AnonymBruker Skrevet 17. august 2015 #1 Skrevet 17. august 2015 Sikkert dumt spørsmål, men hvordan regner man ut ferie??? Er det 4 eller 5 uker man har?? Jeg har hørt at alle har 5 uker, men det går jo ikke opp i 25 dager?? Jeg hadde ferie i uke 26 og 27 (sammenhengende) og så har jeg hatt to dager en annen gang, Nå fikk jeg vite at jeg kun hadde en uke igjen så jeg måtte tenke meg grundig om før jeg satte opp Ferieønsker for resten av året... Men da har jeg jo ikke fått alle ukene? Eller er det en annen utregning som jeg ikke vet noe om??Anonymous poster hash: 9fc2d...7da
AnonymBruker Skrevet 17. august 2015 #2 Skrevet 17. august 2015 Du har 5 uker ferie, der regner du 5 dager pr uke, for du regner ikke med helgen. Da blir 5 uker 25 dager. Anonymous poster hash: 30a47...7c8
Hectine Skrevet 17. august 2015 #3 Skrevet 17. august 2015 Jobber du redusert kanskje? Det kan ha noe med saken å gjøre Eller redusert turnus.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2015 #4 Skrevet 17. august 2015 Har teknisk sett 8-16 jobb, men blir ofte en time eller to overtid i uken do Jeg kan ta ut i ferie...Anonymous poster hash: df73c...f8b
Skravla Skrevet 17. august 2015 #5 Skrevet 17. august 2015 Det kommer helt an på om du regner som Ferieloven gjør = 6 virkedager i uken = 4 uker og 1 dag = 25 dager. Ferieloven regner mandag til lørdag. Eller om man regner slik det er i mange tariffataler - 4 tariffestede dager i tillegg til ferieloven. Men ofte regnes ferie som mandag til fredag = 5 dagers uker = 25 dager for 5 ukers ferie. Om man skulle regnet den tariffestede slik som det regnes i ferieloven så ville det tilsvart 30 dager - 5 uker a 6 dager. Så svaret på spørsmålet ditt om 25 dager er JA...... Du må spesifisere litt mer for at man skal svare. I forhold til antall dager du har igjen så er det en del tilleggsopplysninger som må til. Bl.a. om du jobber i hele fjor, om du jobber heltid eller deltid og om du jobber deltid - hver dag eller med annen arbeidsplan. Det finnes utallige måter å beregne ferie på uten at noen måte er feil
AnonymBruker Skrevet 17. august 2015 #6 Skrevet 17. august 2015 Ts igjen... Teite mobilen kødda litt over... Mente å si at jeg kan ta ut overtiden i ferie...Anonymous poster hash: df73c...f8b
Skravla Skrevet 17. august 2015 #7 Skrevet 17. august 2015 Men å ta ut overtiden i fri er ikke det samme som ferie etter ferieloven. Det er etter arbeidsmiljøloven mulig å avspasere overtid mot utbetaling av overtidstillegget. Altså om du jobber 1 time overtid med 50 prosent - så avspaserer du 1 time og få utbetalt 0,5 timer.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2015 #8 Skrevet 17. august 2015 Det kommer helt an på om du regner som Ferieloven gjør = 6 virkedager i uken = 4 uker og 1 dag = 25 dager. Ferieloven regner mandag til lørdag. Eller om man regner slik det er i mange tariffataler - 4 tariffestede dager i tillegg til ferieloven. Men ofte regnes ferie som mandag til fredag = 5 dagers uker = 25 dager for 5 ukers ferie. Om man skulle regnet den tariffestede slik som det regnes i ferieloven så ville det tilsvart 30 dager - 5 uker a 6 dager. Så svaret på spørsmålet ditt om 25 dager er JA...... Du må spesifisere litt mer for at man skal svare. I forhold til antall dager du har igjen så er det en del tilleggsopplysninger som må til. Bl.a. om du jobber i hele fjor, om du jobber heltid eller deltid og om du jobber deltid - hver dag eller med annen arbeidsplan. Det finnes utallige måter å beregne ferie på uten at noen måte er feil Jobbet i hele fjor, også da hadde jeg 2,5 uker sammenhengende ferie. Ikke noe mer utover røde dager i påske/jul. Jobber 8-16 hver dag, 5 dager i uken (mandag til fredag)men litt overtid innimellom(.den kan jeg ta ut i fri.) Har jeg fått med det viktige da?Anonymous poster hash: df73c...f8b
Skravla Skrevet 17. august 2015 #9 Skrevet 17. august 2015 Om dere ikke er omfattet av tariffavtale som gir utvidet rett på ferie så tenker jeg at du har rett på 4 uke og 1 dag ferie. Om du har tatt 2 uker og 2 dager så er det fremdeles 1 uke og 4 dager igjen til resten av året. Regner da ferieloven - uten lørdager = 21 feriedager. 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2015 #10 Skrevet 18. august 2015 Er du ansatt i det offentlige, kommune, fylkeskommune eller staten? Da har du 5 ukers ferie. Private bedrifter har noe mindre ferie. Les ferieloven på Lovdata.Anonymous poster hash: e60dd...13b
AnonymBruker Skrevet 18. august 2015 #11 Skrevet 18. august 2015 Er du ansatt i det offentlige, kommune, fylkeskommune eller staten? Da har du 5 ukers ferie. Private bedrifter har noe mindre ferie. Les ferieloven på Lovdata.Anonymous poster hash: e60dd...13b Nåå, det varierer jo fra bedrift til bedrift da. Har inntrykk av at de fleste har innført fem uker nå. Anonymous poster hash: b89a9...c4a
Neutral90 Skrevet 19. august 2015 #12 Skrevet 19. august 2015 Hva er prosenten trekt i feriepenger? Om den er 10.2% så har du 4 uker og 1 dag (25 virkedager), er trekket 12% så har du 5 uker ferie.
Gjest Blondie65 Skrevet 19. august 2015 #13 Skrevet 19. august 2015 Ferieloven gjelder alle arbeidstaker. Den fastslår at man har fire uker og en dag ferie. Dette gir totalt 21 dager ferie. Så er det noen som har tariffestet ferie i tilegg - dette er 4 dager til, slik at en har totalt 25 feriedager. Etter ferieloven har man krav på å få tre uker ferie sammenhengende om sommeren. Dette er da 15 dager ferie. Resten kan man bruke som enkelt dager eller i forbindelse med jul, påske, barnas høst- ig vinterferier, inneklemt dager, osv. På siste lønnslipp skal det stå hvor mange feriedager du har brukt. Du må selv be om å få ferie, og dersom du ikke får brukt opp alt har du rett til å overføre disse ubrukte dagene - inntil 12 dager - til neste år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå