Gjest Sobril Skrevet 17. august 2015 #1 Skrevet 17. august 2015 Har en datter på 10 år. Hun har begynt å bli sukkeravhengig, og vi forsøker å begrense det til helgene. Nå har hun jo venninner, og disse venninnene har penger og får lov til å spise godteri hver dag (tydeligvis). Nærbutikken er NÆR der vi bor for å si det sånn. Noen som har tips til hvordan vi kan holde henne unna dette godteriet 24/7? Belønning av noe slag?
Harlekin Skrevet 17. august 2015 #2 Skrevet 17. august 2015 Jeg har ikke noe erfaring med dette, min egen datter er ung nok til at jeg fortsatt kan kontrollere dette, men jeg ser for meg at det blir vanskelig for deg å hindre henne i å få godteri av venninnene, uten å ikke la henne være med dem, og det er vel ikke noe alternativ Hva med en belønning, som du sier, etter et visst antall dager / uker?
Invicta Skrevet 17. august 2015 #3 Skrevet 17. august 2015 Fungerer det ikke å snakke med henne? Forklare hva sukker gjør med kroppen, rett og slett?
Beccy87 Skrevet 17. august 2015 #4 Skrevet 17. august 2015 Gjøre det til en konkurranse innad i familien? Dersom dere klarer å gå en hel måned uten å spise godterier så skal dere dra på tusenfryd eller kino eller da kan dere kjøpe xx som står på ønskelisten osv osv osv
Gjest Sobril Skrevet 17. august 2015 #5 Skrevet 17. august 2015 Fungerer det ikke å snakke med henne? Forklare hva sukker gjør med kroppen, rett og slett? Har jeg gjort. Hun var livredd for diabetes noen dager, men det var helt klart bare en blaff.
Gjest Sobril Skrevet 17. august 2015 #6 Skrevet 17. august 2015 Gjøre det til en konkurranse innad i familien? Dersom dere klarer å gå en hel måned uten å spise godterier så skal dere dra på tusenfryd eller kino eller da kan dere kjøpe xx som står på ønskelisten osv osv osv Skal gå i tenkeboksen på denne
AnonymBruker Skrevet 17. august 2015 #7 Skrevet 17. august 2015 Du må jo si at hun ikke får lov. Har du ikke kustus på henne? Anonymous poster hash: c7d22...cf5
Gjest Sobril Skrevet 17. august 2015 #8 Skrevet 17. august 2015 Du må jo si at hun ikke får lov. Har du ikke kustus på henne?Anonymous poster hash: c7d22...cf5 Denne kom selvsagt som anonym, ja. Tøffing! Tipper ingen andre har unger som prøver seg eller faller for fristelser når venninner får lov. Herregud.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2015 #9 Skrevet 17. august 2015 Denne kom selvsagt som anonym, ja. Tøffing! Tipper ingen andre har unger som prøver seg eller faller for fristelser når venninner får lov. Herregud. Du har ikke noe med om jeg er anonym eller ikke. Her i huset er et nei et nei og det vet barna, uansett hva andre får lov til. Er det noe de absolutt ikke får lov til så skal det respekteres, eller blir det konsekvenser som ikke er så hyggelige for dem. Anonymous poster hash: c7d22...cf5
Gjest Sobril Skrevet 17. august 2015 #10 Skrevet 17. august 2015 (endret) Du har ikke noe med om jeg er anonym eller ikke. Her i huset er et nei et nei og det vet barna, uansett hva andre får lov til. Er det noe de absolutt ikke får lov til så skal det respekteres, eller blir det konsekvenser som ikke er så hyggelige for dem. Anonymous poster hash: c7d22...cf5 Den har vi i utgangspunktet også, men det er rimelig naivt å tro at gullungen din sier "jeg får ikke lov av mamma" til alt. Den som har levd en stund vet at det ofte ikke er slik ting fungerer i virkeligheten. Du VET ikke om ungene ikke har fått i seg en og annen stratos-bit her og der... Hvis ikke du holder dem hjemme hele tiden selvsagt. Endret 17. august 2015 av Sobril
AnonymBruker Skrevet 17. august 2015 #11 Skrevet 17. august 2015 Den har vi i utgangspunktet også, men det er rimelig naivt å tro at gullungen din sier "jeg får ikke lov av mamma" til alt. Den din har levd en stund vet at det ofte ikke er slik ting fungerer i virkeligheten. Du VET ikke om ungene ikke har fått i seg en og annen stratos-bit her og der... Hvis ikke du holder dem hjemme hele tiden selvsagt. Vi lager ihvertfall ikke "morsomme" konkurranser og leker for å få barna til å høre, De vet at det er vi som bestemmer. Anonymous poster hash: c7d22...cf5 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2015 #12 Skrevet 17. august 2015 Er det lommepengene hun bruker på det? Da vi var små tok mamma fra oss lommepengene hvis vi hele tiden brukte dem opp på snop. Er det en idé? Ellers kan dere jo prøve å slutte å kjøpe godt til henne i helgen? "Nei, du spiste jo godteri på mandag og onsdag, du får ikke snop i helgen også." Ellers har jeg ingenting å komme med, annet enn det Beccy87 foreslår. Anonymous poster hash: 01d75...d10
Gjest Sobril Skrevet 17. august 2015 #13 Skrevet 17. august 2015 Er det lommepengene hun bruker på det? Da vi var små tok mamma fra oss lommepengene hvis vi hele tiden brukte dem opp på snop. Er det en idé? Ellers kan dere jo prøve å slutte å kjøpe godt til henne i helgen? "Nei, du spiste jo godteri på mandag og onsdag, du får ikke snop i helgen også." Ellers har jeg ingenting å komme med, annet enn det Beccy87 foreslår.Anonymous poster hash: 01d75...d10 Nei. Hun har penger i en sparebøsse som ikke brukes til sånt.
Gjest Mythic Skrevet 17. august 2015 #14 Skrevet 17. august 2015 Jeg tenker at du må finne noe som gir henne indre motivasjon. Det er ikke lett å verken styre eller kontrollere dette når ungene er såpass store, vennene har penger og butikken er lett tilgjengelig. Har du noen idè om hva som kan gjøre henne motivert nok til å klare dette?
Gjest Sobril Skrevet 17. august 2015 #15 Skrevet 17. august 2015 Vi lager ihvertfall ikke "morsomme" konkurranser og leker for å få barna til å høre, De vet at det er vi som bestemmer.Anonymous poster hash: c7d22...cf5 Så BRA at du har superlydige barn da! Kanskje du ikke burde gi råd i denne tråden, siden du ikke har noen råd å komme med - bortsett fra en selvgod ovenfra-og-ned-holdning.
Gjest Sobril Skrevet 17. august 2015 #16 Skrevet 17. august 2015 Jeg tenker at du må finne noe som gir henne indre motivasjon. Det er ikke lett å verken styre eller kontrollere dette når ungene er såpass store, vennene har penger og butikken er lett tilgjengelig. Har du noen idè om hva som kan gjøre henne motivert nok til å klare dette? Tja. Må tenke litt på det. Grunnen til at jeg vet om dette er at hun alltid sier ifra. Vil ikke ødelegge tilliten, så jeg trår litt forsiktig. Men hun VET at det ikke er bra med for mye sukker, og er generelt veldig snill og grei. Mulig det løser seg med en prat også, men skjønner veldig godt at det er lett å falle for fristelsen. Hadde nok gjort det selv.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2015 #17 Skrevet 17. august 2015 Så BRA at du har superlydige barn da! Kanskje du ikke burde gi råd i denne tråden, siden du ikke har noen råd å komme med - bortsett fra en selvgod ovenfra-og-ned-holdning. Jenta er ti år, du må vise at det er du som bestemmer! Det er mitt råd. Du vil få verre utfordringer enn godterispising i årene som kommer. Anonymous poster hash: c7d22...cf5
Gjest Sobril Skrevet 17. august 2015 #18 Skrevet 17. august 2015 Jenta er ti år, du må vise at det er du som bestemmer! Det er mitt råd. Du vil få verre utfordringer enn godterispising i årene som kommer.Anonymous poster hash: c7d22...cf5 Hva pokker vet du om resten av barneoppdragelsen her hjemme? Kom deg ned fra din høye hest!
Gjest Mythic Skrevet 17. august 2015 #19 Skrevet 17. august 2015 Tja. Må tenke litt på det. Grunnen til at jeg vet om dette er at hun alltid sier ifra. Vil ikke ødelegge tilliten, så jeg trår litt forsiktig. Men hun VET at det ikke er bra med for mye sukker, og er generelt veldig snill og grei. Mulig det løser seg med en prat også, men skjønner veldig godt at det er lett å falle for fristelsen. Hadde nok gjort det selv. Ros henne når hun sier fra! Det er jo flott at hun gjør det. Si at hun kan få noe annet hjemme i stedet, hvis hun styrer unna sukker, f.eks fruktspyd eller noe annet som kan friste. Jenta er ti år, du må vise at det er du som bestemmer! Det er mitt råd. Du vil få verre utfordringer enn godterispising i årene som kommer. Anonymous poster hash: c7d22...cf5 Lett i teorien, ikke så lett all den tid man faktisk ikke kan fotfølge ungene sine til en hver tid. Og jeg tror at jo strengere man er, desto mer vil ungene smugspise godteri.
Japp Skrevet 17. august 2015 #20 Skrevet 17. august 2015 Jenta er ti år, du må vise at det er du som bestemmer! Det er mitt råd. Du vil få verre utfordringer enn godterispising i årene som kommer.Anonymous poster hash: c7d22...cf5 Så hvilke konsekvenser ville du gitt barna dine i samme tilfelle som Sobril sitt? Det er jævelig lett å sitte utenfor å mene mye om mangt. Tipper du har noen utfordringer selv med barna dine, eller er de "lydige" hele tiden?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå