Mann 42 Skrevet 20. august 2015 #61 Skrevet 20. august 2015 Men du er veldig bastant da som om du har vært der å sett det selv. Kan du ikke i det minste være åpen om at det faktisk kan skje enn å si at du VET. Det ikke skjer? Og la oss si det ikke skjer noe før de er på arenaen, mener du det ikke er dyremishandling å stikke en okse til døde på denne måten? Eller er du enig at det er mishandling men at det er helt greit? Og hvis dette er greit, er annen dyremishandling greit også? Feks hundekamper? Det er helt klart dyremishandling, siden det strengt tatt ikke er nødvendig å drepe oksen på denne måten. Det er helt klart ikke greit. Og det foregår helt klart IKKE på den måten NOAH påstår. En matador som med viten og vilje gikk i ringen mot en dopet, halvblind og halvdøv, for ikke å si halvdød okse, ville være i strid med hele tradisjonen, som handler om å overvinne dyret med mot og dyktighet.
Mann 42 Skrevet 20. august 2015 #62 Skrevet 20. august 2015 Men det er greit å stikke den mange ganger, så lenge den ikke dør? Jeg skjønner virkelig ikke at du synes det er greit jeg. Jg tror ikke jeg har sagt noe sted at det er "greit". Jeg har sagt at det ikke foregår på den måten du påstår. Du juger, helt enkelt.
Unagi Skrevet 20. august 2015 #63 Skrevet 20. august 2015 Jg tror ikke jeg har sagt noe sted at det er "greit". Jeg har sagt at det ikke foregår på den måten du påstår. Du juger, helt enkelt. Hmm.. JEG lyver? Hadde jeg funnet opp dette selv, hadde jeg løyet ja. Men jeg sitter ikke her å dikter opp noe, jeg skrev et sitat og sendte link til deg etterpå. Om noen evt lyver her er det NOAH. Men jeg klarer ikke å se for meg at de sitter å dikter opp historier just for fun
Mann 42 Skrevet 20. august 2015 #64 Skrevet 20. august 2015 Hmm.. JEG lyver? Hadde jeg funnet opp dette selv, hadde jeg løyet ja. Men jeg sitter ikke her å dikter opp noe, jeg skrev et sitat og sendte link til deg etterpå. Om noen evt lyver her er det NOAH. Men jeg klarer ikke å se for meg at de sitter å dikter opp historier just for fun OK, NOAH lyver. Og jo, det kan jeg levende forestille meg at de gjør. De har en nærmest religiøs overbevisning om at det er fundamentalt galt å drepe dyr for noe formål.
Maleficenta Skrevet 20. august 2015 #65 Skrevet 20. august 2015 (endret) Vel, de avles på store eiendommer der de går fritt. De står ikke i bås. De holdes ikke innesperret. Under kampen tirres dyret, helt klart. Og du kan gjerne se på banderillas og lignende som tortur. Men oksene lever 4 år i frihet før de sendes til arenaen. Jeg tror at om en okse fikk velge selv, ville han valgt det, fremfor 4 år i en bås og en enveistur til slaktehuset. Og det er ikke alle okser som drepes, heller. Det skjer faktisk rett som det er at okser som kjemper hardt nok i arenaen, benådes. Det er ikke slik at de skal drepes for enhver pris. Hvis oksen benådes, så sendes den tilbake til farmen, der de fortsatt går fritt, og blir brukt som avlsdyr til den dør av naturlige årsaker. Fangenskap er det okke som. Det å ha kjæledyr er også å holde dyret i fangenskap. Vel og bra at de likevel får gå fritt men jeg syns likevel de avles opp til et temmelig meningsløst formål. Og selv om oksen benådes er den jo blitt skadet under kampen og har smerter etter spydene Endret 20. august 2015 av Maleficenta
Unagi Skrevet 20. august 2015 #66 Skrevet 20. august 2015 Jg tror ikke jeg har sagt noe sted at det er "greit". Jeg har sagt at det ikke foregår på den måten du påstår. Du juger, helt enkelt. Okei, jeg syntes å lese at du forsvarte denne "sporten" et par sider tilbake. My bad
Mann 42 Skrevet 20. august 2015 #67 Skrevet 20. august 2015 Okei, jeg syntes å lese at du forsvarte denne "sporten" et par sider tilbake. My bad Vel, faktisk så var det mer et forsøk på å balansere omtalen. Oksene har et ganske bra liv helt til de ender i arenaen. De lever fritt på store farmer, hvor de selekteres og avles på. En okse som skal møte en matador får 4 år i frihet sammen med andre okser, og det er de sterkeste, mest aggressive og sunneste oksene som går til arenaen. Og der blir de drept, og man kan mene hva man vil om måten det skjer på. Men de blir faen ikke forgiftet og bedøvet. Hva skulle det da være godt for å avle dem så omstendelig? Hvis jeg var en okse, så tror jeg at jeg ville tatt de 4 årene i frihet og den siste kampen i arenaen, fremfor 2 år på bås og en slaktemaske.
Unagi Skrevet 20. august 2015 #68 Skrevet 20. august 2015 Jeg er forsåvidt enig at å stå i bås i mange år ikke er et verdig liv men synes ikke det rettferdiggjør dyremishandling. Men nå er det blitt forbudt i Frankrike og håper det blir forbudt i de andre landene etterhvert også 1
Mann 42 Skrevet 20. august 2015 #69 Skrevet 20. august 2015 Jeg er forsåvidt enig at å stå i bås i mange år ikke er et verdig liv men synes ikke det rettferdiggjør dyremishandling. Men nå er det blitt forbudt i Frankrike og håper det blir forbudt i de andre landene etterhvert også Det blir det nok helt sikkert. Verden er full av mennesker som syns industriburger er greit, siden man ikke ser at dyret dør, mens tyrefekting er forferdelig, siden det skjer på en arena. Jeg sikter ikke til deg her.
Maleficenta Skrevet 20. august 2015 #70 Skrevet 20. august 2015 Jeg syns de kunne avla opp alle dyr slik at de fikk gå fritt for så å slakte de til mat. Blir bedre kjøtt av det. Men de kan kutte ut hele tyrefektinga. Er tåpelig å se på tortur av andre som underholdning enten det er mennesker eller dyr.
SardintrollReturns Skrevet 21. august 2015 #71 Skrevet 21. august 2015 Synes det er merkelig at den dritten ikke er forbudt for lenge siden. Føler ingen sympati med tyrefekteren, han fikk som forttjent. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå