AnonymBruker Skrevet 17. august 2015 #1 Skrevet 17. august 2015 Jobber for tiden på fjerde året hos nåværende arbeidsgiver som har vært min eneste etter fullførte studier. Jeg har noen referanser fra sommerjobber og brukte veileder fra bacheloroppgaven som referanse tidligere, men jeg har ingen kontakt med de i dag. Jeg søker bare på de jobbene jeg virkelig liker Jeg vil på ingen måte bruke nåværende arb.giver som referanse da det vil sette meg i en dårlig situasjon om jeg ikke får jobben. Går det an å søke uten referanser. Jeg vil ikke risikere å havne i en skvisj der jeg ikke får jobben og nåværende arbeidsgiver ser at jeg ønsker meg bort da markedet er ganske stramt og det går lang tid mellom de jobbene jeg har lyst på lyses ut. Jeg trenger også inntekten får å ha råd til ting i hverdagen så å bare si opp er et dårlig alternativ når jeg ikke har noe annet å gå til. Så kan man søke uten referanser? Anonymous poster hash: cd636...0f0
AnonymBruker Skrevet 17. august 2015 #2 Skrevet 17. august 2015 Selvsagt kan man det, alle starter jo et sted. Eneste er at du kan oppleve å bli valgt bort til fordel for noen med referanser. Så det kommer helt an på "konkurransen". Har du eventuelt en god kollega som du stoler på, som kan være referanse? Det er helt vanlig å søke jobb før man sier opp, og en helt vanlig problemstilling å ikke ville bruke nåværende sjef som referanse, og da er kollegaer bedre enn ingenting. Det er opp til de du søker hos, hva de krever. For øvrig går det fint an å ta kontakt med f.eks. tidligere veileder selv om det er lenge siden sist, det verste som kan skje er at du får nei. Anonymous poster hash: 3fe43...d77
Sportsidioten Skrevet 19. august 2015 #3 Skrevet 19. august 2015 Jeg som butikksjef vil stusse over at det står på cven at du er i arbeid men ikke setter opp nåværende arbeidsgiver som referanse. For meg vil det da være nærliggende å tro at noe har skapt en splid i mellom dere. Jeg som leder er pliktig til å gi beskjed til deg - og jeg hadde kommet til og spurt om å få ringe uansett, hadde du svart nei hadde nok noen andre fått jobben. Er dyrt å ansette feil folk, så for meg er referanser super viktig. Man tar da bort folk som søker på sin første jobb, disse jobber jo oftest deltidsstillinger og det er lettere å luke ut hvem som kan lykkes og ikke der - men en heltid som jeg skal jobbe med selv må jeg være 110% sikker på før jeg ansetter.
AnonymBruker Skrevet 19. august 2015 #4 Skrevet 19. august 2015 Jeg som butikksjef vil stusse over at det står på cven at du er i arbeid men ikke setter opp nåværende arbeidsgiver som referanse. For meg vil det da være nærliggende å tro at noe har skapt en splid i mellom dere. Jeg som leder er pliktig til å gi beskjed til deg - og jeg hadde kommet til og spurt om å få ringe uansett, hadde du svart nei hadde nok noen andre fått jobben. Er dyrt å ansette feil folk, så for meg er referanser super viktig. Man tar da bort folk som søker på sin første jobb, disse jobber jo oftest deltidsstillinger og det er lettere å luke ut hvem som kan lykkes og ikke der - men en heltid som jeg skal jobbe med selv må jeg være 110% sikker på før jeg ansetter. Du kan ikke ha vært lenge i arbeidslivet selv om du faktisk stusser på at folk ikke vil sette opp nåværende sjef som referanse. Det er faktisk veldig vanlig at man er ute og leter etter nye utfordringer før man informerer nåværende sjef om det.Anonymous poster hash: 0561e...1a8 15
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #5 Skrevet 6. september 2020 På 19.8.2015 den 14.25, AnonymBruker skrev: Du kan ikke ha vært lenge i arbeidslivet selv om du faktisk stusser på at folk ikke vil sette opp nåværende sjef som referanse. Det er faktisk veldig vanlig at man er ute og leter etter nye utfordringer før man informerer nåværende sjef om det. Anonymous poster hash: 0561e...1a8 Helt enig. Dette er dessuten ikke en ufaglært jobb heller... Anonymkode: 8b1d9...079 8
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #6 Skrevet 6. september 2020 Det ser utrolig dårlig ut å ikke ha nåværende sjef som referanse. Tror potensiell arbeidsgiver vil se røde flagg. Hvordan skal du fremstå som ærlig og pålitelig når du søker jobber bak din arbeidsgivers rygg? Anonymkode: cd5e6...f88
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #7 Skrevet 6. september 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det ser utrolig dårlig ut å ikke ha nåværende sjef som referanse. Tror potensiell arbeidsgiver vil se røde flagg. Hvordan skal du fremstå som ærlig og pålitelig når du søker jobber bak din arbeidsgivers rygg? Anonymkode: cd5e6...f88 Hæ? Det er helt normalt å søke jobber bak arbeidsgivers rygg? Anonymkode: 9f65a...9e9 8
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #8 Skrevet 6. september 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det ser utrolig dårlig ut å ikke ha nåværende sjef som referanse. Tror potensiell arbeidsgiver vil se røde flagg. Hvordan skal du fremstå som ærlig og pålitelig når du søker jobber bak din arbeidsgivers rygg? Anonymkode: cd5e6...f88 Det er jo ikke som om man slutter på dagen hvis man får en ny jobb, man har jo en oppsigelsesfrist så arbeidsgiver har tid å finne ny ansatt. Anonymkode: 08476...e98
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #9 Skrevet 6. september 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hæ? Det er helt normalt å søke jobber bak arbeidsgivers rygg? Anonymkode: 9f65a...9e9 Ja, jeg er klar over det. Men hva sier man i intervjuet, da? «Kan jeg ringe din sjef fra ********** der du jobber nå?» «Nei, hen vet ikke at jeg er her. Men jeg er en veldig ærlig og pålitelig person, altså. Jeg lover» Tviler på at intervjuerne får et godt inntrykk. Anonymkode: cd5e6...f88
Energidronning Skrevet 6. september 2020 #10 Skrevet 6. september 2020 (endret) På 17.8.2015 den 21.43, AnonymBruker skrev: Så kan man søke uten referanser? Absolutt! Jeg liker minimalism. For å forenkle livet, en flott dag bestemte jeg om "no reference policy" - aldri oppgir referanser. Jeg liker sjefer med selvtillit, gode menneskekjennere som kan bedømme selv! Det er ikke noe problem om en arbeidsgiver ser dette som "rød flagg", fordi det betyr også en rød flagg på motsatte vei: jeg vil ikke jobbe med en sjef som er en dårlig menneskekjenner! Så på en måte, jeg velger bort potensielle dårlige sjefer.😉 Endret 6. september 2020 av Energidronning 3
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #11 Skrevet 6. september 2020 6 minutter siden, AnonymBruker said: Det er jo ikke som om man slutter på dagen hvis man får en ny jobb, man har jo en oppsigelsesfrist så arbeidsgiver har tid å finne ny ansatt. Anonymkode: 08476...e98 Nei, det er helt lov å søke jobber. Det er også lov å være ærlig om det. Jeg sa det rett ut til min sjef, og hen var en god referanse. Resultatet var at jeg fikk en bedre stilling der jeg allerede var. Anonymkode: cd5e6...f88
Meg.no Skrevet 6. september 2020 #12 Skrevet 6. september 2020 I CV behøver du ikke oppgi referanse. Gis på forespørsel i sluttrunden. Da forklarer du situasjonen og tilbyr sommerjobb referanse samt veileder. Helt vanlig. Ingen grunn til å bekymre seg over det. De har sett ditt CV og vet du er fersk.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2020 #13 Skrevet 6. september 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Det ser utrolig dårlig ut å ikke ha nåværende sjef som referanse. Tror potensiell arbeidsgiver vil se røde flagg. Hvordan skal du fremstå som ærlig og pålitelig når du søker jobber bak din arbeidsgivers rygg? Anonymkode: cd5e6...f88 Dette er bare dumt. Det er helt vanlig å søke jobb bak arbeidsgivers rygg, sannsynligvis mer vanlig enn det motsatte. Det er også helt vanlig å ikke bruke en arbeidsgiver som referanse, å bruke en kollega er ikke et problem. 46 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, jeg er klar over det. Men hva sier man i intervjuet, da? «Kan jeg ringe din sjef fra ********** der du jobber nå?» «Nei, hen vet ikke at jeg er her. Men jeg er en veldig ærlig og pålitelig person, altså. Jeg lover» Tviler på at intervjuerne får et godt inntrykk. Anonymkode: cd5e6...f88 Hva slags intervjuer har du vært på? Du kan umulig ha mye erfaring innenfor jobbskifte i profesjonelle stillinger. Ingen spør sånt, de spør å få referanser. Og da gir man de referansene man har. Hvis et selskap krever å ringe nåværende sjef selv om du gir andre referanser så er dette en useriøs bedrift. Hilsen en som har skiftet jobb mange ganger i karrieren sin. Anonymkode: da264...9ba 5
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #14 Skrevet 16. november 2020 Hvordan gikk det, TS? Anonymkode: cd5e6...f88
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå