jente, to dager etter at vi hadde sittet og klint på en pub. Jeg avsluttet det. 

5: To dater. Han ville gjenta eter 1. date, jeg var helt enig. Vi skrev mye meldinger mellom datene, hans initativ. Sendte han melding etter date nr. 2 og lurte på om han ville ses igjen. Han sa ja, men kunne ikke før uka etter. Da hørte jeg ikke noe. Følte selv det var et tegn på at han ikke var interessert, da jeg hadde tatt initativ til date nr. 3, men ikke fått et konkret ja. Han var veldig aktiv på Tinder og skiftet hyppig bilder, så var klart at han i alle fall brukte mye tid på appen etter at han traff meg. 

Mitt neste oppfølgningsspørsmål er, kan jeg snakke med de jeg dater om at jeg gjerne vil ha et svar hvis de ikke er interessert, eller virker det bare rart? Jeg er så lei av ting avsluttes uten at jeg vet hvorfor. Forstår jo at det er manglende interesse, som er helt greit, men forstår ikke at man ikke kan sende en avslutningsmelding. 

Skrevet

TS her. Jeg har også opplevd dette. Jeg vil jo ikke ta opp på første date at jeg ønsket å date eksklusivt, men når man fortsetter å treffes og etter hvert har sex er det fascinerende hvor forskjellig folk tenker ang. eksklusivitet. En ting er jo å treffes for casual sex, men når man faktisk dater med hensikt om å se om man kan få til et forhold på sikt, så forstår jeg ikke at man vil date flere på en gang. Jeg mener det er en fryktelig dum ting da man ikke klarer å bli engasjert nok i én person. Dessuten vil man lett sammenligne, og kanskje henge seg opp i helt ubetydelige ting. Mye vil ha mer, osv.

Kan oppsummere litt av det jeg har opplevd på Tinder. Jeg gjør det alltid klart at jeg ikke er ute etter sex, men vil date og se om det er mulighet for å treffe noen det kan bli noe mer med, så premisset er lagt.

1: To lange dater på ca 6 timer. Kysset på 2. date. Hørte aldri fra han. Sendte melding, fikk et svar med oppfølgningsspørsmål, svarte på det, fikk ikke noe svar.

2: Ingen kjemi, var gjensidig. Veldig greit.

3: Han var veldig interessert, jeg sendte en høflig melding dagen etter om at det ikke var noen kjemi fra min side.

4: Ca 5 dater, ingen sex, men klining på alle dater. Jeg likte han og gjorde det klart, og han sa han fant meg veldig sjarmerende. Samtidig visste jeg at han datet andre. Etter 4. date så jeg han med en annen jente, to dager etter at vi hadde sittet og klint på en pub. Jeg avsluttet det.

5: To dater. Han ville gjenta eter 1. date, jeg var helt enig. Vi skrev mye meldinger mellom datene, hans initativ. Sendte han melding etter date nr. 2 og lurte på om han ville ses igjen. Han sa ja, men kunne ikke før uka etter. Da hørte jeg ikke noe. Følte selv det var et tegn på at han ikke var interessert, da jeg hadde tatt initativ til date nr. 3, men ikke fått et konkret ja. Han var veldig aktiv på Tinder og skiftet hyppig bilder, så var klart at han i alle fall brukte mye tid på appen etter at han traff meg.

Mitt neste oppfølgningsspørsmål er, kan jeg snakke med de jeg dater om at jeg gjerne vil ha et svar hvis de ikke er interessert, eller virker det bare rart? Jeg er så lei av ting avsluttes uten at jeg vet hvorfor. Forstår jo at det er manglende interesse, som er helt greit, men forstår ikke at man ikke kan sende en avslutningsmelding.

Jeg syntes det er det minste man burde kunne kreve, men desverre er det mange som mener man kan møtes sikkert 10 ganger uten at de "skylder" deg en forklaring på hvorfor de ikke vil mer. I mitt tilfelle "dumpet" han meg etter at jeg sa jeg var usikker pga den oppdaterte Tinder profilen hans, fordi han mente at da hadde vi ingen fremtid.. :P så det er myye rart der ute. Jeg begynner å gi opp litt for å være ærlig og tenker å slette appen..

Skrevet

Jeg tror nettdating og appdating absolutt har senket verdien på samspillet mellom mann og dame, men jeg tror nok problemet stikker mye dypere enn som så. Egentlig tror jeg det hele begynte med p-pillen for da kunne folk ha seg uten at det var så farlig for konsekvensene. Det igjen tror jeg reduserte mennesker til et leketøy..:( 

Anonymous poster hash: e1962...456

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...