Gå til innhold

Beregning av foreldrepenger - forvirra

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg lurer på om det er noen som har peiling på foreldrepenger og beregning av disse?

Jeg har vært i fast stilling de siste 5 årene. Har jobbet 80% siste 3 årene.

Ønsket nå å gå opp til full stilling, men det ser jo ut til at jeg da kommer til å tape foreldrepenger?

Prøvde ut kalkulatoren på nav sine sider.

Hvis jeg fyller inn lønn for full stilling i nåværende månedsinntekt, sier den at jeg har et avvik på over 25% (Snakk om 26% ca.). Hva skjer da? Bruker den gjennomsnittet av lønnen i 2012, 2013, 2014 i stedet og ser bort fra alt jeg har tjent i år?

Har lest litt rundt omkring, og noen sier at det er det som skjer. Andre sier at det uansett er inntekten jeg har når jeg går ut i permisjon som brukes som grunnlag. 

Hva er riktig?

Setter pris på svar.

Anonymous poster hash: 778fd...c17
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg lurer på om det er noen som har peiling på foreldrepenger og beregning av disse?

Jeg har vært i fast stilling de siste 5 årene. Har jobbet 80% siste 3 årene.

Ønsket nå å gå opp til full stilling, men det ser jo ut til at jeg da kommer til å tape foreldrepenger?

Prøvde ut kalkulatoren på nav sine sider.

Hvis jeg fyller inn lønn for full stilling i nåværende månedsinntekt, sier den at jeg har et avvik på over 25% (Snakk om 26% ca.). Hva skjer da? Bruker den gjennomsnittet av lønnen i 2012, 2013, 2014 i stedet og ser bort fra alt jeg har tjent i år?

Har lest litt rundt omkring, og noen sier at det er det som skjer. Andre sier at det uansett er inntekten jeg har når jeg går ut i permisjon som brukes som grunnlag.

Hva er riktig?

Setter pris på svar.

Anonymous poster hash: 778fd...c17

Hovedregelen er at det er inntekten på permisjonstidspunktet som legges til grunn for beregningen. Det gjøres alltid en sammenligning mot snittet av siste 3 år og en vurdering av om inntektsendringen er varig eller ei.

Klippet fra nav.no:

Er du arbeidstaker, erforeldrepengegrunnlaget som hovedregel beregnet etter inntekten du har når du går ut i permisjon. 

Anonymous poster hash: fff92...ef9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...