AnonymBruker Skrevet 18. august 2015 #1 Skrevet 18. august 2015 Er det mulig å be om råd her inne uten å bli dømt nord og sør? Altså å kun få råd uten at noen påpeker hvor uperfekt jeg er? Jeg gir det en sjanse: Problemet mitt er at jeg har rotet meg inn i ei lita økonomisk krise. Den er midlertidig, og jeg vet den vil være over når året er over. Så jeg er ikke på Luksusfellen-nivå, men nivå nok til at jeg frykter dette kan gi meg problemer for resten av livet. Altså at jeg ikke kan betale på inkassovarsel, selv om det er snakk om små summer. Jeg er på min sjuende måned med Nav-hjelp. Har jobbet litt på si hele veien. Ikke nok til at det betyr så mye økonomisk, men nok til at jeg føler jeg gjør noe. Nå har jeg flere regninger enn jeg kan takle med Nav-støtten og med lønna. Har en kredittkortregning på nesten 8.000 kroner. Alt må ikke betales med en gang, men har fått en regning på at 4000 av den må betales i slutten av august (man må vanligvis ikke betale så mye i måneden for å nedbetale, men siden kortet er overtrukket er det slik nå).Har en regning fra Klarna på rundt 5000 kroner, en annen regning som må betales i september (mener det ligger på 3000-4000 kr.). Venter en annen på 8000 kroner i desember, men jeg tror jeg skal ha kommet meg litt mer i orden innen den tid. Så dette er det som kommer.HOS NAV FÅR JEG litt over 4000 kroner to ganger i måneden. Har en husleie på 8000 kroner, så den dekker heldigvis den. Jeg har 300 kroner igjen av denne månedens første 4000 kroner, så venter 4000 kroner til. Er altså veldig bak denne måneden. Sitter her med to inkassovarsler i hånden. Begge forfaller om et par dager. Den ene er på 371 kr, og den andre på 600 kr. Betale nettopp førstenevnte, men med mine 300 kroner igjen får jeg ikke betalt den andre. Det siste jeg vil er at regningene mine havner på inkasso slik at jeg får betalingsanmerkninger. Er tross alt 23 år, så jeg vil nok få bruk for diverse lån i fremtiden (som boliglån). Har telefonregning og strømregning som snart forfaller, men jeg må bare betale dem etter et par varsler. Må prioritere det som ligger til inkasso, så får jeg bare ta imot purrebeløpet på de andre når regningetrykket er lettet.SÅ LITT MER PÅ MINE INNTEKTER: Jeg har allerede fortalt om Nav, og heldigvis er ikke det det eneste jeg har. Har tatt et lite kurs som gjør at jeg kan ta mer avanserte vakter i deltidsjobben jeg har. De er ikke bedre betalt, men det gjør at jeg får flere timer. Jeg har med dette jobbet tre ganger så mye i slutten av september/begynnelsen av august, og har bedt om å få så mange vakter som mulig i september. Forhåpentligvis får jeg mye. Forventer kanskje 4000 kroner her. Forhåpentligvis mer.Har også klart å ordnet meg en annen jobb ( ). Vil jo helst ha en 100%-stilling et sted, men det er veldig vanskelig å få tak i. Så jeg har takket ja til en 30%-stilling et annet sted som jeg har mens jeg leter etter noe bedre. Jobber et par timer hver dag, og har regnet ut at jeg kan forvente rundt 5000 kroner utbetalt i mnd. Begynte å jobbe der 14. august. Det jeg jobber etter 20. august blir utbetalt i oktober, resten i september.Disse to lønningene forventer jeg 10. september. Det blir ikke veldig mye fra 30%-jobben i september, men noen få hundrelapper blir det nok. Alt jeg får fra den første deltidsjobben, planlegger jeg å legge i septemberregningen jeg venter.Uff, håper ikke dette ble for langt og rotete til å forstå, men sliter litt med å forklare dette på en mer ryddig måte. Jeg håper i hvert fall at noen kloke hjerner her inne kan gi meg noen økonomiske tips og råd! Hva kan jeg gjøre for å redde denne situasjonen? Målet er å ikke få noen anmerkninger og alltid betale husleie. Anonymous poster hash: f512a...f2e
AnonymBruker Skrevet 18. august 2015 #2 Skrevet 18. august 2015 Hei. Du har jo virkelig gjort ditt for å komme i havn her, det er jo en god start. Det du må gjøre er å ringe til inkassoselskapene og forklare din situasjon. Vanligvis er de veldig behjelpelige. De kan enten ordne en nedbetalingsplan eller en utsettelse. Anonymous poster hash: 13794...37d 5
AnonymBruker Skrevet 18. august 2015 #3 Skrevet 18. august 2015 Legg ut alt du kan unnvære til salgs på Finn og skaff deg ekstravakter i helsevesenet. Anonymous poster hash: aedb7...dee 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2015 #4 Skrevet 18. august 2015 Husk at dersom stønaden du får fra NAV er sosialstønad, så vil den minke krone for krone du får utbetalt. Du har opplysningsplikt vedr. all inntekt. Anonymous poster hash: 5a66d...95f 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2015 #5 Skrevet 18. august 2015 Legg ut alt du kan unnvære til salgs på Finn og skaff deg ekstravakter i helsevesenet.Anonymous poster hash: aedb7...dee Jeg har solgt alt jeg ikke trenger akkurat nå. Alt fra vesker, lite brukte klær, verktøy, kamera... Dessverre har jeg ikke bil og andre ting av mye verdi jeg kan selge. Tjener en hundrelapp her og der på salgene mine Har søkt på alt i helsevesenet som ikke krever en seriøs utdanning (jeg har ingen helseutdanning), men har ikke hørt noe. Det er svært mange studenter her jeg bor, så jeg vil tro at de prioriterer helstefagstudenter til disse ekstrajobbene :/ Men takk for råd uansett Husk at dersom stønaden du får fra NAV er sosialstønad, så vil den minke krone for krone du får utbetalt. Du har opplysningsplikt vedr. all inntekt. Anonymous poster hash: 5a66d...95f Ja, uff, er klar over det. Jobber jeg noe, mister jeg noe. Jobber jeg mer enn 50% mister jeg alt. Har regnet over at jeg vil tjene mer av å jobbe over disse prosentene, enn jeg ville fått hos Nav. Det blir ikke mer enn et par tusenlapper mer, men alle monner drar for meg nå. Spesielt med tanke på at det som ligger til inkasso eller snart kommer til inkasso er småsummer på under 1000 kr. Da kan de to ekstra tusenlappene ha mye å si Hei. Du har jo virkelig gjort ditt for å komme i havn her, det er jo en god start. Det du må gjøre er å ringe til inkassoselskapene og forklare din situasjon. Vanligvis er de veldig behjelpelige. De kan enten ordne en nedbetalingsplan eller en utsettelse. Anonymous poster hash: 13794...37d Tja, kanskje det Men må innrømme at jeg synes det er litt flaut De får sikkert mange slike spørsmål fra folk som ikke er seriøse, men jeg har aldri vært i en slik situasjon før og er generelt flink til å betale for meg. Skammer meg litt. Går det an å spørre om dette på mail? Huff TS Anonymous poster hash: f512a...f2e
AnonymBruker Skrevet 18. august 2015 #6 Skrevet 18. august 2015 Glemte forresten å nevne en ting! Jeg har henvent meg til Lånekassen og spurt om jeg kan få noen måneder betalingspause på studielånet. Fikk til oktober, men ser at jeg likevel ble trukket over 1000 kroner 15. august. Trodde jeg hadde stoppet den betalingen, men tydeligvis ikke. Den tusenlappen ville vært så veldig kjekk å ha akkurat nå til den inkossoregningen på 600 kr. Hva kan jeg gjøre her? Bite i det sure eplet og finne en løsning, eller går det an å be om pengene tilbake? Usj, det blir kanskje dumt og rart? :S TS Anonymous poster hash: f512a...f2e
Hectine Skrevet 18. august 2015 #7 Skrevet 18. august 2015 Det kan være at betalingen til lånekassen allerede var gått når du sa fra. Tror ikke det går ann å få tilbake penger dessverre. Hadde jeg vært deg hadde jeg ringt til saksbehandleren og snakket med de, husk- det er mye vanskeligere å si nei per telefon enn på mail 1
Gullik Skrevet 18. august 2015 #8 Skrevet 18. august 2015 Har også klart å ordnet meg en annen jobb ( ). Vil jo helst ha en 100%-stilling et sted, men det er veldig vanskelig å få tak i.Anonymous poster hash: f512a...f2e Hvis du tropper opp på f.eks. et renholdsbyrå er sjansen stor for at du får 100% jobb på dagen.
AnonymBruker Skrevet 18. august 2015 #9 Skrevet 18. august 2015 Det er ingenting flaut ved å be om betalingsutsettelse. De aller fleste godtar det med et smil. Gratulerer med ny jobb og vel bestått kors forresten. Anonymous poster hash: 310d0...62b 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2015 #10 Skrevet 18. august 2015 Hvis du tropper opp på f.eks. et renholdsbyrå er sjansen stor for at du får 100% jobb på dagen. 100% renholdsjobb hos et byrå er ikke så lett få tak i. Det er veldig mange løse timer, type 2 timer på ICA, anenhver dag, en halvtime på sportsbutikken hver torsdag, 1,5 timer i barnehagen hver dag, reiseveien får man ikke betalt for. Bedre å jobbe som renholder på sykehus, der er det lettere å få full stilling og man har alt på ett sted. Anonymous poster hash: 310d0...62b 1
Gullik Skrevet 18. august 2015 #11 Skrevet 18. august 2015 100% renholdsjobb hos et byrå er ikke så lett få tak i. Det er veldig mange løse timer, type 2 timer på ICA, anenhver dag, en halvtime på sportsbutikken hver torsdag, 1,5 timer i barnehagen hver dag, reiseveien får man ikke betalt for. Bedre å jobbe som renholder på sykehus, der er det lettere å få full stilling og man har alt på ett sted. Anonymous poster hash: 310d0...62b Siden hun alt har fått en 30% stilling, så kan jo disse ekstratimene være akkurat det hun trenger nå. 1
Tvist Skrevet 18. august 2015 #12 Skrevet 18. august 2015 Be også om å få utsatt regningene som enda ikke er forfalt, til telefon og strøm. 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2015 #13 Skrevet 18. august 2015 Siden hun alt har fått en 30% stilling, så kan jo disse ekstratimene være akkurat det hun trenger nå. Selvsagt Måtte bare påpeke at det ikke alltid er så lett å få 100% stilling innen renhold i tilfelle andre skulle lese det. Anonymous poster hash: 310d0...62b
AnonymBruker Skrevet 18. august 2015 #14 Skrevet 18. august 2015 Jeg har solgt alt jeg ikke trenger akkurat nå. Alt fra vesker, lite brukte klær, verktøy, kamera... Dessverre har jeg ikke bil og andre ting av mye verdi jeg kan selge. Tjener en hundrelapp her og der på salgene mine Har søkt på alt i helsevesenet som ikke krever en seriøs utdanning (jeg har ingen helseutdanning), men har ikke hørt noe. Det er svært mange studenter her jeg bor, så jeg vil tro at de prioriterer helstefagstudenter til disse ekstrajobbene :/ Men takk for råd uansett Ja, uff, er klar over det. Jobber jeg noe, mister jeg noe. Jobber jeg mer enn 50% mister jeg alt. Har regnet over at jeg vil tjene mer av å jobbe over disse prosentene, enn jeg ville fått hos Nav. Det blir ikke mer enn et par tusenlapper mer, men alle monner drar for meg nå. Spesielt med tanke på at det som ligger til inkasso eller snart kommer til inkasso er småsummer på under 1000 kr. Da kan de to ekstra tusenlappene ha mye å si Tja, kanskje det Men må innrømme at jeg synes det er litt flaut De får sikkert mange slike spørsmål fra folk som ikke er seriøse, men jeg har aldri vært i en slik situasjon før og er generelt flink til å betale for meg. Skammer meg litt. Går det an å spørre om dette på mail? Huff TSAnonymous poster hash: f512a...f2e Har du ringt alle lederne for de ulike sykehjemsavd, boliger for utviklingshemmede osv og hørt om de har bruk for ringevikarer? Jeg hadde null utdanning eller erfaring innen fagfeltet da jeg gjorde det samme og fikk jobb umiddelbart. Nå jobber jeg generelt sett så mye jeg vil der og jobber da 50 -100%, i tillegg til annen jobb. Og i den kommunen jeg bor er det i hvert fall stadig behov for nye vikarer.Anonymous poster hash: aedb7...dee
AnonymBruker Skrevet 18. august 2015 #15 Skrevet 18. august 2015 Har du søkt om bostøtte? Anonymous poster hash: ed592...d66
AnonymBruker Skrevet 18. august 2015 #16 Skrevet 18. august 2015 Se om kommunen har behov for støttekontakter. Det er gjerne noen timer pr uke, og det kan være fleksibelt NÅR det blir mht at du kanskje ikke jobber til samme tider hver uke i de andre jobbene dine. Tror det vil telle positivt at du jobber i helsevesenet når du ønsker å jobbe som støttekontakt. Anonymous poster hash: 615a2...d4f
Gjest Skrevet 18. august 2015 #17 Skrevet 18. august 2015 Det er to ting som du må tenke på her. Penger ut og penger inn. Penger ut: Du har masse små-inkasso. Jeg tolker det slik at du har kjøpt ting på nett som du ikke har hatt råd til å betale. Du MÅ slutte å netthandle. Si opp handlekontoer. Ikke kjøp noe på kredittkort. Om du trenger "noe" å gi i gaver, så sjekk "gis bort" på finn. Der er det innimellom garn og andre håndarbeidsting som folk kvitter seg med. Om du får noe sånt i ditt område kan du lage gaver selv. Hvis du ikke kan hekle/strikke, så finnes det instruksjonsvideoer på nettet. Finn alternativer til det du netthandler! Du greier deg godt uten de fleste tingene, vil jeg tro. Og regn ut hva de faktisk koster deg siden de pleier å gå til inkasso. Sjekk hvor du kan finne rimelig og sunn mat. Om du bor sånn til, så høst det du kan i skogen. Plukk sopp og bær! Forvell soppen. Frys ned bær eller lag syltetøy. Er det grønnsaksproduksjon der du bor så se om du kan plukke ting på åkrene når avlingen er tatt inn. Vær kreativ. Penger inn: Det er bra du jobber Alternative inntekter som du kan vurdere kan være barnepass. Det er svart, og vil ikke ha innvirkning på det du får av NAV. Fint å ha for å kjøpe litt mat innimellom. Ikke at jeg vanligvis synes svart arbeid er OK, men forstår at det kan være aktuelt i din situasjon. Lykke til. 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2015 #18 Skrevet 18. august 2015 Lykke til! Anonymous poster hash: 3d9a9...de3 1
weetos Skrevet 18. august 2015 #19 Skrevet 18. august 2015 De regningene som kun er purringer på ringer du og får utsatt. De fleste firmaer vil heller utsette i noen ekstra uker enn og måtte betale inkassobyrået for innkreving. De som er videresendt til inkasso ringer du og får en avdragsordning på. Sjekk om du har krav på bostøtte og/eller nødhjelp. Sjekk småjobber på finn (barnevakt, hjelp til vasking eller flytting osv). Noen greie skattefrie kroner som kan hjelpe. Lykke til
weetos Skrevet 18. august 2015 #20 Skrevet 18. august 2015 Og ifht betalingsanmerkninger så er ikke det noe du får med en gang en faktura blir sendt til inkasso. Må som regel være dom på kravet. Og hvis du skulle få en betalingsanmerkning vil den slettes så fort kravet er oppgjort!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå