Gå til innhold

Kan ikke være enkelt å være lærer nå for tiden....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenker da på alle innvandrerne. Jeg så over en barneskole, og de tre 1 klassene som begynte idag. Dette er en typisk by-skole.

På denne skolen kunne de jo fylt en hel klasse bare med innvandrere. Fra hver av de tre klassene var en elev ikke til stede - alle tre innvandrere.

Er det greit med så blandede klasser? Burde de ikke som jeg skreiv over her fylt en klasse med innvandrere, så kunne to av klassene bestått av nordmenn. 

Tenker da på læringssituasjonen. Når foreldrene ikke kan språket, og ungene knapt nok kan det, så må jo det gå utover læringen til de norske elevene også. Ihvertfall med tanke på de manglende ressursene som idag er i skolene. 

Jeg vet ihvertfall at hadde det vært så mange innvandrere på skolen da mitt barn begynte, så ville nok jeg vurdert privatskole. 

Vet jo også at det er vanskelig å kommunisere mellom skole og hjem til mange av innvandrerne. Dette må jo gjøre jobben til lærerne både vanskelig og frustrerende. 

Anonymous poster hash: 1772c...604
  • Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så du ønsker apartheid?

• Liker 6
Skrevet

Så du ønsker apartheid?

Kall det hva du vil. Hadde jeg hatt barn i grunnskolen og bodd i byen, så hadde jeg ønsket reine norske klasser og egne klasser for innvandrere.

Nå har jeg barn på videregående, og der ser man at nesten alle innvandrere har forsvunnet. Hvorfor vet jeg ikke, men kanskje de ikke har klart å henge med. 

• Liker 2
Skrevet

Kall det hva du vil. Hadde jeg hatt barn i grunnskolen og bodd i byen, så hadde jeg ønsket reine norske klasser og egne klasser for innvandrere.

Nå har jeg barn på videregående, og der ser man at nesten alle innvandrere har forsvunnet. Hvorfor vet jeg ikke, men kanskje de ikke har klart å henge med.

Hvordan mener du de skal integreres dersom de ikke får lov til å være sammen med nordmenn?

• Liker 1
Skrevet

Hvordan mener du de skal integreres dersom de ikke får lov til å være sammen med nordmenn?

Integreres? De vil jo ikke integreres selv. De holder seg sammen med "sine" uansett. 

• Liker 7
Skrevet

De har ikke forsvunnet, men de velger som oftest andre skoler. Jeg fikk på en VGS der det var blandet og det var stillig slik. Har ikke noe ønske om å gå på en alle som bare etniske hvite nordmenn befinner seg i

Anonymous poster hash: 438a3...47e

Skrevet

Jeg tenker da på alle innvandrerne. Jeg så over en barneskole, og de tre 1 klassene som begynte idag. Dette er en typisk by-skole.

På denne skolen kunne de jo fylt en hel klasse bare med innvandrere. Fra hver av de tre klassene var en elev ikke til stede - alle tre innvandrere.

Er det greit med så blandede klasser? Burde de ikke som jeg skreiv over her fylt en klasse med innvandrere, så kunne to av klassene bestått av nordmenn. 

Tenker da på læringssituasjonen. Når foreldrene ikke kan språket, og ungene knapt nok kan det, så må jo det gå utover læringen til de norske elevene også. Ihvertfall med tanke på de manglende ressursene som idag er i skolene. 

Jeg vet ihvertfall at hadde det vært så mange innvandrere på skolen da mitt barn begynte, så ville nok jeg vurdert privatskole. 

Vet jo også at det er vanskelig å kommunisere mellom skole og hjem til mange av innvandrerne. Dette må jo gjøre jobben til lærerne både vanskelig og frustrerende. 

Kommer endel elever, både fremmedkulturelle og etniske norske, fra østsiden over til vestkanten vert år, og mange sier det er for å få fred og ro i klasserummet. 

Ellers var det jo en dokumentar fra østsiden for noen måneder siden som viste noen flotte lærere som var klar for utfordringen, og barna så både glade og læringsvillige ut. 

Ser ut som det først er i slutten av barneskolen, begynnelsen av ungdomsskolen mange elever ser ut til å oppleve kulturforskjeller og ulikt bråk så sjenerende at de velger bytte skole til vest i oslo.

Skrevet

De har ikke forsvunnet, men de velger som oftest andre skoler. Jeg fikk på en VGS der det var blandet og det var stillig slik. Har ikke noe ønske om å gå på en alle som bare etniske hvite nordmenn befinner seg i

Hvilke "andre" skoler? Det finnes ikke så mange av de - ihvertfall ikke i Norge.

Skrevet

Kommer endel elever, både fremmedkulturelle og etniske norske, fra østsiden over til vestkanten vert år, og mange sier det er for å få fred og ro i klasserummet. 

Ellers var det jo en dokumentar fra østsiden for noen måneder siden som viste noen flotte lærere som var klar for utfordringen, og barna så både glade og læringsvillige ut. 

Ser ut som det først er i slutten av barneskolen, begynnelsen av ungdomsskolen mange elever ser ut til å oppleve kulturforskjeller og ulikt bråk så sjenerende at de velger bytte skole til vest i oslo.

Ser jo også at det byr på problemer på andre områder, e.eks fritidsaktiviteter. Ungene melder seg på, foreldrene som ikke kan språket skjønner ikke hva det er ungene melder seg på. De betaler ikke kontigenter, og de sender ungene på turer/ seminarer/ cuper uten å ha betalt og uten nødvendige ting som mat, penger osv...

• Liker 3
Skrevet

Hvilke "andre" skoler? Det finnes ikke så mange av de - ihvertfall ikke i Norge.

Jeg snakket om andre VGS-skoler i Oslo området. Du skal ikke lengre enn til Nydalen VGS før du finner at ration mellom ikke-norske og norske ikke er stort.

Jeg gikk blant annet siste året på kanskje Oslos beste VGS i fjor og der hadde vi mange ikke-norske.

Drar du til området som Hartvig nissen(usikker på hvordan det skrives) som har lavt snitt, finner du nesten bare etniske nordmenn, og persbråten.

Skrevet

Integreres? De vil jo ikke integreres selv. De holder seg sammen med "sine" uansett. 

"De". Det er stor forskjell på oss. Jeg er indisk, men vi har alltid snakket norsk hjemme for integreringens skyld og jeg har totalt to indiske venner. Det er nok av "oss" som vil integreres også, og jeg anser meg som like norsk som nordmenn flest, i hvert fall kulturelt. Det at "nesten alle innvandrere er borte" på VGS er selvsagt bare en verdiløs anekdote, da det er allment kjent og dokumentert at innvandrergutter er underrepresentert mens innvandrerjenter er overrepresentert og at forskjellene totalt ikke er så enorme.

Hvor godt integrert tror du jeg hadde blitt hvis jeg i stedet hadde blitt plassert i en slags handikapklasse for folk som antas å falle av uansett? Og hvor flink tror du jeg hadde blitt, dersom jeg gikk i en klasse som var satt sammen i den hensikt å samle de man antar at vil feile? Jeg er enig i at det er nok av drittinnvandrere her til lands som ikke gidder å legge to pinner i kors for å bli en del av samfunnet, men hvorfor skal man frata barna (som tross alt ikke selv er skyld i dette når de er seks år gamle) den sjansen de eventuelt har til å bli integrert?

Og hva tenker du om andre grupper som jevnt over scorer dårligere? Barn av foreldre med ingen utdannelse utover grunnskole? Aleneforeldre, kriminelle, dyslektikere? De færreste (meg inkludert) vil mene at slike barn konsekvent skal skilles fra andre på slike grunnlag. Hvorfor er det greiere at innvandrerbarn plasseres i en klasse som vil hemme utviklingen deres, basert på forhold de ikke har kontroll over, enn andre?

For all del, jeg er ikke motstander av en slags nivådeling, riktignok ikke i førsteklasse. Men i tillegg til å være en falitterklæring av dimensjoner er jo dette bare å sementere det svært uheldige mønsteret man ser i dag.

Anonymous poster hash: db532...cf3

• Liker 6
Skrevet

De færreste (meg inkludert) vil mene at slike barn konsekvent skal skilles fra andre på slike grunnlag.

Mulig det ble tvetydig, så bare for å si det helt klart: Jeg mener, som de fleste andre, at man ikke skal plassere barn i klasser ut fra foreldrenes utdannelsesnivå, sivilstatus, rulleblad etc.

Skrevet

Ser jo også at det byr på problemer på andre områder, e.eks fritidsaktiviteter. Ungene melder seg på, foreldrene som ikke kan språket skjønner ikke hva det er ungene melder seg på. De betaler ikke kontigenter, og de sender ungene på turer/ seminarer/ cuper uten å ha betalt og uten nødvendige ting som mat, penger osv...

Utfordringen ligger jo på politisk side her, men det å kunne kreve noe av våre nye landsmenn. 

For det er som du sier endel slike problemer. I dag er alt frivillig.

Iranere er spesielt dyktige på språk, og er lærevillige, mens andre igjen verken lærer seg norsk, stiller på foreldremøter ol.

Slike skoler har som regel tolker, vet flere østkantskoler som har det, og forsøker både oppsøkende virksomhet, samt telefon og brev oversatt.

Men stort sett er det ungene som er tolker. 

Skrevet

Jeg snakket om andre VGS-skoler i Oslo området. Du skal ikke lengre enn til Nydalen VGS før du finner at ration mellom ikke-norske og norske ikke er stort.

Jeg gikk blant annet siste året på kanskje Oslos beste VGS i fjor og der hadde vi mange ikke-norske.

Drar du til området som Hartvig nissen(usikker på hvordan det skrives) som har lavt snitt, finner du nesten bare etniske nordmenn, og persbråten.

Nå er Norge mer enn Oslo da. Det er her snakk om Vestfold, men er sikkert sånn i andre fylker også. 

Skrevet

Her har du faktisk mye rett. Integrering fungerer svært dårlig. Enkelte innvandrere er flinke med og omgås Norske. Som regel er disse i jobb. Derfor er språkopplæring og jobb viktig for dem som har fått opphold her i landet. Kutt ut tullet med morsopplæring og bruk de midler til å lære Norsk, om Norge og den kultur de skal bli en del av. Morsopplæring er noe dem selv kan lære seg.

• Liker 2
Skrevet

Her har du faktisk mye rett. Integrering fungerer svært dårlig. Enkelte innvandrere er flinke med og omgås Norske. Som regel er disse i jobb. Derfor er språkopplæring og jobb viktig for dem som har fått opphold her i landet. Kutt ut tullet med morsopplæring og bruk de midler til å lære Norsk, om Norge og den kultur de skal bli en del av. Morsopplæring er noe dem selv kan lære seg.

Det du sier her er jeg, som som nevnt er indisk (i hvert fall etnisk), helt enig i. Jeg fikk tilbud om å lære meg "morsmålet mitt", og det er egentlig helt vanvittig. Det er vel i utgangspunktet et misforstått forsøk på å bidra til å "bevare tilknytningen" til foreldrenes hjemland. Som om det er barnas manglende tilknytning til andre land enn Norge man bør bekymre seg for.

I realiteten opplevdes det uansett bare som et tilbud om å distansere seg fra den norske kulturen som det egentlig var målet at jeg skulle integreres godt i. Takket selvsagt nei.

Skrevet

Ser ikke problemet med at innvandrere omgås innad og det skjer både i studier og jobb. Jeg ser at dem hygger seg sammen og er ikke det formålet-å hygge seg?

Skrevet

Nå er Norge mer enn Oslo da. Det er her snakk om Vestfold, men er sikkert sånn i andre fylker også.

Jeg kjenner ikke til de andre fylkene, men har du noen kilder på at dem forsvinner?

Det hadde vært ganske rart med tanke på at det er flust av dem i høyere utdanning.

Skrevet

Ser ikke problemet med at innvandrere omgås innad og det skjer både i studier og jobb. Jeg ser at dem hygger seg sammen og er ikke det formålet-å hygge seg?

Folk må få hygge seg sammen. Problemet er at denne hyggen mange har. Har som konsekvens at dem ikke får jobb, lærer seg språket, forstår kulturen osv. Konsekvensen av det igjen, har vi jo sett og erfart.

• Liker 1
Skrevet

Det er helt sant. De fleste jeg har møtt i skolesammenheng med innvandrerbakgrunn, spesielt første generasjon, interesserer seg ikke for å integreres med nordmenn. Og det går utover oss nordmenn. Dette gjelder selvsagt ikke alle innvandrere, og jeg generaliserer ikke.
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...