AnonymBruker Skrevet 18. august 2015 #1 Skrevet 18. august 2015 Dere som har brukt lavkarbo for å gå ned i vekt, hvordan gikk det når dere begynte på "normalt" kosthold igjen? Eller er lavkarbo for livet? Anonymous poster hash: b9f94...591
AnonymBruker Skrevet 18. august 2015 #2 Skrevet 18. august 2015 Det gikk strålende på lavkarbo, kiloene forsvant. Men så skulle jeg begynne å spise "vanlig mat" igjen, og svosj så var kiloene tilbake... Skal man ned I vekt på lavkarbo må man belage seg på at lavkarbo er en livsstil ikke en diett.Anonymous poster hash: 809aa...e22 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2015 #3 Skrevet 18. august 2015 For min mann, så betyr lavkarbo at han går ned en del i vekt, og så sprekker han så det synger... Og så kommer jo selvfølgelig vekta på igjen. Har en nabo som gikk ned masse på lavkarbo. Det meste av dette er nå tilbake. Kom like fort på som det forsvant. Anonymous poster hash: d32a9...69c
AnonymBruker Skrevet 18. august 2015 #4 Skrevet 18. august 2015 Det er det jeg har inntrykk av også, at det går så fint å gå ned, men kiloene kommer tilbake når man gir seg og begynner å spise vanlig kosthold igjen. Jeg har akkurat gått ned 13 kg. på 17 uker med vanlig kosthold i mindre mengder. Det krever litt disiplin, men ikke noe hokus pokus. Og da lurer jeg jo på hvorfor noen velger lavkarbo for vektens skyld? Anonymous poster hash: b9f94...591 1
Gjest Overrasket Skrevet 18. august 2015 #5 Skrevet 18. august 2015 Det er det jeg har inntrykk av også, at det går så fint å gå ned, men kiloene kommer tilbake når man gir seg og begynner å spise vanlig kosthold igjen. Jeg har akkurat gått ned 13 kg. på 17 uker med vanlig kosthold i mindre mengder. Det krever litt disiplin, men ikke noe hokus pokus. Og da lurer jeg jo på hvorfor noen velger lavkarbo for vektens skyld? Anonymous poster hash: b9f94...591 Jeg tror mye av grunnen til at vekttap tilskrives lavkarbo, rett og slett er at kaloriinntaket synker uten at man "merker" det. Man slenger en tomat på tallerkenen og fjerner et lass av poteter eller pommes frites. Det betyr færre kalorier. Eller man tar en liten senneps-/smørklatt fremfor masse tykk deilig saus. Man gjør det fordi "lavkarboreglene" sier det, men resultatet er færre kalorier. Når man er på en diett, skal man heller ikke stikke under en stol den mentale sinnstilstanden av å være på dietten. Uansett hvilken diett du går, når du går på den er mye av tankesettet ditt konsentrert rundt mat og kalorier. Så bare fordi du er på diett, uansett hva den heter, går du ned i vekt rett og slett fordi du er superbevisst på å spise mindre. Det finnes mange veier til å slanke seg raskt, men det finnes bare én måte å fornye selve livsstilen på, Nemlig å opprettholde bevisstheten hver dag rundt valg av kosthold og fysisk aktivitet.
Gjest Nanne70 Skrevet 18. august 2015 #6 Skrevet 18. august 2015 Og da lurer jeg jo på hvorfor noen velger lavkarbo for vektens skyld? Anonymous poster hash: b9f94...591 Fordi for noen av oss fungerer det rett og slett bedre. Jeg har prøvd alle mulige måter å gå ned i vekt på tidligere, alt fra å prøve å spise såkalt vanlig mat i mindre mengder, via pulver/fastekurer og GR. Alt har jo virket, jeg har gått ned i vekt (bortsett fra GR, faktisk), men jeg har vært konstant sulten og/eller hatt søtsug, blant annet. Og lagt på meg alt igjen. Resultatet er 20 år med jojoslanking. Med lavkarbo opplever jeg for første gang på disse 20 årene at jeg har klart å holde stabil vekt i snart 6 måneder! Og da har jeg ikke en gang spist veldig streng lavkarbo, selv om jeg nok må gjøre når jeg skal ned de siste kiloene. Poenget er at kroppen min tydeligvis responderer bedre på et kosthold med mindre karbohydrater, så da ser jeg ikke noe poeng i å gå tilbake til en type kosthold jeg vet ikke fungerer for meg.
Gjest Runforit Skrevet 18. august 2015 #7 Skrevet 18. august 2015 Lavkarbo er ikke mer "magisk" enn andre kosthold. Du går ikke automatisk ned om kroppen ikke er i underskudd. Eneste er at kroppen kvitter seg med ekstra vannvekt med mindre sukker og karbohydrater, men det er ikke store forskjellene. Altså kan man fint gå over til annet kosthold uten å legge på seg et gram så lenge en spiser samme kalorimengde. Grunnen til at de fleste lettere går ned i vekt på lavkarbo er fordi at fokuset er på mer fett og proteiner som metter lengre og gir mer stabilt blodsukker. Med det så spiser en sjeldent utenom måltider og dermed har en allerede skrelt bort mye ekstra kalorier. Jeg lever selv lavkarbo, med et lite unntak med moderat lavkarbo under svangerskapet og nå som jeg ammer. Mitt mål var aldri vektnedgang, men mer stabilt blodsukker og for å få kontroll på en urolig mage. Jeg fikk mange fordeler med kostholdet som mer overskudd, mer energi, bedre søvnkvalitet(gikk over til å bli et skikkelig A menneske). Selv om jeg har litt mer karbohydrater i kosten akkurat nå så har ikke det påvirket vekten da kalorimengden er noenlunde det samme(litt mer pga amming).
AnonymBruker Skrevet 19. august 2015 #8 Skrevet 19. august 2015 Jeg er på normalt kosthold og det går fint. Normalt kosthold for meg nå er LCHF. Jeg kunne aldri tenke meg å gå tilbake til brød og poteter. LCHF er mye mer variert enn Ola Nordmanns kosthold. Og det er jo så god mat på LCHF at det er jo ikke noe problem for meg å holde meg til LCHF. Bortsett fra store feiringer og sånt. Da blir det litt kake. Anonymous poster hash: a7e49...9b6 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2015 #9 Skrevet 19. august 2015 Hvorfor vil man gå over til er karbohydratrikt kosthold igjen? Jeg vil aldri mer tilbake til mengder brød med masse karbo, ris som jeg blir sulten av igjen etter en time++. Har vært på lavkarbo i en mnd og kommer til å øke til lanskje 40/50 gram karbo om dagen men foretrekker heller å få i meg mindrr karbo fra brød og processed mat. De som går tilbake tror jeg ikke har annen mptivasjon enn vektnedgang. Hvis de visste hvor mye drit som finnes i normalt kosthold er det lettere å la være, tenker da på karbo, e stoffer, unaturlige ++. Les mer evt se Fed Up og Fat, sick and nearly dead for å bli mer informert utenom at det handler om vektnedgang. Tenk helse. Hvorfor har alt gått rett vest ang sykdommer og overvekt? Er nok ikke noe i vannet...Anonymous poster hash: bceda...d32 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2015 #10 Skrevet 19. august 2015 Hvorfor vil man gå over til er karbohydratrikt kosthold igjen? Jeg vil aldri mer tilbake til mengder brød med masse karbo, ris som jeg blir sulten av igjen etter en time++. Har vært på lavkarbo i en mnd og kommer til å øke til lanskje 40/50 gram karbo om dagen men foretrekker heller å få i meg mindrr karbo fra brød og processed mat. De som går tilbake tror jeg ikke har annen mptivasjon enn vektnedgang. Hvis de visste hvor mye drit som finnes i normalt kosthold er det lettere å la være, tenker da på karbo, e stoffer, unaturlige ++. Les mer evt se Fed Up og Fat, sick and nearly dead for å bli mer informert utenom at det handler om vektnedgang. Tenk helse. Hvorfor har alt gått rett vest ang sykdommer og overvekt? Er nok ikke noe i vannet...Anonymous poster hash: bceda...d32 Jeg skjønner heller ikke hvorfor man vil tilbake til det kostholdet man gikk opp i vekt på... Folk flest tror det er bare å gå ned i vekt og så kan man spise hva man vil... Anonymous poster hash: a7e49...9b6 3
SiMa Skrevet 20. august 2015 #11 Skrevet 20. august 2015 Det lurer jeg også på. Hvordan har det fungert over tid, f.eks fem år. Jeg har lest mye på nettet, flere blogger etc, men få som har holdt på såpass lenge som fem år. Er lavkarbo et kosthold de fortsatt holder seg til? Hvordan fungerer det i det "normale livet" med middagsinvitasjoner og bursdagsselskaper? Og hvor strengt er "hverdagskostholdet", når ønsket vektreduksjon er oppnådd? (For å være ærlig rister jeg litt på hodet over de som etter et halvt år kan si at dette er et kosthold jeg kan holde meg til livet ut. Jeg har tenkt det samme, levd sunt og uten noe søtsug overhodet, men så har det skjedd noe som forstyrrer de daglige rutinene, og jeg har "måttet" ty til kjappe måltider på farten, og etter en stund er jeg tilbake til "det gamle".)
AnonymBruker Skrevet 20. august 2015 #12 Skrevet 20. august 2015 Jeg har spist LCHF i 6 år nå. Jeg vurderer å ta en måned med zerocarb (bare kjøtt, fisk og egg) i en måned for å teste ut om det kan være noe for meg for å gå ned i vekt igjen. Jeg er veldig insulinresistent og vekta rikker seg ikke lenger selv om jeg spiser LCHF. Jeg går opp i vekt i perioder hvor jeg ikke er flink med kostholdet (ferier og høytider), og holder vekta med LCHF. Kroppen vil opp i vekt igjen, den dritten! Grrr. Anonymous poster hash: a7e49...9b6 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2015 #13 Skrevet 20. august 2015 Jeg har spist LCHF i 6 år nå. Jeg vurderer å ta en måned med zerocarb (bare kjøtt, fisk og egg) i en måned for å teste ut om det kan være noe for meg for å gå ned i vekt igjen. Jeg er veldig insulinresistent og vekta rikker seg ikke lenger selv om jeg spiser LCHF. Jeg går opp i vekt i perioder hvor jeg ikke er flink med kostholdet (ferier og høytider), og holder vekta med LCHF. Kroppen vil opp i vekt igjen, den dritten! Grrr. Anonymous poster hash: a7e49...9b6 En hel måned på zerocarb??? Det hørtes vel litt ekstremt ut Anonymous poster hash: 42bf6...388
AnonymBruker Skrevet 20. august 2015 #14 Skrevet 20. august 2015 En hel måned på zerocarb??? Det hørtes vel litt ekstremt ut Anonymous poster hash: 42bf6...388 Jeg vet, men det er faktisk en del som spiser zerocarb og blitt enda friskere enn på LCHF. Jeg begynner å bli lei av disse kiloene som sitter som støpt, så nå vil jeg få bukt med dem. Anonymous poster hash: a7e49...9b6
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #15 Skrevet 21. august 2015 Jeg har spist LCHF i 6 år nå. Jeg vurderer å ta en måned med zerocarb (bare kjøtt, fisk og egg) i en måned for å teste ut om det kan være noe for meg for å gå ned i vekt igjen. Jeg er veldig insulinresistent og vekta rikker seg ikke lenger selv om jeg spiser LCHF. Jeg går opp i vekt i perioder hvor jeg ikke er flink med kostholdet (ferier og høytider), og holder vekta med LCHF. Kroppen vil opp i vekt igjen, den dritten! Grrr. Anonymous poster hash: a7e49...9b6 Rikket ikke vekta seg når du begynte på LCHF en gang? Eller har den bare stabilisert seg etterhvert som du har fortsatt på LCHF? Anonymous poster hash: 52a7b...f6b
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #16 Skrevet 21. august 2015 Rikket ikke vekta seg når du begynte på LCHF en gang? Eller har den bare stabilisert seg etterhvert som du har fortsatt på LCHF? Anonymous poster hash: 52a7b...f6b Jeg gikk ned 25 kg på 9 måneder da jeg begynte for 6 år siden og så var det bom stopp. Var ikke ferdig i det hele tatt... Hadde BMI på 37 da den begynte å stagnere. Anonymous poster hash: a7e49...9b6
tøydokka Skrevet 21. august 2015 #17 Skrevet 21. august 2015 Min erfaring er at jeg ble slapp og orket lite. Fikk kramper i beina på trening.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #18 Skrevet 21. august 2015 Jeg gikk ned 25 kg på 9 måneder da jeg begynte for 6 år siden og så var det bom stopp. Var ikke ferdig i det hele tatt... Hadde BMI på 37 da den begynte å stagnere. Anonymous poster hash: a7e49...9b6 Hmm... Jeg vet ikke egentlig så mye om lavkrabo (akkurat begynt selv), men 25 kilo er jo ikke så verst da. Tar ikke sikte på å gå av så mye selv. Men har dessverre ikke så mange råd ang. nullkarbo. Jeg går tilnærmet zerocarb nå (>3). Føler ikke jeg har gått ned noe enda (5. dagen), men prøver å holde meg optimistisk Anonymous poster hash: 52a7b...f6b
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #19 Skrevet 21. august 2015 Hmm... Jeg vet ikke egentlig så mye om lavkrabo (akkurat begynt selv), men 25 kilo er jo ikke så verst da. Tar ikke sikte på å gå av så mye selv. Men har dessverre ikke så mange råd ang. nullkarbo. Jeg går tilnærmet zerocarb nå (>3). Føler ikke jeg har gått ned noe enda (5. dagen), men prøver å holde meg optimistisk Bivirkninger av zerocarb-inntak: Helt ekstremt vondt i hodet, hetetokter, hjertebank, ut-av-seg-selv-opplevelser, generell følelse av å være "fjern". Anonymous poster hash: 52a7b...f6b Anonymous poster hash: 52a7b...f6b
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #20 Skrevet 21. august 2015 Jeg er på normalt kosthold og det går fint. Normalt kosthold for meg nå er LCHF. Jeg kunne aldri tenke meg å gå tilbake til brød og poteter. LCHF er mye mer variert enn Ola Nordmanns kosthold. Og det er jo så god mat på LCHF at det er jo ikke noe problem for meg å holde meg til LCHF. Bortsett fra store feiringer og sånt. Da blir det litt kake. Anonymous poster hash: a7e49...9b6 Kan du gi noen tips for hvordan man kan holde LCHF-kosthold like variert som Ola Nordmanns? Jeg sliter litt, for jeg får brekningstendenser av både egg og kokt blomkål. Alle andre matvarer aksepteres med glede! Anonymous poster hash: 52a7b...f6b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå