Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det har seg slik at jeg muligens blir utplassert på skole, som assistent og/eller i SFO. Dette etter mitt eget ønske.

Jeg syns barn stort sett er trivelige, og har jobbet litt i barnehage før. MEN; det er mange ting som plager meg også ved jobben.

Hva forventes av meg? Forventes det mindre av meg hvis jeg kommer fra NAV? 

Jeg har glemt mye av grunnskolekunnskapen, både grammatikk i norsk og matematikk. Jeg husker ikke hva de forskjellige ordklassene er lenger, eller hvordan man setter opp et gange eller delestykke. Dette er glemt..

For en skoleassistent skal jo hjelpe barn i timene? Hva om jeg står der og ikke kan hjelpe... Så flaut.

Jeg har en del angstproblematikk, så jeg er litt redd for en stor skole med mange ansatte. Jeg er spesielt redd for å måtte presentere meg for alle, om jeg må det..? Og jeg hater tanken på å måtte være med på eventuelle skuespill eller framføringer med barna. Dette var det verste jeg visste da jeg jobbet i barnehage, og skygget som regel banen.

Som sagt så trives jeg med barn, men det er i grunn det meste av grunnen til at jeg vil jobbe i skole/sfo. Blir det mye dødtid som i en barnehage på SFO?

Barnhage har jeg jobbet med, men det falt ikke helt i smak. Derfor vil jeg ikke prøve det igjen..

Anonymous poster hash: 244e2...6b4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som har noe å komme med?

Skrevet

Ingen som kan si litt om jobben på sfo/skoleassistent?

Kan jeg klare en slik jobb med min angstproblematikk?

Gjest Spiderman
Skrevet (endret)

Jeg har jobbet både på skole og i bgh så jeg kan fortelle deg om mine erfaringer.

Å jobbe på skole er fint. Grunnskolepensum er ikke så vanskelig å sette seg inn i. Slik jeg opplevde det er vokser man alltid på jobben etter man har startet. Å jobbe med barn blir mer givende når man blir kjent med barna og skjønner hvordan ting fungerer. Veldig typisk at barn prøver å teste grensene til nye voksne. Hva forventes det av deg? At du hjelper barna, pirker på den hvis de tuller i klassrommet og ser at alt er greit i friminuttene. Egentlig ikke så hokus pokus.

Samme med SFO. Der skal du egentlig bare passe på at alt går fint for seg når de leker, og at de rydder maten etter seg, osv. 

Hvis det er slik at du har sosial angst så er jobben perkekt for deg. Du får muligheten til å pushe deg litt ut av komfortsonen og vokse som person. Du kan lære deg og bli konsekvent og fungere sammen med kolleger og gi lfaen i hva barna måtte mene om deg hvis du skal være streng. Det å måtte presentere deg selv høres også ut som en fin utfordring for deg. 

Det går sikkert veldig bra :)

Endret av Plaskebrus
Skrevet

Jeg har jobbet både på skole og i bgh så jeg kan fortelle deg om mine erfaringer.

Å jobbe på skole er fint. Grunnskolepensum er ikke så vanskelig å sette seg inn i. Slik jeg opplevde det er vokser man alltid på jobben etter man har startet. Å jobbe med barn blir mer givende når man blir kjent med barna og skjønner hvordan ting fungerer. Veldig typisk at barn prøver å teste grensene til nye voksne. Hva forventes det av deg? At du hjelper barna, pirker på den hvis de tuller i klassrommet og ser at alt er greit i friminuttene. Egentlig ikke så hokus pokus.

Samme med SFO. Der skal du egentlig bare passe på at alt går fint for seg når de leker, og at de rydder maten etter seg, osv. 

Hvis det er slik at du har sosial angst så er jobben perkekt for deg. Du får muligheten til å pushe deg litt ut av komfortsonen og vokse som person. Du kan lære deg og bli konsekvent og fungere sammen med kolleger og gi lfaen i hva barna måtte mene om deg hvis du skal være streng. Det å måtte presentere deg selv høres også ut som en fin utfordring for deg. 

Det går sikkert veldig bra :)

Takk for et fint svar! Puster litt lettere nå.

Men tror du de vil ha litt lavere forventninger siden jeg blir utplassert fra NAV?

Gjest Spiderman
Skrevet

Jepp, når vi hadde praktikanter fra nav så forventet vi ikke så mye fra dem som vanlig ansatte. Det er jo tross alt nav som betaler lønna:) Det betyr heller ikke at praktikantene skal sitte på ræva og ikke gjøre noe som helst. Bare spør om hva du kan gjøre i starten så skjønner du deg på hele greia etterhvert.

Ingenting å stresse over:)

Skrevet

Som assistent skal du ikke leke lærer.

Anonymous poster hash: 060d7...da6
  • 2 uker senere...
Skrevet

Jeg er skikkelig nervøs, og begynner å få kalde føtter pga angsten min.. Tenker at jeg er for nervøs og engstelig til å kunne jobbe med folk, og spesielt så mange av gangen. Jeg er redd for at jeg ikke vil klare "rollen", og lar angsten ta overhånd. At jeg blir stående der som et naut, og ikke kan hjelpe.

Skrevet

Noen som har litt peiling på hvordan en typisk dag på SFO ser ut? Hva konkrete oppgaver gjør jeg hvis jeg er assistent?

Jeg trenger å kunne se for meg hvordan ting blir, for å bli mindre nervøs.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...