Gå til innhold

Vi som velger å ikke få barn

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hvorfor reagerer folk på andre kvinner som velger å ikke få barn fordi de ikke vil ha? 

Endret av Queen of the world
Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Kan du ikke få barn?"

Anonymous poster hash: 10005...fba
  • Liker 3
Skrevet

Aner ikke.

Selv har jeg to barn, men en god venninne har valgt å ikke få barn.

Det er da helt greit for MEG, hun er jo fornøyd med valget sitt :-)

Anonymous poster hash: 00e1b...0cf

Skrevet

Jeg synes det står respekt av å ta det valget. Alt for mange får barn som aldri skulle hatt barn i det hele tatt!

Skrevet

Jeg synes det er flott. Ønsker man ikke barn så burde man ikke føle seg tvunget av samfunnet til å få barn. Man har tatt et bevist valg så ser ikke problemet. Jeg har derimot store problemer med folk som kaller de som ikke vil ha barn for egoister. Det er en egoistisk handling å få barn.  La folk leve det livet de vil. 

Anonymous poster hash: 0a262...443
  • Liker 6
Skrevet

Jeg synes det er flott. Ønsker man ikke barn så burde man ikke føle seg tvunget av samfunnet til å få barn. Man har tatt et bevist valg så ser ikke problemet. Jeg har derimot store problemer med folk som kaller de som ikke vil ha barn for egoister. Det er en egoistisk handling å få barn.  La folk leve det livet de vil. 

Det er da like egoistisk å ikke få barn. Vi mennesker bestemmer selv om vi vil ha barn eller ikke grunnet hva vi selv vil, det er egoistisk. Men gjør det noe da?

Jeg bryr meg null om folk velger å ikke få barn. Gjør som man vil. Skal man ha barn må man virkelig ønske det, for et er forpliktelser i maaange år.

Anonymous poster hash: d3724...eb0

Skrevet

Vi har sålangt ikke møtt noen negative reaksjoner. Men det er nok fordi vi begge er i veldig dårlig fysisk form, jeg greier ikke ta vare på meg selv engang, så sier seg selv at vi ikke kunne tatt oss av et barn.

Vi håper å kunne være fosterhjem for tenåringer om 10-15 år da :) Men egne barn er uaktuelt.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er flott. Ønsker man ikke barn så burde man ikke føle seg tvunget av samfunnet til å få barn. Man har tatt et bevist valg så ser ikke problemet. Jeg har derimot store problemer med folk som kaller de som ikke vil ha barn for egoister. Det er en egoistisk handling å få barn. La folk leve det livet de vil.

Det er like mye eller lite egoistisk å få som å ikke få. Det er tusenvis av årsaker til at folk får eller ikke får barn og et fåtall av dem er egoistiske

Anonymous poster hash: f6386...49a

Skrevet

Jeg tror ingen reagerer på at dere som ingen vil få barn med ikke får barn. Jeg tror de fleste synes det er bra at deres gener slutter nå.

Anonymous poster hash: 86cf4...8f2
Skrevet

Er det så mange som reagerer så sterkt da? Jeg tenker at det er naturlig å snakke om slike ting jeg da. Som hvis en venninne kun ønsker å leie leilighet for alltid men ikke kjøpe, så kan det være mange som kommer med noen argumenter for eller mot, uten at det er et angrep liksom.

Tror ikke du skal ta det så veldig personlig. De aller fleste bryr seg nok ikke egentlig..

Anonymous poster hash: 4e677...20d

Skrevet

Jeg tror at de syns det er en så utrolig stor og livsendrende opplevelse (som det jo åpenbart er). De syns det er vanskelig å forstå at noen frivillig vil si nei til en mulighet til å oppleve det å ha egne barn, som for dem kanskje er det største de har opplevd i sitt liv.

Selv har jeg sagt nei til å få egne barn, og jeg vet at det selvsagt er å si nei til noe som utgjør det som kanskje er meningen med livet for mange andre. Jeg er helt sikker på at min avgjørelse er rett for meg og mitt liv, men jeg har ikke behov for å rettferdiggjøre den avgjørelsen overfor andre.

Jeg mener ikke et sekund at andre skal velge det samme som meg - andre må velge det som er rett for dem. Og det opplever jeg at langt de fleste som har barn er enig med meg i. Noen bare mååå misjonere for hvor fantastisk det er å ha barn, og det kan jeg egentlig leve med, for jeg ser jo at det klart har mange positive sider og gir mange flotte opplevelser. For de som vil det.

• Liker 1
Skrevet

Det er da like egoistisk å ikke få barn. 

Nei, å frivillig få barn er en bevisst handling og kalkulert risiko på andres bekostning. Pur egoisme.

Det å ikke få barn er jo ikke en handling engang. Det er noe som ikke skjer ergo ingen egoisme.

• Liker 5
Skrevet

Jeg bryr meg ikke, og jeg synes det er overdrevent mye fokus på det på KG. Noen som velger å ikke få barn fremstiller seg som en slags offergruppe under angrep, nesten i den grad at jeg lurer på om de er trygge i valget sitt, siden det er så mye mas rundt det.

Jeg regner med at noens foreldre synes det er trist å ikke bli besteforeldre, og kanskje at en småbarnsmorvenninne kommer med en eller annen kommentar, men utover det er det ikke noen offentlig 'forakt' for de uten barn. Det er bare slik at de fleste vil ha barn så det er ikke noe de identifiserer seg med.

Anonymous poster hash: fefab...874
Gjest Gjest_flabbycat
Skrevet

Jeg har bevisst valgt å ikke få barn, selv om jeg godt kunne tenkt meg å hatt en familie. Men livssituasjonen min gjør at jeg egner meg ikke til å være en ansvarlig forelder, da jeg aldri vet hvordan formen min er når jeg våkner om morgenen. Jeg konkluderte derfor med at hvis jeg fikk barn, så ville det virkelig være egoistisk av meg. Jeg måtte ha overlatt det meste av ansvaret til barnefar, pluss eventuelt nærmeste familie. Hvis jeg skal bringe et barn inn i denne verden, vil jeg ha muligheten til å delta mest mulig i dets liv. 

Jeg møter mange som stiller spørsmål ved avgjørelsen min, men etter en kjapp forklaring, så er det ikke noe mer å lure på.

Hva framtiden bringer vet jeg jo ikke. Hvis helsen tillater det, kan jeg nok kanskje revurdere saken :)

Skrevet

Nei, å frivillig få barn er en bevisst handling og kalkulert risiko på andres bekostning. Pur egoisme.

Det å ikke få barn er jo ikke en handling engang. Det er noe som ikke skjer ergo ingen egoisme.

Det er jo et valg, baser på sine egne tanker. Etter hva man selv vil. Da er det jo egoistisk. Like egoistisk som å få barn. Jeg synes egentlig ikke man kan si egoistisk som noen av valgene, men jeg ser jo at det er veldig populært nå.

Folk må ta sine egne valg.

Skrevet (endret)

Det er jo et valg, baser på sine egne tanker. Etter hva man selv vil. Da er det jo egoistisk. Like egoistisk som å få barn. Jeg synes egentlig ikke man kan si egoistisk som noen av valgene, men jeg ser jo at det er veldig populært nå.

Folk må ta sine egne valg.

Nei, å ikke få barn forblir passivt mens det å få barn er aktivt.

Det å ikke få barn trenger ikke være et bevisst valg derfor kan det ikke være egoistisk.

Endret av Jegern Puahate
  • Liker 2
Skrevet

Nei, å ikke få barn forblir passivt mens det å få barn er aktivt.

Det å ikke få barn trenger ikke være et bevisst valg derfor kan det ikke være egoistisk.

Vel - tar du en tur innom graviditetsforumet, så skal du se at det å få barn ikke nødvendigvis er et bevisst valg for alle det heller.

Uansett, jeg ser fordeler og ulemper med både barnløshet og det å få barn. Hva som er mest fristende for den enkelte, det legger ikke jeg meg opp i.

Skrevet

Vel - tar du en tur innom graviditetsforumet, så skal du se at det å få barn ikke nødvendigvis er et bevisst valg for alle det heller.

Nå var premisset mitt for folk som får barn med overlegg, som AB svarte på over her.

Skrevet

Menn tror at de fleste kvinner vil ha barn, så de går ut ifra at det ikke er nødvendig å ta det opp. Hvordan skal man da si at man ikke vil ha barn uten å skremme dem vekk? Det er jo ganske bortkasta å bruke uker eller måneder på dating hvis man ikke er enig om dette.

Sånn sett sitter jeg litt i knipa :P

Anonymous poster hash: b1b0c...de9
Gjest Faerunpedia
Skrevet

Menn tror at de fleste kvinner vil ha barn, så de går ut ifra at det ikke er nødvendig å ta det opp. Hvordan skal man da si at man ikke vil ha barn uten å skremme dem vekk? Det er jo ganske bortkasta å bruke uker eller måneder på dating hvis man ikke er enig om dette.

Sånn sett sitter jeg litt i knipa :P

Anonymous poster hash: b1b0c...de9

Har alltid sagt det indirekte senest på andre date. Ikke som i at "jeg planlegger fremtiden min med deg", men kun funnet en måte å si at jeg trives som barnløs og har planer å fortsette med det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...