AnonymBruker Skrevet 18. august 2015 #1 Skrevet 18. august 2015 Hei! Jeg lurer på om det er noen som har peiling på foreldrepenger og beregning av disse? Jeg har vært i fast stilling de siste 5 årene. Har jobbet 80% siste 3 årene. Ønsket nå å gå opp til full stilling, men det ser jo ut til at jeg da kommer til å tape foreldrepenger? Prøvde ut kalkulatoren på nav sine sider. Hvis jeg fyller inn lønn for full stilling i nåværende månedsinntekt, sier den at jeg har et avvik på over 25% (Snakk om 26% ca.). Hva skjer da? Bruker den gjennomsnittet av lønnen i 2012, 2013, 2014 i stedet og ser bort fra alt jeg har tjent i år? Har lest litt rundt omkring, og noen sier at det er det som skjer. Andre sier at det uansett er inntekten jeg har når jeg går ut i permisjon som brukes som grunnlag. Hva er riktig? Setter pris på svar. Anonymous poster hash: 778fd...c17
AnonymBruker Skrevet 18. august 2015 #2 Skrevet 18. august 2015 Hei! Jeg lurer på om det er noen som har peiling på foreldrepenger og beregning av disse? Jeg har vært i fast stilling de siste 5 årene. Har jobbet 80% siste 3 årene. Ønsket nå å gå opp til full stilling, men det ser jo ut til at jeg da kommer til å tape foreldrepenger? Prøvde ut kalkulatoren på nav sine sider. Hvis jeg fyller inn lønn for full stilling i nåværende månedsinntekt, sier den at jeg har et avvik på over 25% (Snakk om 26% ca.). Hva skjer da? Bruker den gjennomsnittet av lønnen i 2012, 2013, 2014 i stedet og ser bort fra alt jeg har tjent i år? Har lest litt rundt omkring, og noen sier at det er det som skjer. Andre sier at det uansett er inntekten jeg har når jeg går ut i permisjon som brukes som grunnlag. Hva er riktig? Setter pris på svar.Anonymous poster hash: 778fd...c17 Hovedregelen er at det er inntekten på permisjonstidspunktet som legges til grunn for beregningen. Det gjøres alltid en sammenligning mot snittet av siste 3 år og en vurdering av om inntektsendringen er varig eller ei. Klippet fra nav.no: Er du arbeidstaker, erforeldrepengegrunnlaget som hovedregel beregnet etter inntekten du har når du går ut i permisjon. Anonymous poster hash: fff92...ef9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå