Gå til innhold

Nok proteinbehov

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som kan fortelle meg ca hvor mye proteiner jeg trenger iløpet av en dag? Jeg har prøvd med forskjellige kalkulatorer på nettet,men blir bare forvirret for de viser veldig forskjellig. Litt om meg selv, er 159 h, veier ca 50 kg, trener 3-4 gangeri uka.

Anonymous poster hash: 12a18...0e2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det vil variere etter hvem du spør :P

Jeg liker ideen om noe i nærheten av 1 gram pr kg kroppsvekt ved normal BMI. Sikkert fordi det tilsvarer et kosthold jeg liker, med rikelig kjøtt, fisk, ost, melk osv, uten at det blir ensidig.

Dette er for vanlige folk. De som trener tung styrke vil ha bruk for mer protein. Å overdrive har ingen hensikt.

Andre kan mye mer enn meg om hva som er fullverdig protein, sammensetningen av aminosyrer, timing av inntak osv.

Gjest Sådetså
Skrevet

Er selv 183 veier ca 68 kilo og trener 3-4 ganger i uken. Trener styrke å får i meg rundt 1.5-1.8 gram pr kg kroppsvekt pr dag. 

Gjest Overrasket
Skrevet (endret)

De forskjellige svarene du får skyldes at det finnes 2 helt forskjellige hovedmåter å regne på.

En måte er som vi ser av svarene over å regne gram protein pr. kg kroppsvekst. 

En annen metode er er å regne i % av daglig kaloriinntak. Antall % varierer, men typisk 20 % er vel ikke unormalt å foreslå.

Denne metoden er litt omstendelig, fordi kalorier er en egen måleenhet, mens proteiner måles i gram. Så du trenger en liten omregning. 

1 gram proteiner er ca. 4 kalorier. Si du spiser 2 000 kalorier pr. dag. 20 % av 2 000 kalorier er 400 kalorier. For å ta inn 20 % av kaloriene fra proteiner i dette tilfelle, må du altså spise 100 gram proteiner.

Endret av Overrasket
Skrevet

Man trenger minst 0,8 gram protein per kilo kroppsvekt. Dvs. at du trenger minst 40 gram proteiner daglig.

Spiser man nok kalorier, får man i seg nok proteiner.

Anonymous poster hash: 22533...0c5

• Liker 2
Gjest sapmi belovoubme
Skrevet (endret)

.

Endret av sapmi belovoubme
Skrevet

Det er også noen som oppgir anbefalt proteinmengde basert på fettfri kroppsvekt. Tallet vil da bli høyere enn om du regner med totalt kroppsvekt.

Anonymous poster hash: 2d80e...e91

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...