AnonymBruker Skrevet 18. august 2015 #1 Skrevet 18. august 2015 Nå sitter jeg her igjen, ufrivillig løpepause fordi jeg er så hinsides sliten i kroppen... Dette innlegget handler bare om løping fordi det står mitt hjerte nært, vet man burde trene styrke innimellom, men det kommer jeg nok aldri til å begynne med, rett og slett fordi jeg ikke liker det. Og i min stressende hverdag er man nødt til å prioritere de tingene man liker for å ikke bli ødelagt. Jeg er 31 år, har 2 barn i barnehagealder, har stort (nok) hus, en mann som jobber mye sent, full jobb i barnehage (meget krevende avd) og derfor fullt opp. Jeg har til nå før sommeren pleid å løpe 5 km ca 4 ganger i uka, og har holdt en fart på ca 8 km/t. Dette er en skikkelig koseøkt Som jeg elsker. Jeg har INGEN mål med treningen overhodet når det gjelder fart/distanse, gjør det fordi jeg elsker det, det får meg til å føle meg vel, og det holder kroppen vedlike på 164 cm og ca 56 kg (selvom jeg spiser en del "usunn" mat i helgene) "Problemet" mitt nå er at jeg plutselig ikke føler det er nok. Løp en del ute i ferien og da løp jeg både lengre og fortere, og med muligheter for masse mat og hvile i ferien gikk det fint. Men når hverdagen kom brutalt og jeg skulle prøve å opprettholde det samme tempoet og mengden gikk jeg på en smell Har nå bestemt meg for en løpefri uke for å få tilbake den gode følelsen. Men burde denne mengden løping holde i hverdagen? Burde jeg være fornøyd med det jeg får gjennomført? (Hver gang jeg presser meg mer blir jeg totalt utslitt) Men har løpt samme distanse og på samme fart i 2-3 år nå, vil det fortsatt ha noe effekt? Tenker da i forhold til å opprettholde fettforbrenning (som har funket fint til nå) Tanker? Anonymous poster hash: 05cdc...83c
Gjest Runforit Skrevet 18. august 2015 #2 Skrevet 18. august 2015 (endret) Du opprettholder ikke noe fettforbrenning ved å jogge. Du brenner ca din egen kroppsvekt per km uansett fart og distanse(noe mer ved motbakke og intervaller, men hovedsaklig kan du forholde deg til den formelen). Altså ca 280 kcal per løpeøkt på 5 km. Om du koser deg med joggingen og ikke har noe mål om å bli en sterkere løper så er det jo bare å nyte joggeøktene. Endret 18. august 2015 av Runforit
AnonymBruker Skrevet 18. august 2015 #3 Skrevet 18. august 2015 Du opprettholder ikke noe fettforbrenning ved å jogge. Du brenner ca din egen kroppsvekt per km uansett fart og distanse(noe mer ved motbakke og intervaller, men hovedsaklig kan du forholde deg til den formelen). Altså ca 280 kcal per løpeøkt på 5 km. Om du koser deg med joggingen og ikke har noe mål om å bli en sterkere løper så er det jo bare å nyte joggeøktene. Takk for svar Så kroppen blir ikke vandt til samme belastning slik at den ikke drar nytte av det på sikt?? Er mye rart man leser rundt omkring… Anonymous poster hash: 45be9...b5c
Gjest Runforit Skrevet 18. august 2015 #4 Skrevet 18. august 2015 Takk for svar :)Så kroppen blir ikke vandt til samme belastning slik at den ikke drar nytte av det på sikt?? Er mye rart man leser rundt omkring… Anonymous poster hash: 45be9...b5c Du stagnerer formen din ved å ikke utfordre fart og distanse, men så lenge du trives med formen du er i så er det bare å fortsette som du gjør
AnonymBruker Skrevet 18. august 2015 #5 Skrevet 18. august 2015 Du stagnerer formen din ved å ikke utfordre fart og distanse, men så lenge du trives med formen du er i så er det bare å fortsette som du gjør Ja formen føler jeg liksom er "god nok". Iallefall slik ting er ellers på hjemmebane. Blir en besettelse med løping med en gang jeg gjør mer enn jeg pleier. Da blir det alt eller ingenting. Anonymous poster hash: 45be9...b5c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå