AnonymBruker Skrevet 19. august 2015 #21 Skrevet 19. august 2015 Enjoy;) Nei takk. Ser ikke på dyremishandling Anonymous poster hash: 417e7...62b 2
Tibbie Skrevet 19. august 2015 #22 Skrevet 19. august 2015 Nå har denne tyrefekteren gjort mye jævlig mot tyr, og han skulle vel egentlig vært drept for lenge siden. Dette er karma. Man får som man fortjener. Veldig trist for han, familien og venner, men medlidenheten min er likevel ikke så stor som den ville vært om situasjonen var annerledes. Har mer medlidenhet for oksen. 3
Mann 42 Skrevet 19. august 2015 #23 Skrevet 19. august 2015 (endret) Nå har denne tyrefekteren gjort mye jævlig mot tyr, og han skulle vel egentlig vært drept for lenge siden. Dette er karma. Man får som man fortjener. Veldig trist for han, familien og venner, men medlidenheten min er likevel ikke så stor som den ville vært om situasjonen var annerledes. Har mer medlidenhet for oksen. Hvorfor har du så mye medlidenhet med oksen, egentlig? Er oksen snill? Ville den reagert noe anderledes om du hadde kommet inn i arenaen med blomsterkrans om hodet og litt gress den kunne tygge på? Nei, den ville gjort det okser gjør: Forsøkt å drepe alt som beveger på seg og som ikke er en del av flokken dens. Det vil si deg. I det fri er store grasetere som dette ansvarlig for enormt mange dødsfall. Endret 19. august 2015 av Mann 42 2
Tibbie Skrevet 19. august 2015 #24 Skrevet 19. august 2015 Hvorfor har du så mye medlidenhet med oksen, egentlig? Er oksen snill? Ville den reagert noe anderledes om du hadde kommet inn i arenaen med blomsterkrans om hodet og litt gress den kunne tygge på? Nei, den ville gjort det okser gjør: Forsøkt å drepe alt som beveger på seg og som ikke er en del av flokken dens. Det vil si deg. I det fri er store grasetere som dette ansvarlig for enormt mange dødsfall. For et dårlig argument Skal vi ønske alt vondt med arter som vi ikke går sammen med? Jeg er sikker på at det ikke hadde gått spesielt bra om jeg badet med haier eller sovet med bjørner heller. Alle arter vet hvem de ikke skal omgå. En zebra legger seg ikke med løvene og en mus leker ikke med en ugle. Dette er en okse som er torturert, og den hadde all sin rett til å beskytte seg selv. Jeg har like liten medlidenhet når sirkusfolk blir angrepet av dyrene de mishandler. Jeg tenker akkurat det samme når jeg ser et barn som plager en katt får som det fortjener. En katt har rett til å klore, bite og frese som bare det! Det samme gjelder oksen. 7
Mann 42 Skrevet 19. august 2015 #25 Skrevet 19. august 2015 (endret) For et dårlig argument Skal vi ønske alt vondt med arter som vi ikke går sammen med? Jeg er sikker på at det ikke hadde gått spesielt bra om jeg badet med haier eller sovet med bjørner heller. Alle arter vet hvem de ikke skal omgå. En zebra legger seg ikke med løvene og en mus leker ikke med en ugle. Dette er en okse som er torturert, og den hadde all sin rett til å beskytte seg selv. Jeg har like liten medlidenhet når sirkusfolk blir angrepet av dyrene de mishandler. Jeg tenker akkurat det samme når jeg ser et barn som plager en katt får som det fortjener. En katt har rett til å klore, bite og frese som bare det! Det samme gjelder oksen. Det gir vel tyrefekteren den samme retten til å drepe oksen, da? Jeg tror egentlig ikke det spiller så stor rolle for oksen hvordan den dør. På sett og vis dør en okse i arenaen på den måten okser er ment å dø: Kjempende. Det er derfor de er så aggressive av natur også i det fri. Deres fremste funksjon er å slåss. De slåss med hverandre om kontroll over flokken, de slåss mot inntrengere for å beskytte flokken, og de dør mens de kjemper sin siste kamp mot rovdyr etter at de selv har tapt for en sterkere okse og blitt drevet ut av flokken. Døden i arenaen er i det minste ganske kjapp i sammenligning. Når det gjøres skikkelig, går matadorens sverd rett gjennom hjertet. Endret 19. august 2015 av Mann 42 2
Tibbie Skrevet 19. august 2015 #26 Skrevet 19. august 2015 Det gir vel tyrefekteren den samme retten til å drepe oksen, da? Jeg tror egentlig ikke det spiller så stor rolle for oksen hvordan den dør. På sett og vis dør en okse i arenaen på den måten okser er ment å dø: Kjempende. Det er derfor de er så aggressive av natur også i det fri. Deres fremste funksjon er å slåss. De slåss med hverandre om kontroll over flokken, de slåss mot inntrengere for å beskytte flokken, og de dør mens de kjemper sin siste kamp mot rovdyr etter at de selv har tapt for en sterkere okse og blitt drevet ut av flokken. Døden i arenaen er i det minste ganske kjapp i sammenligning. Når det gjøres skikkelig, går matadorens sverd rett gjennom hjertet. Støtter du virkelig dyremishandling? Tror du at en okse heller vil leve hele livet i fangenskap, enn i frihet? Alle dyr kjemper, i hvert fall hankjønnet. Skal vi kanskje bare drepe og torturere alle, for "de kommer jo til å dø en gang uansett"? Jeg kommer kanskje til å bli drept i en bilulykke, kanskje jeg bare skal kjøre utenfor et stup med en gang? Skal jo dø av det en gang uansett, så hvorfor vente? 4
jabx Skrevet 19. august 2015 #27 Skrevet 19. august 2015 Hvorfor har du så mye medlidenhet med oksen, egentlig? Er oksen snill? Ville den reagert noe anderledes om du hadde kommet inn i arenaen med blomsterkrans om hodet og litt gress den kunne tygge på? Nei, den ville gjort det okser gjør: Forsøkt å drepe alt som beveger på seg og som ikke er en del av flokken dens. Det vil si deg. I det fri er store grasetere som dette ansvarlig for enormt mange dødsfall. Hva slags dødsfall da?
jabx Skrevet 19. august 2015 #28 Skrevet 19. august 2015 Døden i arenaen er i det minste ganske kjapp i sammenligning. De spiddes og tortureres vel før de slipper ut i ringen, så de blir redusert av bl.a. blodtap.
Maleficenta Skrevet 19. august 2015 #29 Skrevet 19. august 2015 Spørsmålet alle stiller seg nå er: Bør tyrefekting forbys? Anonymous poster hash: 0587d...88a Ja pga at tyrefekting er grov dyremishandling. Forståelig at dyrets innstinkt sier at det skal beskytte seg mot fare. Selvforsvar kalles det at den stanget tyrefekteren til døde. Tyrefekteren provoserer jo med vilje til at oksen skal angripe 1
Maleficenta Skrevet 19. august 2015 #30 Skrevet 19. august 2015 Nei. Det er ikke farligere å drive med enn det meste annet. Problemet er når man mister fokus. Gjør man det er det akkurat som å kjøre racing og miste konsentrasjonen, da skjer det ting. I verste fall går liv tapt. Men sporten som sådan er ganske trygg og sikker. Det er uhyre sjelden det skjer så dramatiske uhell i ringen.Anonymous poster hash: 99839...ef8 Ikke mye trygg og sikker for oksen.. 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2015 #31 Skrevet 19. august 2015 Det staves karma og uttales HAHAHAHA!!Anonymous poster hash: 7df33...73c 2
Maleficenta Skrevet 19. august 2015 #32 Skrevet 19. august 2015 ja, det bør forbys. Men da risikerer man at det utvikler seg en form for "svartebørs" hvor folk møtes i største hemmelighet for å drive med disse greiene. null sympati for folk som blir skadd / drept på grunn av dette. Dem viste nøyaktig hva dem gikk til.Anonymous poster hash: 5d650...601 Tror ikke de eisikerer det. Flere og flere i de yngre generasjonene begynner å vise avstand. Det kommer til å bli upopulært om ikke alt for lenge
Mann 42 Skrevet 19. august 2015 #33 Skrevet 19. august 2015 De spiddes og tortureres vel før de slipper ut i ringen, så de blir redusert av bl.a. blodtap. Nei, det gjøres så vidt jeg vet ikke. Derimot forsøker man å svekke oksens nakkemuskler slik at den senker hodet for dødsstøtet. Det åpner seg en kanal ned mellom noen knokler i skuldrene og ryggraden når oksen senker hodet, og gjennom denne kanalen kan matadoren tilføye oksen et sår som dreper den nokså momentant. Det er det som er vitsen med banderillas som settes i oksens nakke.
Mann 42 Skrevet 19. august 2015 #34 Skrevet 19. august 2015 (endret) Hva slags dødsfall da? Bøfler i villmarka angriper alt som rører på seg og som ikke er medlemmer av flokken. I Afrika er f.eks Kappbøfler (Cape Buffalo på engelsk) også kjent som "Den svarte døden" og "Enkemakeren" og dreper mer enn 200 mennesker årlig. Mange byttedyr er temmelig aggressive. Et rovdyr kan klare seg greit dersom det lykkes med jakta en av ti ganger eller så. Et byttedyr må mønstre et effektivt forsvar eller flukt 100% av tilfellene. Endret 19. august 2015 av Mann 42
Mann 42 Skrevet 19. august 2015 #35 Skrevet 19. august 2015 Støtter du virkelig dyremishandling? Tror du at en okse heller vil leve hele livet i fangenskap, enn i frihet? Alle dyr kjemper, i hvert fall hankjønnet. Skal vi kanskje bare drepe og torturere alle, for "de kommer jo til å dø en gang uansett"? Jeg kommer kanskje til å bli drept i en bilulykke, kanskje jeg bare skal kjøre utenfor et stup med en gang? Skal jo dø av det en gang uansett, så hvorfor vente? Okser som skal til arenaen for tyrefekting, lever ikke i fangenskap. De lever fritt og vilt til de sendes for å kjempe sin siste kamp. I motsetning til f.eks okser som skal bli kjøttpålegg.
Pawn Hearts Skrevet 19. august 2015 #36 Skrevet 19. august 2015 Tom Lehrer sa vel alt man trenger å si om denne saken: In Old Mexico When it's fiesta time in Guadalajara, Then I long to be back once again In Old Mexico. Where we lived for today, Never giving a thought to tomara. To the strumming of guitars, In a hundred grubby bars I would whisper "Te amo." The mariachis would serenade, And they would not shut up till they were paid. We ate, we drank, and we were merry, And we got typhoid and dysentery. But best of all, we went to the Plaza de Toros. Now whenever I start feeling morose, I revive by recalling that scene. And names like Belmonte, Dominguin, and Manolete, If I live to a hundred and eighty, I shall never forget what they mean. (For there is surely nothing more beautiful in this world than the sight of a lone man facing singlehandedly a half a ton of angry pot roast!) Out came the matador, Who must have been potted or Slightly insane, but who looked rather bored. Then the picadors of course, Each one on his horse, I shouted "Ole!" ev'ry time one was gored. I cheered at the bandilleros' display, As they stuck the bull in their own clever way, For I hadn't had so much fun since the day My brother's dog Rover Got run over. (Rover was killed by a Pontiac. And it was done with such grace and artistry that the witnesses awarded the driver both ears and the tail - but I digress.) The moment had come, I swallowed my gum, We knew there'd be blood on the sand pretty soon. The crowd held its breath, Hoping that death Would brighten an otherwise dull afternoon. At last, the matador did what we wanted him to. He raised his sword and his aim was true. In that moment of truth I suddenly knew That someone had stolen my wallet. Now it's fiesta time in Akron, Ohio, But it's back to old Guadalajara I'm longing to go. Far away from the strikes of the A.F. of L. and C.I.O. How I wish I could get back To the land of the wetback, And forget the Alamo, In Old Mexico. Ole! 1
Maleficenta Skrevet 20. august 2015 #39 Skrevet 20. august 2015 Okser som skal til arenaen for tyrefekting, lever ikke i fangenskap. De lever fritt og vilt til de sendes for å kjempe sin siste kamp. I motsetning til f.eks okser som skal bli kjøttpålegg. Det gjør de ikke
Mann 42 Skrevet 20. august 2015 #40 Skrevet 20. august 2015 (endret) Det gjør de ikke Det gjør de så visst, det. https://en.wikipedia.org/wiki/Spanish_Fighting_Bull Endret 20. august 2015 av Mann 42
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå