Gå til innhold

hjelp til å få i meg nok kcal!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bruker appen lifesum for å få et visst overblikk over hva jeg får i meg. Følger den ikke slavisk med andre ord. Jeg skal ha i meg 1300 kcal hver dag, men sliter med det... ender ofte opp på 700-1000 kcal til dagen. Er redd for at forbrenningen skal stoppe opp dersom jeg får i meg for lite.. hva kan jeg spise for å oppnå 1300 kcal daglig, som likevel er sunt?!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legg til litt ekstra ved hvert måltid? Spiser du ett egg til frokost kan du spise to, osv. 

Skrevet

Avokado og nøtter (usaltede) er ting som inneholder mange kalorier, men også mye sunt fett :)

Skrevet

Jeg spiser til jeg er mett, har ikke lyst til å presse i meg mer, fordi jeg har dårlig matlyst, orker ikke å gå rundt å være "vondt" mett :P men nøtter og avokado ja.. takk for tips :)

Skrevet

En liten håndfull nøtter :) Du kan veie dem om du vil være helt sikker på at du ikke overskrifer 1300 kalorier eller får i deg for lite. Frø går også an. 

Anonymous poster hash: 5b69a...a02
Skrevet

Litt ekstra olje/dressing på salaten blir fort et par hundre kcal i alle fall.

Anonymous poster hash: 5a2d0...773
Skrevet

Jeg syntes nå 1300 kcal også hørtes fryktelig lite ut. Skal du ned i vekt? 1 kg i uka?

Skrevet

Jeg syntes nå 1300 kcal også hørtes fryktelig lite ut. Skal du ned i vekt? 1 kg i uka?

ja tror jeg skrev inn på lifesum at jeg ville ned 0,5 -1 kg i uka. Enig i at det høres lite ut, men npr jeg har problemer med å komme opp i 1300 kcal så blir det vanskelig å skru opp til 1500 kcal feks...
Skrevet

Jeg bruker appen lifesum for å få et visst overblikk over hva jeg får i meg. Følger den ikke slavisk med andre ord. Jeg skal ha i meg 1300 kcal hver dag, men sliter med det... ender ofte opp på 700-1000 kcal til dagen. Er redd for at forbrenningen skal stoppe opp dersom jeg får i meg for lite.. hva kan jeg spise for å oppnå 1300 kcal daglig, som likevel er sunt?!

Skal du ned i vekt? Da har du antakeligvis spist flere kalorier enn 1300 for å gå opp i vekt, så det er ikke vanskelig. Det er dog vanskeligere å overspise når man spiser sunt, men hvis du ikke er påpasselig med registreringen, kan det hende du får i deg mer enn du tror. Du vil bli sulten etterhver, og da kjennes det lettere å spise mer. Men hvis du vil få i deg flere kalorier nå, så spis noe som er kaloririkt og lettspist og ikke mettende, feks sjokolade. Bare vær oppmerksom på at det skal ikke mye til, og det er fort gjort å spise for mye, så porsjoner nøyaktig. Obs: Hvis du har problemer med å stoppe når du spiser feks sjokolade, så må du ikke velge det. Prøv heller å øke inntaket av nøtter, frukt, ost eller noe annet relativt kaloririkt som du liker, men ikke liker for godt.

Forbrenningen stopper ikke opp før du er død. Vekttapet stopper heller ikke om du spiser for lite, det øker - så lenge du klarer å holde det ut, men det er vanskelig, usunt, unødvendig og kontraproduktivt, fordi forbrenningen senkes noe når man spiser for lite, man mister uforholdsmessig mye sexy muskelmasse, og man har en tendens til å ta igjen det tapte (med renter) når man ikke klarer mer. (Jeg er faktisk ikke sikker på om overspisingen for å kompensere skjer i like stor grad når man har spist seg mett på næringsrik kalorifattig mat, eller bare når man har følt sult og savn).

Skrevet

Skal du ned i vekt? Da har du antakeligvis spist flere kalorier enn 1300 for å gå opp i vekt, så det er ikke vanskelig. Det er dog vanskeligere å overspise når man spiser sunt, men hvis du ikke er påpasselig med registreringen, kan det hende du får i deg mer enn du tror. Du vil bli sulten etterhver, og da kjennes det lettere å spise mer. Men hvis du vil få i deg flere kalorier nå, så spis noe som er kaloririkt og lettspist og ikke mettende, feks sjokolade. Bare vær oppmerksom på at det skal ikke mye til, og det er fort gjort å spise for mye, så porsjoner nøyaktig. Obs: Hvis du har problemer med å stoppe når du spiser feks sjokolade, så må du ikke velge det. Prøv heller å øke inntaket av nøtter, frukt, ost eller noe annet relativt kaloririkt som du liker, men ikke liker for godt.

Forbrenningen stopper ikke opp før du er død. Vekttapet stopper heller ikke om du spiser for lite, det øker - så lenge du klarer å holde det ut, men det er vanskelig, usunt, unødvendig og kontraproduktivt, fordi forbrenningen senkes noe når man spiser for lite, man mister uforholdsmessig mye sexy muskelmasse, og man har en tendens til å ta igjen det tapte (med renter) når man ikke klarer mer. (Jeg er faktisk ikke sikker på om overspisingen for å kompensere skjer i like stor grad når man har spist seg mett på næringsrik kalorifattig mat, eller bare når man har følt sult og savn).

Takk for utfyllende svar!! Har nok spist godt over 1300 kcal siden jeg har lagt på meg ja, men før jeg la om kostholdet spiste jeg bare usunt.. typisk pizza, kebab og mc donalds... syns det er kjempevanskelig å nå kalori-målet mitt når jeg skal spise sunt. Men kommer nok til å fylle på med nøtter og frukt ja :) sjokolade er uaktuelt, fordi jeg elsker det! Haha. Så den spares til helga. Syns også det er vanskelig å nå kalori-mål uten å overskride mengde karbohydrater og fett som er anbefalt..
Skrevet

Takk for utfyllende svar!! Har nok spist godt over 1300 kcal siden jeg har lagt på meg ja, men før jeg la om kostholdet spiste jeg bare usunt.. typisk pizza, kebab og mc donalds... syns det er kjempevanskelig å nå kalori-målet mitt når jeg skal spise sunt. Men kommer nok til å fylle på med nøtter og frukt ja :) sjokolade er uaktuelt, fordi jeg elsker det! Haha. Så den spares til helga. Syns også det er vanskelig å nå kalori-mål uten å overskride mengde karbohydrater og fett som er anbefalt..

Takk for hyggelig tilbakemelding! Ja, jeg tror det er lurt for de fleste av oss å reservere godteri til spesielle anledninger. Noe jeg har erfart, er at det er lettere å innføre gode vaner enn å kutte ut dårlige. Opplever du at det fort baller på seg med karbo og fett - prøv å fokusere på å øke proteininntaket. Kjøttpålegg, tørket kjøtt, egg, yoghurt og ost, fisk/kjøtt til middag, tilogmed bønner og linser, er gode kilder til protein. Velg litt forskjellig, så er det lettere å få i seg alt du trenger av næringsstoffer, selv på en kaloriredusert diett.

Skrevet

Jeg også sliter som faen!

Jeg skal ha i meg 3200 kcal om dagen og sliter med å henge med..

Anonymous poster hash: 375b2...c2b
Skrevet (endret)

Jeg også sliter som faen!

Jeg skal ha i meg 3200 kcal om dagen og sliter med å henge med..

ja det er vanskelig!! Spesielt når man skal spise sunt for å gå opp/ned i vekt på en sunn måte...mye lettere å stappe i seg drittmat....:P Endret av tørkestativ
Skrevet

Jeg er så lei av tråder som disse. "Hvordan kan jeg legge på meg" og "hvorfor går jeg ikke ned i vekt". Det er bare å google dette så får dere opp mange flere tips, eller les tidligere innlegg her. ;)

Anonymous poster hash: 68b6a...332
Skrevet

ja det er vanskelig!! Spesielt når man skal spise sunt for å gå opp/ned i vekt på en sunn måte...mye lettere å stappe i seg drittmat.... :P

Jeg klarer faktisk ikke å spise dritt mat, ihvertfall i stor grad. klarer kanskje 1 pizza hver andre uke, men ellers spiser jeg aldri dritt mat av den grunn at jeg ikke liker det rett og slett, men ser hva du mener :)

Jeg personlig sliter helt vilt med frokosten! sitter og spiser til jeg nesten kaster opp  :(  

Skrevet

Jeg er så lei av tråder som disse. "Hvordan kan jeg legge på meg" og "hvorfor går jeg ikke ned i vekt". Det er bare å google dette så får dere opp mange flere tips, eller les tidligere innlegg her. ;)

Anonymous poster hash: 68b6a...332

det var vel strengt talt ikke det tråden handlet om? Ønsket tips til hva jeg kunne spise for å få i meg nok kalorier. Hvis du er så dritt lei av dette så har du vel faktisk ikke noe på dette forumet og gjøre? Siden det er så mange tråder om dette temaet ;) skjønner heller ikke hvorfor du følte for å trykke innpå tråden når du er så lei som på påstår. Syns også det er litt vittig at du må poste som anonym :,)
Skrevet

Jeg klarer faktisk ikke å spise dritt mat, ihvertfall i stor grad. klarer kanskje 1 pizza hver andre uke, men ellers spiser jeg aldri dritt mat av den grunn at jeg ikke liker det rett og slett, men ser hva du mener :)

Jeg personlig sliter helt vilt med frokosten! sitter og spiser til jeg nesten kaster opp :(

da er du nesten litt heldig! :P drittmat er absolutt min favoritt...

Enig med at frokosten er verst.. hva pleier du å spise? Prøvde å lage omelett til frokost i dag. Gikk ganske mye bedre enn knekkebrød osv :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...