Gå til innhold

Delt bosted gir begge samme rettigheter. Hva skjer hvis...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Delt bosted er en avtaleform som gir begge foreldre ALT av rettigheter helt likt til begge.

Men...hva skjer juridisk/ikke-juridisk i følgende tilfelle (en mannlig kollega med delt bosted og 50/50 opplevde det nylig!):

Barnet er 4 år og foreldrene gjennomgikk brudd og avtalte delt bosted og 50/50 fra da barnet var 3 år.

Barnet var folkeregistrert på far 1.året og 2.året på mor...osv.slik bytter de på det.

Min kollega sokner til en annen skole enn moren, selv om han og ex'n bor kun er stenkast unna hverandre...og de er ikke enige/har ikke konkludert om hvilken grunnskole barnet skal starte ved.

Hva skjer hvis mor trenerer og får gjennom viljen sin ved å ikke signere når det er hennes tur til å signere adresseendring over til far for det aktuelle skoleåret kommunen sender brev om opptak til skole?

Dette er Oslo. Selv har vi noe av den samme situasjonen for være egne barn men vi er enige om skolevalget :-)

Positiv og konstruktiv hilsen gjest :-) :-) :-)

Anonymous poster hash: 47420...55e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ved slike uenigheter tenker jeg det er lurt å koble inn familievernkontoret. Vil tro de har vært borti lignende saker. 

Juridisk sett er jeg usikker altså, men tenker at for å få pratet sammen på "nøytral grunn" er fvk et ok sted om man ikke blir enige seg i mellom.

Skrevet

Ved slike uenigheter tenker jeg det er lurt å koble inn familievernkontoret. Vil tro de har vært borti lignende saker.

Juridisk sett er jeg usikker altså, men tenker at for å få pratet sammen på "nøytral grunn" er fvk et ok sted om man ikke blir enige seg i mellom.

Takk for innspill! La oss tenke oss at min kollega kaller inn til møte ved Familie er kontoret angående "uenighet om skolevalg" - og A) de blir ikke enige eller B) Mor nekter uansett å signere for å få overført barnets adresse til far igjen når det er "hans tur" eller C) hun møter ikke opp til timen gang på gang!

Dvs. mor får trasset gjennom sin vilje om skolevalg fordi hun har barnet folkeregistrert hos seg (endring krever begges signaturer) og dermed vil kommunen som skoleeier sende opptaksbrevet der barnet er folketegistrert.

Hva da?

Gjest Wanda Maximoff
Skrevet (endret)

Hvis det er Oslo så er det jo adressen som bestemmer, vanligvis. Bor de innenfor samme skolekretser siden de bor under et steinkast fra hverandre, evt. er det en av dem som har søkt på skole i annen skolekrets?

Endret av Steve Rogers
Skrevet

Din kollega? Virkelig?

Anonymous poster hash: 2db4f...80c

• Liker 2
Skrevet

Familievernkontoret tar, etter min erfaring, alt for ofte parti med mor. Så tror ikke nødvendigvis fvk er det beste stedet..

Skrevet

Eh.. Det samme er jo hvis far "trenerer" og sørger for at barnet har hans adresse ved søknad om skoleopptak? Hvis de bor et steinkast fra hverandre, burde det være mulig å komme til enighet. Juridisk vil barnet bli registrert der det har folkeregisteradresse, men da må mor (eller far) sjekke nøye om når på året dette sjekkes. Slik skoleopptaket er i Oslo nå, er kapasiteten sprengt for alle barneskoler, og grensene og opptakskriteriene de vektlegger (søskenprioritet, avstand, farlig skolevei, sosiale årsaker) skifter fra år til år. Så det kan hende problemstillingen ikke eksisterer, og barnet vil havne på kun en av de aktuelle skolene uansett nøyaktig gateadresse.

Høres absolutt ut som en sak for familivernkontoret.

Anonymous poster hash: 5645a...a47

Skrevet

Hvis det er Oslo så er det jo adressen som bestemmer, vanligvis. Bor de innenfor samme skolekretser siden de bor under et steinkast fra hverandre, evt. er det en av dem som har søkt på skole i annen skolekrets?

De bor ikke i samme skolekrets - det er to "konkurrerende skoler": den nær far og den nærmest mor: er  samme bydel, da de bor et steinkast unna hverandre.

Problemstillingen er noe jeg drøftet med min mannlige kollega som er i den situasjonen nå. Vi har en del felles ift delt bosted - men hans ex er mer "vanskelig" enn min.

Skrevet

Eh.. Det samme er jo hvis far "trenerer" og sørger for at barnet har hans adresse ved søknad om skoleopptak? Hvis de bor et steinkast fra hverandre, burde det være mulig å komme til enighet. Juridisk vil barnet bli registrert der det har folkeregisteradresse, men da må mor (eller far) sjekke nøye om når på året dette sjekkes. Slik skoleopptaket er i Oslo nå, er kapasiteten sprengt for alle barneskoler, og grensene og opptakskriteriene de vektlegger (søskenprioritet, avstand, farlig skolevei, sosiale årsaker) skifter fra år til år. Så det kan hende problemstillingen ikke eksisterer, og barnet vil havne på kun en av de aktuelle skolene uansett nøyaktig gateadresse.

Høres absolutt ut som en sak for familivernkontoret.

Det er nettopp derfor denne problemstillingen er interessant - fordi det er ingen tvil om at den ene adressen helt klart sokner til skole A mens den andre adressen sokner til skole A: dette er vedtatt av kommunen.

Det som er interessant å belyse er: hva skjer dersom far (eller mor) nektet å samtykke til adresseendring for barnet i det aktuelle året barnet er registrert hos denne forelderen OG det er innkalling til skoleopptak i det aktuelle året?

Skrevet

Det er nettopp derfor denne problemstillingen er interessant - fordi det er ingen tvil om at den ene adressen helt klart sokner til skole A mens den andre adressen sokner til skole A: dette er vedtatt av kommunen.

Det som er interessant å belyse er: hva skjer dersom far (eller mor) nektet å samtykke til adresseendring for barnet i det aktuelle året barnet er registrert hos denne forelderen OG det er innkalling til skoleopptak i det aktuelle året?

"..og den andre adressen sokner til skole B"

Gjest Wanda Maximoff
Skrevet

De bor ikke i samme skolekrets - det er to "konkurrerende skoler": den nær far og den nærmest mor: er  samme bydel, da de bor et steinkast unna hverandre.

Problemstillingen er noe jeg drøftet med min mannlige kollega som er i den situasjonen nå. Vi har en del felles ift delt bosted - men hans ex er mer "vanskelig" enn min.

Da må de bare diskutere mellom seg om å bli enig om en skole evt. så må en av dem få hovedomsorgen hvis de ikke klarer å komme til enighet om sånne ting. 

Skrevet

Da må de bare diskutere mellom seg om å bli enig om en skole evt. så må en av dem få hovedomsorgen hvis de ikke klarer å komme til enighet om sånne ting. 

Hvis f.eks far er den som nekter å signere for den årlige endringen av folkeregistrert adresse for barnet (delt bosted og 50/50) og barnet dermed starter på skolen som er den som sokner til fars adresse -

Hvordan tenker du det skal skje, at en av de "må få hovedomsorgen"?

Ser ikke for meg en dom der mor stevner far fordi han nekter adresseendring for barnet (avtalebrudd).

Avtalebrudd er ikke seriøst nok til å gi hovedomsorgen til den andre - når begge foreldre definitivt er gode og like bra foreldre.

Så..hvordan løses dette?

Scenariet her sier at den andre forelderen ikke møter opp til Familievernkontor.

Skrevet

Delt bosted er en avtaleform som gir begge foreldre ALT av rettigheter helt likt til begge.

Men...hva skjer juridisk/ikke-juridisk i følgende tilfelle (en mannlig kollega med delt bosted og 50/50 opplevde det nylig!):

Barnet er 4 år og foreldrene gjennomgikk brudd og avtalte delt bosted og 50/50 fra da barnet var 3 år.

Barnet var folkeregistrert på far 1.året og 2.året på mor...osv.slik bytter de på det.

Min kollega sokner til en annen skole enn moren, selv om han og ex'nRegissertun er stenkast unna hverandre...og de er ikke enige/har ikke konkludert om hvilken grunnskole barnet skal starte ved.

Hva skjer hvis mor trenerer og får gjennom viljen sin ved å ikke signere når det er hennes tur til å signere adresseendring over til far for det aktuelle skoleåret kommunen sender brev om opptak til skole?

Dette er Oslo. Selv har vi noe av den samme situasjonen for være egne barn men vi er enige om skolevalget :-)

Positiv og konstruktiv hilsen gjest :-) :-) :-)

Hvis de har avtale om adresseendring så overholder ikke mor denne. Avtalebrudd jsn føre til at hun ikke vinner frem rettslig om bruddet ikke barnets beste. Jeg tenker 50/50 samvær og ikke delt bosted ville være neste trekk fra gjorde krav om. Da ville barnet ikke merke noe. Men far er bostedsforelder. Vedrørende skole kan en søke ha samme skole selv om en bytter adresse. Juridisk skal ikke adressen ha noe å si vedrørende opp mot folkeregisteret når det er delt bosted avtale. Det eneste er posten, melding fra folkeregisteret og alt inn system. Registrer delt bostedavtalen hos skatt. Skulle barnet være registrert hos far må han kontakte advokat om mor ikke følger avtalen.

Skrevet

Jeg vet ikke hva som skjer dersom en av foreldrene trenerer dette, men vil bare si at her må man tenke på barnet. Hvilken skole vil det selv gå på? Hvilken skole begynner vennene i barnehagen på? Hvilken skole har best "rykte"? Hvilken skolevei er tryggest? Dette bør være avgjørende for skolevalget, ikke den tilfeldige adressen barnet har det året...

Anonymous poster hash: aa9d8...dbf
  • Liker 4
Skrevet

Da vil barnet kalles inn på det stedet det har folkeregistrert adresse når skoleopptaket skjer. Den andre forelderen har derfor hastverk med å få til en endring om det ønskes. 

Å bytte adresse på barnet annenhvert år er absolutt ingen god løsning, den som har barnet det aktuelle året vil alltid stå sterkest.

Anonymous poster hash: 08b09...5e1
Skrevet

Da vil barnet kalles inn på det stedet det har folkeregistrert adresse når skoleopptaket skjer. Den andre forelderen har derfor hastverk med å få til en endring om det ønskes. 

Å bytte adresse på barnet annenhvert år er absolutt ingen god løsning, den som har barnet det aktuelle året vil alltid stå sterkest.

Anonymous poster hash: 08b09...5e1

Er vel slik det blir (folkeregistrere annethver år hos hver forelder) når både mor og far egentlig vil ha 100% og insisterer på å dele absolutt alt.

Skrevet

Er vel slik det blir (folkeregistrere annethver år hos hver forelder) når både mor og far egentlig vil ha 100% og insisterer på å dele absolutt alt.

Norske barn starter skolen i 6-årsalderen.

Det vil vel si at skoleinnkallingen/brevet i posten blir sendt i året før (det ået barnet er 5 år gammelt).

Eller: hvis brevet blir sendt ut etter nyttårstider samme år som skolestarten er (året barnet er 6 år): så kan en jo bare regne ut hvilken adresse barnet ha da...

Skrevet

Det er nettopp derfor denne problemstillingen er interessant - fordi det er ingen tvil om at den ene adressen helt klart sokner til skole A mens den andre adressen sokner til skole A: dette er vedtatt av kommunen. Det som er interessant å belyse er: hva skjer dersom far (eller mor) nektet å samtykke til adresseendring for barnet i det aktuelle året barnet er registrert hos denne forelderen OG det er innkalling til skoleopptak i det aktuelle året? Anonymous poster hash: 47420...55e

Skolekretsene i Oslo er slett ikke vedtatt "av kommunen" en gang for alle. Jeg tror samtlige bydeler endrer dem hvert år.

Skrevet

Dette vet jeg alt om da jeg har vært (er) i akkurat denne situasjonen. Det er barnets bostedsadresse som bestemmer hvilken skole barnet skal begynne på. Hvis den ene parten trenerer avtalen om å bytte adresse annethvert år, f.eks fordi denne forelderen ønsker at barnet skal begynne på "sin" skole, er det fint lite den andre forelderen får gjort. Familievernkontoret har ingen myndighet til å bestemme noe som helst. Eneste mulighet for den andre forelderen er rettssak for å få hovedomsorg, men vil denne dra konflikten så langt bør den også ha andre vektige argumenter. Å fortsette å bytte adresse annethvert år etter skolestart der adressene tilhører ulike skoler vil medføre at man må søke om å få fortsette på samme skole hver gang, og i oslo er det så stort press på skolene at det ikke er sikkert at barnet får fortsette når det sokner til en annen skole. Bor i oslo og har som sagt vært i akkurat samme situasjon.

Anonymous poster hash: 3306d...330

Skrevet

De må sette seg ned og bestemme seg for hvor barnet skal gå ut fra hvilken skole som er best.

Ikke kan jeg skjønne at barnet skal skifte adresse annet hver år da..? Jeg og eksen har 50% og barnet står på han fordi vi ville ha barnet på skolen nærmest han.

Jeg har fortsatt 50% selv om barnet står hos han (3 år nå), når han flytter nærmere meg har vi snakket om at barnet juridisk flytter adresse til meg, men det er kun fordi han vet at jeg gjerne vil ha brevene til meg slik han slipper det ansvaret.

Anonymous poster hash: f50c7...af8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...