AnonymBruker Skrevet 18. august 2015 #1 Skrevet 18. august 2015 Er det noen her som vet om det er mye styr å klage på skatteoppgjøret? Jeg har hatt regnskapsfører til å fylle ut selvangivelsen, men nå som skatteoppgjøret har kommet har det blitt regnet feil i forhold til et fradrag som gjør at jeg taper 1100 kr. Vet ikke helt om dette er regnskapsførers feil, eller skatteetatens. Jeg kan dokumentere utgiftene til fradraget, så det bør jo ikke være noe problem. Men vet ikke om det er mye arbeid i forbindelse med en slik klage? Anonymous poster hash: 83c80...6e7
smilo Skrevet 20. august 2015 #2 Skrevet 20. august 2015 Du klager enkelt ved å gå inn på skatteetaten sin nettside og finne linken til klager. Logg så inn og du kommer direkte til klageskjema i Alminnelig. 1
Eliza Doalot Skrevet 20. august 2015 #3 Skrevet 20. august 2015 Om det er regnskapsførers feil tror jeg neppe du kommer noen vei med å klage, siden selvangivelsen er ditt ansvar uansett. Du er sikker på at det ikke er kostnader som ikke er fradragsberettiget? 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2015 #4 Skrevet 20. august 2015 Takk for svar! Jeg fant forresten denne artikkelen: http://www.nrk.no/livsstil/det-lonner-seg-a-klage-pa-skatten-1.8256374 Der står det: "Selv om det heter å klage på likningen, mener Nilsen det er riktigere å kalle det en mulighet for justering av opplysninger. – Du må selvfølgelig sjekke om de nye opplysningene du føyde til på selvangivelsen har kommet med, og klage om skattekontoret ikke har tatt hensyn til disse. Men i tillegg til å klage på det som er feil, kan du også føye til opplysninger du glemte å fylle inn da du leverte selvangivelsen, oppfordrer hun. Men i tillegg til å klage på det som er feil, kan du også føye til opplysninger du glemte å fylle inn da du leverte selvangivelsen, oppfordrer hun." Så da tolker jeg det slik at min klage muligens kan ha noe for seg? Eliza Doalot: jeg er helt sikker på at kostnadene er fradragsberettiget. Dette gjelder særfradrag for store sykdomskostnader. Siden jeg har fått fradrag de siste årene, skal jeg også få fradraget for 2014. Det har tidligere vært snakk om å fase ut det fradraget, men for 2014 skal det fortsatt være på 67 % av utgiftene man har hatt til sykdomskostnader. Jeg har ikke de eksakte tallene foran meg her nå, men jeg brukte ca 18.000 kr til sykdomsutgifter i 2014. Derfor skal jeg ha et fradrag på 67% av dette, noe som utgjør 12.060 kr. Beløpet 12.060 kr er ført opp til fradrag i selvangivelsen av regnskapsfører. Men av en eller annen grunn har Skatteetaten regnet 67 % av det beløpet igjen, noe som bare utgjør 8.080 kr i fradrag. Jeg vet ikke helt hvem feilen ligger hos, men det blir jo ikke riktig sånn som det er regnet ut? Anonymous poster hash: 83c80...6e7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå