AnonymBruker Skrevet 18. august 2015 #1 Skrevet 18. august 2015 Jeg barer lurer, men hver gang noen lurer på om jeg er norsk og jeg svarer med at jeg er samisk så begynner alle å le, gjøre narr av språket og de stiller spørsmål som ikke er etter min smak. ( Eksempel: Puler du reinsdyr?) Jeg personlig syntes dette er nedverdigende og irriterende Dette skjer ikke bare der og da, men de lar det sitte, så hvis jeg møter dem en annen gang så roper de ut "der er reinsdyr pulern" Dette får meg til å tenne plugger! Jeg har til og med gått til lærere rektorer og fortalt om dette og de anser det som bare greit. Dette gjelder så klart ikke alle, men absolutt flertallet! Jeg lurer derfor på hva folk her tenker om samer? Er det vanlig og flire når du hører at en er en same? er det sosialt akseptert å stemple samer som reinsdyr pulere liksom? (Sorry hvis jeg kanskje har formulert meg dårlig. er ikke den beste tekst skriveren) mvh 20 år gammel gutt. Anonymous poster hash: 4b350...0f8
AnonymBruker Skrevet 18. august 2015 #2 Skrevet 18. august 2015 Si "Jeg vet ikke hva dere gjør sørpå, men her på Finnmark er det ikke vanlig å husdyr". Anonymous poster hash: d4c36...d39
Gjest supernova_87 Skrevet 18. august 2015 #3 Skrevet 18. august 2015 Nei, det er absolutt ikke greit! Jeg vet ikke hva jeg kan sammenligne det med ... men hva med at rektor f.eks fikk høre at hun fikk bikkja til å slikke seg hver kveld. "Å der er rektorn med fitteslikkerbikkja! Lenge siden den bikkja har fått vaska tunga si eller?" Det er bare forbanna upassende, og unødvendig, og det kommer faen ikke an på om (idiot)rektor, og (idiot)lærerene ser på det som greit eller ikkje, om du ser på det som trakkasering og mobbing og opplever det på den måten, så er det faen ikke greit, og det burde de ta tak i. Beklager ordbruken, men nå blei jeg skikkelig irritert. Det er det de alltid sier ikke sant "De mener det ikke vondt" eller "Det er jo ikke SÅ ille", men visst faen er det det. Det kommer ikke an på om Berit og Lars synes det er stygt når det er til Lina det blir sagt. Da kommer det an på hva Lina mener, og føler. No kom det visst et lite rant her, men ja, æsj. Jeg husker jeg reagerte da jeg fant ut at ei venninne av meg var same med overraskelse. "ÅÅÅ, er du!? Så kult, du er den første samen jeg kjenner!" Og senere spurte jeg om familien hadde drivi med reindrift, og litt sånn hvilke tradisjoner de hadde, hvordan samedrakta hennes så ut, og kunne si at det var "kult at du er same!". Jeg tror faktisk jeg også sa at hun var "favorittsamen min". Og jeg vil si beklager, hvis det også er sånne kommentarer som blir oppfattet som nedverdigende eller irriterende? Beklager, for det var virkelig ikke min hensikt! Hun var jo "favorittsamen min", på samme måte som noen kunne vært "favorittsøringen min". Er dette også nedverdigende? Æsj, for virkelig, det var ikke meningen.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #4 Skrevet 21. august 2015 Er det virkelig sant at noen har spurt deg om du puler reinsdyr, eller var det et drøyt eksempel fordi du har følt deg støtt av andre spørsmål? Jeg kjenner flere samer og aldri tenkt noe negativt eller anderledes om de! Faktisk reagerer jeg mere med en enkel fascinasjon når noen sier de er samiske, men gjør aldri noe stor greie ut av det. Spør jeg om noe så kanskje jeg spør etterhvert i samtalen/vennskapet om hvordan forhold til naturen de er vokst opp med. De fleste unge samer i dag er jo vokst opp med helt vanlige kår sånn som i sør norge, men det er bare positivt om de har hatt oppveksten i gapahuk og med natur-ritualer i mine øyne! Hvis du opplever at mange gjør noe big deal ut av at du er same og syntes det er ubehagelig, så trenger du jo ikke si det. Du er jo norsk, selvom du har samisk blod. (Pakistanere som er vokst opp i norge definerer seg også som norske, og samer er jo faktisk de urnorske her!) Hvis noen spør deg hvor du er fra kan du jo bare si "nord norge" eller "finnmark", uten å utdype, og spørre spørsmålet raskt tilbake til de sånn at du retter oppmerksomheten vekk fra ditt svar. Leit at du møter frekke reaksjoner, men vit at det i mine øyne ihvertfall ikke kan gjenkjennes som "normal reaksjon" fra søringer, siden ingen jeg kjenner noen gang har reagert på mine samiske venner Anonymous poster hash: 4e538...252
AnonymBruker Skrevet 22. august 2015 #5 Skrevet 22. august 2015 Jeg barer lurer, men hver gang noen lurer på om jeg er norsk og jeg svarer med at jeg er samisk så begynner alle å le, gjøre narr av språket og de stiller spørsmål som ikke er etter min smak. ( Eksempel: Puler du reinsdyr?) Jeg personlig syntes dette er nedverdigende og irriterende Dette skjer ikke bare der og da, men de lar det sitte, så hvis jeg møter dem en annen gang så roper de ut "der er reinsdyr pulern" Dette får meg til å tenne plugger! Jeg har til og med gått til lærere rektorer og fortalt om dette og de anser det som bare greit. Dette gjelder så klart ikke alle, men absolutt flertallet! Jeg lurer derfor på hva folk her tenker om samer? Er det vanlig og flire når du hører at en er en same? er det sosialt akseptert å stemple samer som reinsdyr pulere liksom? (Sorry hvis jeg kanskje har formulert meg dårlig. er ikke den beste tekst skriveren) mvh 20 år gammel gutt. Anonymous poster hash: 4b350...0f8 Det sier jo mer om dem enn deg. Det er helt utrolig hvor lavt enkelte klarer å synke og ikke bare det. De synes de er morsomme også. Du får svare noe slikt som "på seg selv kjenner man andre" Anonymous poster hash: 7fb82...90b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå