Gå til innhold

Puls / blodtrykk

Fremhevede innlegg

Skrevet

På bakgrunn av en diskusjon der de involverte hadde helt ulike meninger spør jeg, hva er å foretrekke av:

Forhøyet hvilepuls med 10 bpm og lavt blodtrykk, eller lav hvilepuls 60 og optimalt blodtrykk 120/80.

Og hva er begrunnelsen for dette?

Jeg understreker at dette ikke har bakgrunn i noen konkret helseproblematikk, dette handler kun om vitebegjær, og litt nysgjerrighet på hvem av debattantene som hadde rett.

Anonymous poster hash: 8cdbb...ea2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En hvilepuls på 60 er vel ikke så lavt? Men vil anta at det siste alternativet er å foretrekke, da lav hvilepuls kan tyde på god fysisk form, dersom dette er tilfellet i dilemmaet, selvsagt. 

Anonymous poster hash: ad387...509
Skrevet

En hvilepuls på 60 er vel ikke så lavt? Men vil anta at det siste alternativet er å foretrekke, da lav hvilepuls kan tyde på god fysisk form, dersom dette er tilfellet i dilemmaet, selvsagt. 

Det skulle stå <60.  De som diskuterte la til grunn at normal hvilepuls var 60-80.

Skrevet

Det skulle stå <60.  De som diskuterte la til grunn at normal hvilepuls var 60-80.

Skjønner, men dersom man er godt trent er det ikke så uvanlig å ha en hvilepuls på >50, men det kan også være individuelt, alt etter hva makspulsen er. Dersom man har veldig lav makspuls vil jo også den naturlige hvilepulsen være lavere enn andre.

Skrevet

Skjønner, men dersom man er godt trent er det ikke så uvanlig å ha en hvilepuls på >50, men det kan også være individuelt, alt etter hva makspulsen er. Dersom man har veldig lav makspuls vil jo også den naturlige hvilepulsen være lavere enn andre.

Nei

Skrevet

Det var som sagt en generell diskusjon, og jeg tenker den omhandler vanlige mennesker.  (Ikke supermosjonister, toppidrettsutøvere, sykelig overvektige osv).

Og jeg visste ikke at hvilepulsen var lavere hvis du hadde lav makspuls?

Selv vet jeg ikke hva som er å foretrekke.

Lav puls kan jo tyde på, som du også sier, god form, men lavt blodtrykk er jo heller ikke gunstig når hjertet må jobbe hardere for å opprettholde god sirkulasjon.

Skrevet

Både puls og blodtrykk er dynamisk. Ingen har 60 i hvilepuls eller 120/80 i blodtrykk gjennom hele dagen. 

Men jeg tror også at lav puls som regel alltid er bra og tyder på god form, mens et for lavt blodtrykk kan gi ubehagelige symptomer. Jeg måler ofte verdier rundt 90/50, og kjenner meg ofte svimmel. Legen min sier at de fleste vil få symptomer når det systoliske trykket er under 100. 

Anonymous poster hash: 0ce0a...2df

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...