Gå til innhold

"Vaskestasjon" på badet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi flyttet for et år siden inn i et nybygget rekkehus, med et relativt lite bad. Vaskemaskin og tørketrommel står i en nisje på badet, ved siden av hverandre. Hittil har vi hatt trådkurver stående oppå maskinene til skittentøy, men jeg syns det fungerer ganske dårlig. Det ser veldig stygt ut, og i tillegg har jeg ikke noe sted å brette tøyet. Ender derfor opp med masse kleskurver i gangen som brettes på gulvet der. 

Har prøvd å finne tips på nettet, men finner ingenting. Har dere noen tips til hvordan jeg kan få best mulig utnyttelse av "vaskestasjonen" i nisjen på badet?  Jeg trenger fem steder å sortere skittentøy, samt en benk e.l. til å brette klær på.

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du sier vaskemaskin og trommel står ved siden av hverandre. Kan de stå oppå hverandre? Da kan du sette inn et skap der trommelen sto, og så ha trådkurver inni skapet. Det er slik jeg har det. Så kan du feste et nedfellbart brett enten inni eller utenpå skapdøren, som du kan ha til å brette klær på. 

Jeg bare tar med meg klærne inn på soverommet og bretter der, jeg. Trenger ikke noen benk å brette på, om jeg trenger legge ting ned for å brette dem legger jeg dem bare på sengen. Klærene skal jo uansett inn på soverommet, så like greit å bare ta dem med inn der før jeg bretter. 

Anonymous poster hash: 873d7...1b8
  • Liker 2
Skrevet

Vi har denne over tørketrommelen, kunne det vært noe? Eller kanskje noe sånt som dette, dvs noe i Algot-serien? 

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Jeg bretter klærne stående foran klesskap og kommode. Har en skittentøysdunk, men legger stort sett alt rett inn i maskinen.

Anonymous poster hash: 5a471...e4f

Skrevet

Litt off-topic, men: Dette behovet/ønsket for å ha et sted i "benkehøyde" å brette klær på, hva kommer det av? Har det med bruk av tørketrommel å gjøre? Er det noe jeg vil forstå når jeg får barn? De eneste gangene jeg kunne tenkt meg noe sånt, er de gangene store/lange ting som gardiner, doble sengesett etc skal brettes noenlunde sammen, og hadde jeg da hatt en benk, hadde den vel blitt litt for liten uansett, liksom. Jeg spør ikke for å kritisere, jeg har bare aldri skjønt den greia med å brette klær på en benk, og håper at noen kan forklare det litt?

Så lenge jeg kan huske, har jeg brettet sammen stående, etter hvert som jeg tar av tørkestativet. Jeg tar av/ned(har også hatt snorer som henger høyt oppe mellom to vegger), bretter sammen, legger i en kurv, og tar med kurven dit plaggene skal. Evt legges de i stabler på gjestesenga(vi bruker et gjesterom til å tørke klær på, der er det plass til to stativ), og bæres derfra. Tørketrommel har jeg brukt bare en eller to ganger, og da tok jeg med kurven dit klærne skulle, og brettet sammen for å legge rett på plass i hylla. Mamma brukte tørketrommel en del da vi var små, husker jeg, men jeg husker ikke hvordan hun gjorde det når de var ferdigtromlet. Benk hadde hun ikke, og oppå vaskemaskina stod det vanligvis alt mulig fra vaskemidler til lommerusk til leker til andre ting jeg ikke husker. :P

Det jeg gjør med sortering av skittentøy, er å tømme den store skittentøyskurven ut på gulvet, sette meg ned med tre-fire(maks fem) mindre kurver rundt meg(en full slik kurv = en maskin), og sortere på den måten. Men jeg har i grunn alltid hatt plass til det, da. Enten på et vaskerom, på badet, eller som nå; gjesterommet som også blir brukt som tørkerom.

Anonymous poster hash: 5cbe3...0c8
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har heller ikke behov for benk, men noen plagg må man glatte ut før man bretter dem for at de ikke skal bli voldsomt rynkete og krøllete. Da må man ha noe å legge dem på. Da legger jeg dem bare på sengen og glatter ut og bretter. 

Anonymous poster hash: 873d7...1b8
Skrevet

Få deg et solig strykebrett til å brette på.

Ellers har Elkjøp noen uttrekksplater til å legge opp på eller mellom vaskemaskin og tørketrommel.

Anonymous poster hash: 5cb8e...a79

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville satt tørketrommel oppå vaskemaskinen og hatt høyskap ved siden. Høyskap fordi da skjuler man rotet og kurvene.

Hvis du bare har 60 cm å gå på... ikke mulighet for å presse inn noe bredere skap? Da ville jeg brukt et høyskap i full dybde på 60 cm for å få plass. To sånne i bunnen til det du har mest av: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/90224048/ Trådkurver til de andre sortene. Uttrekkbar hylle til vaskemidler. http://www.ikea.com/no/no/catalog/categories/departments/bedroom/19113/

Mellom høyskapet og vaskemaskin/tørketrommel får du 10 cm åpning hvor du kan ha et strykebrett stående. Som noen har nevnt, det er fint å brette på. Kansje også et tørkestativ hadde vært noe.

Du skulle kunne skjule denne åpningen ved å bruke en 60 cm bred dør fra kjøkkenavdelingen. Det må kansje bores nye hull i den for å passe Pax hengslene.

Gjest SykkelJenny
Skrevet

Jeg har tørketrommel oppå vaskemasinen og har et uttrekkbart brett mellom maskinene.

Dette har jeg blitt helt avhengig av og bruker det når jeg tar ut tøy fra tørketrommelen og legger sammen. I tillegg kan det brukes til å legge klær på når man dusjer for eksempel. 

En genial oppfinnelse synes jeg. 

Skrevet

Vi har tørketrommel oppå vaskemaskinen og høyskap ved siden hvor skittentøy legges. I tillegg uttrekkbart brett fra et annet skap. Sparer masse plass. Man trenger da ikke benkeplass for å brette? Jeg gjør dette på sengen når det trengs, men ofte bretter man stående. 

Skrevet

Bretter på spisebordet vi. Null problem

Anonymous poster hash: 6ef27...a5e
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...