AnonymBruker Skrevet 17. august 2015 #1 Skrevet 17. august 2015 Noen som vet? Har vært i flere dåper og har vært fadder for mange år siden...men nå skal en venninne døpe barnet sitt og jeg er en av fadderne. Positiv og svært vennlig hilsen gjest :-) :-) :-) Anonymous poster hash: 94b57...c60
AnonymBruker Skrevet 17. august 2015 #2 Skrevet 17. august 2015 Stå oppe under selve handlingen Anonymous poster hash: 24dbf...947
AnonymBruker Skrevet 17. august 2015 #3 Skrevet 17. august 2015 Stå oppe under selve handlingen Anonymous poster hash: 24dbf...947 De signerer ingen dokumenter? Anonymous poster hash: 94b57...c60
AnonymBruker Skrevet 17. august 2015 #4 Skrevet 17. august 2015 Mener at de ikke gjorde mer enn at de var med oppe under selve dåpen. Anonymous poster hash: 30189...613
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 17. august 2015 #5 Skrevet 17. august 2015 De signerer ingen dokumenter? Anonymous poster hash: 94b57...c60 Nei.
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 17. august 2015 #6 Skrevet 17. august 2015 (endret) Nei. Faddrenes rolle begynner egentlig først under seremonien/når man har sagt ja til foreldrene at man vil bli det. Selve oppgaven består i å lære barnet til å be, be med det, og lære barnet om de kristne tro. Endret 17. august 2015 av Mrs. Random Nick
AnonymBruker Skrevet 17. august 2015 #7 Skrevet 17. august 2015 Trodde hovedoppgaven faktisk var å love å være en støtteperson/omsorgsperson/foresatt for barnet dersom det skulle akutt ved ulykke li overlatt til seg selv her i verden: at man lover foreldrene til barnet at barnet skal bli godt ivaretatt, som om det var ens eget barn? Anonymous poster hash: 94b57...c60
AnonymBruker Skrevet 17. august 2015 #8 Skrevet 17. august 2015 Jeg var nettopp fadder til niesen min. Når barnet skal døpes så går du opp i lag med foreldre og de andre fadderne... og så står du bare der. Det er litt forskjelig fra kirke til kirke. Jeg bare sto der mens en annen fadder holdt babyen frem til presten og svarte på hva hun skulle hete. Da min far var fadder til min kusine måtte han holde et lys. Anonymous poster hash: 8c54b...f3f
HvittHus Skrevet 17. august 2015 #9 Skrevet 17. august 2015 Trodde hovedoppgaven faktisk var å love å være en støtteperson/omsorgsperson/foresatt for barnet dersom det skulle akutt ved ulykke li overlatt til seg selv her i verden: at man lover foreldrene til barnet at barnet skal bli godt ivaretatt, som om det var ens eget barn? Anonymous poster hash: 94b57...c60 Nei det er lenge siden faddere hadde noen sivilrettslig forpliktelse overfor barnet. Nå lover du som fadder å lære barnet å be, lære det om kristendom og Jesus, du lover å be for barnet. Altså kun kristne oppgaver.
GørilB Skrevet 17. august 2015 #10 Skrevet 17. august 2015 Har ikke gjort noe annet enn å være med opp til døpefonten.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2015 #11 Skrevet 17. august 2015 Hva når fadderne ikke møter opp, er de ikke faddere da? Anonymous poster hash: 21f54...48e
Norgesglasset Skrevet 17. august 2015 #12 Skrevet 17. august 2015 Hva når fadderne ikke møter opp, er de ikke faddere da? Anonymous poster hash: 21f54...48e De er fremdeles faddere, fordi de er skrevet inn i kirkeboka som fadder. Selv om man ikke møter.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2015 #13 Skrevet 17. august 2015 Nei det er lenge siden faddere hadde noen sivilrettslig forpliktelse overfor barnet. Nå lover du som fadder å lære barnet å be, lære det om kristendom og Jesus, du lover å be for barnet. Altså kun kristne oppgaver. Ja, det blir jo spesielt når alle fadderne er utmeldt av statskirken (da den het det) og ingen av de ber eller er kristne - barnets foreldre er heller ikke det...Anonymous poster hash: 94b57...c60 1
Fireflies Skrevet 17. august 2015 #14 Skrevet 17. august 2015 Nei det er lenge siden faddere hadde noen sivilrettslig forpliktelse overfor barnet. Nå lover du som fadder å lære barnet å be, lære det om kristendom og Jesus, du lover å be for barnet. Altså kun kristne oppgaver. Du lover også å være der for barnet under oppveksten. Men ikke at man skal ta barnet til seg. Men når man er bedt om å være fadder, så er det for at man stoler på at denne personen skal være der for barnet, og da også om noe skjer foreldrene.
AnonymBruker Skrevet 18. august 2015 #15 Skrevet 18. august 2015 Det er vel å stille opp på barnas bursdager framover Osv. Jeg ba selv noen venner om denne tjenesten. For meg er det en hyggelig gest og et tegn på at jeg vil ha de tett til min familie i åra framover, når de på sin side stiller opp og sier ja så tar jeg det som samme tegn.Anonymous poster hash: cff25...1ca
AnonymBruker Skrevet 18. august 2015 #16 Skrevet 18. august 2015 Nei det er lenge siden faddere hadde noen sivilrettslig forpliktelse overfor barnet. Nå lover du som fadder å lære barnet å be, lære det om kristendom og Jesus, du lover å be for barnet. Altså kun kristne oppgaver. Det gamle fadderløftet ute av Den norske kirkes dåpsliturgi, og er erstattet av en "fadderformaning" altså en oppfordring til fadderne. Det som skiller denne fra det gamle fadderløftet er at den i tillegg til de "kristne" oppgavene også har en almenn oppfordring til å vise omsorg for barnet: "Dere er vitner om at NN / disse barna er døpt med den kristne dåp. Sammen med vår menighet og hele kirken har dere fått del i et helligansvar: å vise omsorg for henne/ham/dem, be for henne/ham/dem, lære henne/ham/dem selv å be og hjelpe henne/ham/dem til å bruke Guds ord og delta i den hellige nattverd, så hun/han/de kan leve og vokse i den kristne tro." https://kirken.no/nb-NO/daap/dapsliturgien/ Anonymous poster hash: af4ff...a16
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå