Gå til innhold

Begynne med løping, hjelp av Endomondo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har laget en treningsplan i Endomondo basert på vekt, høyde og treningsmål.

Er ca 25 kilo overvektig og er i dårlig form, og målet mitt er å klare å løpe 1 mil. Det vil si, ikke nødvendigvis løpe hele mila, men at jeg uten problemer kan løpe/gå opptil en mil på en times tid eller deromkring. Bedre utholdenheten, med andre ord.

Endomondo har laget treningsplan som inneholder løping med intervaller, først kortere distanser og etter hvert lengre - men de mener jeg bør klare å løpe en mil innen 7. desember. Var ikke det veldig raskt? :overrasket:

Jeg er selvfølgelig opptatt av å bygge meg langsomt opp og ikke gå på noen skadesmell underveis, og det virker veldig utrolig å skulle løpe en mil etter tre måneder når jeg er så utrent (muskelsvekket og dårlig kondis etter sykdom).

Jeg har ingen erfaring med dette fra før, kanskje det er et mulig mål? Det anbefales å ta en 12-minutters-test allerede om to uker, men å løpe i tolv hele minutter om to uker virker også som et veldig hårete mål? Eller misforstår jeg 12-minutters-testen?

Noen erfaringer med Endomondo på dette, er det proft?

Trenger jeg noe mer enn Endomondo? Mange snakker varmt om pulsklokke, men akkurat det skjønner jeg ikke vitsen med :sjenert: puls er puls?? :ler:

Anonymous poster hash: c95ff...60d
Videoannonse
Annonse
Gjest ulvepopcorn
Skrevet

Hvor godt trent er du fra før? Med litt overvekt kan jogging være hardt for bein og resten av kroppen. Hva med å starte med feks sykkel samtidig som du går mye, gjerne i bakker og ulendt terreng? Husk at appen regner ut treningsplan automatisk, den er ikke spesielt tilpasset ens utfordringer.

Skrevet

For et par år siden var jeg 20 kilo tyngre og utrent. Jeg satte i gang med programmet couch to 5 k og med sakte oppbygging over 9 uker gikk det helt fint. Bare pass på å ha skikkelige løpesko. Jeg fant en gratis app for treningen som sa når jeg skulle løpe og gå og brukte Endomondo til å loggføre. Veldig greit, egentlig. Når du kan løpe 5 km er det bare å finne et program som går til mila. Lykke til!

Anonymous poster hash: 05065...329
Skrevet

Hvor mange økter pr uke har du lagt inn? Det teller en del.

Jeg har ikke prøvd treningsprogrammene til Endomondo, bruker den kun til loggføring. Men har brukt en del andre treningsprogrammer. Fra 0-10 km på 3 mnd er nok mulig, men det krever innsats ja. Så antar at det fort er satt opp 4 økter i uka? Det kan bli litt hard start hvis du ikke er vant til å være i bevegelse.

Skrevet

Jeg synes Endomondo er litt slitsomt fordi det krever faste treningsdager ellers "maser" appen. Brukte selv 10K runner. Den kan kjøres sammen med Endomondo og evt. Spotify. Jeg var like overvektig som deg, over 30, hadde aldri vært i god form og aldri tidligere løpt mer enn noen hundre meter sammenhengende. Jeg klarte 10 km på under timen i løpet av 14 uker med den appen! Ble veldig overrasket selv! Har i etterkant skjønt at jeg muligens har litt anlegg for kondisidrett, men tror likevel det er mulig for de fleste bare man følger programmet. 😊

Anonymous poster hash: 03e85...022

Skrevet

Supert - takk for svar :)

Endomondo lot meg velge da jeg laget treningsplan, hvor mange dager i uken jeg skulle trene. Jeg skrev først 3, men har satt opp fire. Den sier også at den registrerer min fart og vil endre treningsplanen etter mitt nivå, jeg vet ikke ennå om den gjør det, har bare brukt den en ukes tid. 

Jeg er på tur tirsdag, onsdag, fredag og gjerne søndag, men søndagen åpner jeg for å la være om det skulle skje noe annet. Det er mest gåing, med innslag av forsiktig løping foreløpig. Jeg følger ikke appen slavisk, jeg setter den på men gjør det jeg klarer.

Ulempen er at det ikke er lagt inn tid til oppvarming, appen begynner ganske raskt med intervaller. Ni intervaller synes jeg var mye så tidlig. Jeg klarer ikke løpe ett minutt og ha pause i 30 sekunder, 9 ganger etter hverandre. Derimot klarer jeg fint 4-5 km i middels tempo og liker å gå lenge, maks tempo for meg nå er 6 min/km og snittet er på nesten 11 - dette pga noen store lange bakker i løypa, blant annet, der går det ikke raskt.

Jeg trenger noe mye løpesko, det er premien min etter de første 5 kiloene :sjenert:

Er ikke opptatt av å kunne løpe en mil innen 3 måneder, det målet er for sommer 2016. Livredd for belastningsskader og tilbakeslag nå som jeg er i god gang!

Anonymous poster hash: c95ff...60d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...