Gå til innhold

Sønnen min synes skolestart er vanskelig.. tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han synes det er vanskelig å ta kontakt med andre og vet ikke hvordan han skal bli med på lek. Han har gått i barnehage men vi har flytta så han kjenner ingen fra før. Han var helt utslitt etter skoledagen og har vondt i magen...

Anonymous poster hash: cd091...594

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han synes det er vanskelig å ta kontakt med andre og vet ikke hvordan han skal bli med på lek. Han har gått i barnehage men vi har flytta så han kjenner ingen fra før. Han var helt utslitt etter skoledagen og har vondt i magen...

Ta kontakt med lærer :) De blir nok takknemlige for at du gir beskjed slik at de kan hjelpe litt nå i starten. En god start er veldig viktig!

Anonymous poster hash: 161b2...fc9

• Liker 5
Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet (endret)

I tillegg til tipset som er nevnt over synes jeg det er svært viktig at du som mamma pusher deg selv til å hilse på de andre foreldrene ved henting/levering og samtidig spør om ikke de vil besøke ditt barn en dag. De fleste foreldre blir jo glade om deres barn kan besøke andres barn (potensielle venner). Du kan jo gjerne invitere med mammaen/pappaen du snakker med også så den kan få en kaffekopp hos dere mens dets barn gjør seg kjent hjemme hos dere.

Endret av Mrs. Random Nick
Skrevet

I tillegg til tipset som er nevnt over synes jeg det er svært viktig at du som mamma pusher deg selv til å hilse på de andre foreldrene ved henting/levering og samtidig spør om ikke de vil besøke ditt barn en dag. De fleste foreldre blir jo glade om deres barn kan besøke andres barn (potensielle venner). Du kan jo gjerne invitere med mammaen/pappaen du snakker med også så den kan få en kaffekopp hos dere mens dets barn gjør seg kjent hjemme hos dere.

Er 4 barn i område her, så vi foreldrene har dån gå gruppe. Snakket litt med foreldrene til 3 av barna i går. Er det ikke veldig tidlig å be hjem første uka? Har sfo plass fra 1 september så blir nok enklere da...

Skrevet

Nei, be hjem med en gang du. Gi han en lettere mulighet til å få seg venner, det er lenge til 1. september for en gutt som gruer seg. Og si i fra til lærern :)

Anonymous poster hash: 188da...34e
  • Liker 2
Skrevet

Be om å flytte frem SFO-start til NÅ! Som helt ny burde han jo startet på SFO minst en uke før skolen, så han fikk bli litt kjent med skole og nye barn.

Og nei, det er ikke for tidlig å arrangere leketreff med andre barn. Gutten din trenger mindre gruppe for å knytte kontakter. Gjerne 1 barn om gangen.

• Liker 1
Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Er 4 barn i område her, så vi foreldrene har dån gå gruppe. Snakket litt med foreldrene til 3 av barna i går. Er det ikke veldig tidlig å be hjem første uka? Har sfo plass fra 1 september så blir nok enklere da...

Det er ikke for tidlig etter min mening. Det er helt i begynnelsen "klikkene" gjerne danner seg, så etterhvert vil det kanskje dessverre bli vanskeligere å komme inn på andre (er min erfaring som voksen).

Skrevet

Hvorfor har dere ikke SFO-plass enda? Enig med ViljaH, flytt frem SFO-plassen. Barna som går på SFO har mye lettere for å knytte kontakter enn de som ikke går der. Jeg er sjeleglad for at min jente begynte på SFO 3. august, 2 uker før skolen begynte. Hun kjente ingen, men har i løpet av de 2 ukene blitt kjent med flere barn, både på samme trinn og over, og fått en ny god venninne. Mammaen til denne venninnen inviterte min jente hjem allerede etter 1 uke, og jeg vil invitere nå til helgen.

I tillegg, snakk med lærer og SFO-leder (når han begynner) at han trenger litt hjelp til å bli kjent med de andre. Dette ordner seg!

Gjest Magnifiq
Skrevet

Vi ba noen barn på leketreff her når det var planleggingsdager forrige uke vi. Hun har hatt besøk av en av jentene hver dag i helgen også. Veldig godt!

Ser at det trygget datteren vår veldig, for hun er også ny blandt mange andre som kjenner hverandre.

Det er ikke noe godt å føle seg utenfor. 

Jeg kontaktet bare foreldrene via FB så fort vi fikk klasselisten.

Skrevet

Jeg er hjemme med baby så tenkte vi ikke trengte sfo... Når jeg skulle søke sfo plass var det akkurat for sent å få han med på sfo før i september. Ringer å hører om han kan begynne fortest mulig i morgen.

Skrevet

Jeg er hjemme med baby så tenkte vi ikke trengte sfo... Når jeg skulle søke sfo plass var det akkurat for sent å få han med på sfo før i september. Ringer å hører om han kan begynne fortest mulig i morgen.

Håper det går bra! Hvis ikke, burde du absolutt kontakte foreldrene via tlf eller Facebook og høre om noen til komme på besøk / arrangere leketreff. Lykke til :)

Gjest Magnifiq
Skrevet

Jeg har også vært hjemme med minstemann, men fikk beskjed på skolen at de anbefalte alle (hvertfall) nye å starte på SFO så fort det åpnet etter sommeren.

Håper det ordner seg! Lykke til :)

Skrevet

Føler meg dum som ikke tenkte på at han skulle begynt på sfo før skolestart, men får gjøre en innsats for ordne opp i morgen.

Skrevet

Hvor søker en om SFO?

Får en plass på dagen?

Anonymous poster hash: a61c4...204

Skrevet

Hvor søker en om SFO?

Får en plass på dagen? Anonymous poster hash: a61c4...204

Skolens nettsider finner du søknad eller så kan du nok snakke med læreren. Er fra 1 mnd etter du søker her iallfall. ..

Skrevet

Du er selvsagt ikke dum, TS. Jeg søkte om SFO-plass fra 3. august fordi jeg var i jobb igjen da. Hvis ikke, hadde jeg sikkert tenkt litt som deg. Man kan ikke tenke på alt. Uansett, håper det ordner seg i dag!

Skrevet

Du er selvsagt ikke dum, TS. Jeg søkte om SFO-plass fra 3. august fordi jeg var i jobb igjen da. Hvis ikke, hadde jeg sikkert tenkt litt som deg. Man kan ikke tenke på alt. Uansett, håper det ordner seg i dag!

Starter på sfo i morgen:)

• Liker 1
Gjest Magnifiq
Skrevet

Så bra at det ordnet seg 😊

Skrevet

Så bra! Ta en prat med de på sfo og du, og nevn at han syns skolestart var litt vanskelig. Dette kommer til å ordne seg slik at gutten din får det bra på skolen ☺ Lykke til!

Anonymous poster hash: 161b2...fc9

Skrevet

Hadde jeg hatt barn i klassen til sønnen din og du hadde ringt meg og forklart situasjonen hadde jeg gledelig tatt med barnet mitt og kommet på besøk for å bli kjent. Tror de fleste foreldre tenker sånn når det gjelder et barn som ikke har det helt greit. Håper det ordner seg :)

Anonymous poster hash: b16de...7bb
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...