Gå til innhold

Rullestolbrukere gratis på transportmidler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som de i Oslo sikkert kjenner til (som tar offentlig kommunikasjon som buss og bane),  går rullestolbrukere gratis på alle transportmidler i Oslo og Akershus. Dette gjelder også barnevogner.

Dette irriterer meg grenseløst, og jeg blir forbanna bare jeg tenker på det. 

Jeg bruker rullator (riktig ikke som eldre bruker, men litt annerledes.) Jeg er som dere sikkert skjønner gående. Ruter har ingen bestemmelser som regulerer brukere av rullator, noe som gjør at jeg er i en gråsone. Med rullator kan jeg overhodet ikke benytte trikk (noen er mulige å benytte, men det skal jo ikke være nødvendig å vente på neste trikk som er tilrettelagt) uten hjelp og heller ikke på de fleste store stasjonene som Majorstua, Nationaltheatret og Jernbanetorget uten meget stor risiko for å tråkke feil ved av-og påstigning på banen. Det samme gjelder når jeg står som sild i tønne på en stappfull bane, hvor det ikke skal mer enn et lite dytt til og jeg faller rett ned. Når balansen er så dårlig er det umulig å fremvise billett når kontrollørene kommer og en ikke har sitteplass. Rullestolbrukere kan jo klare å fiske opp en billett når de sitter i en stol og bruker null fysisk energi, mens jeg har mer enn nok med å gå?   

I tillegg hender det at jeg har med med tunge gjenstander som gjør ting enda litt vanskeligere. Det er ingen garanti for at noen hjelper de som sliter. Ja jeg kan ha med meg ledsager (som forøvrig går som honnør, men går gratis på kino (sjukt!!) men de fleste rullestolbrukere har ikke det som jeg har sett.) 

Det hender også at noen stasjoner kun har trapper, noe som gjør at jeg i verstefall blir nødt til å ta en stasjon lenger eller kortere enn jeg ellers hadde trengt. Her synes jeg det likevel er rimelig å ta med en ledsager til å hjelpe. 

Har ikke honnørbevis, men det sier seg vel egentlig selv at en med et synlig hjelpemiddel ikke bør vise det og kan vise et ledsagerbevis i stedet. Et ledsagerbevis er et kort som viser at det er en som sliter og trenger litt ekstra hjelp. I utgangspunktet burde jeg kanskje gått gratis, men velger å betale da jeg til en viss grad klarer meg selv men da kun på utvalgte stasjoner og transportmidler.

Jeg er likevel likestilt med rullestolbrukere når det gjelder hc-skilt, og dette er det ingen regler på, noe jeg er glad for.

Sist men ikke minst synes jeg ikke det bør være spesielle goder for en rullestolbruker, når det faktisk bør være sånn at alle må bidra for at et samfunn skal gå rundt. 

Kan også legge til at jeg har rett til tt-kort, men dette blir langt dyrere enn et mnd kort, samt at bilen aldri kommer når det er snakk om fast kjøring. Voksenbillett synes jeg det blir urimelig å kreve i min situasjon, da det som nevnt er transportmidler jeg ikke kan bruke.

Uff, dette ble langt! Hva mener dere?

Anonymous poster hash: 9a9f2...a8b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Honnør er for pensjonister og folk er er uføre. 

Anonymous poster hash: 8c5bf...6d7
Skrevet

Honnør er for pensjonister og folk er er uføre. 

Så du mener jeg heller bør gå gratis? 

Skrevet

Så du mener jeg heller bør gå gratis? 

Dersom du er ufør, forstår jeg ikke hvorfor du ikke har honnørbevis og kan betale den prisen.

• Liker 3
Gjest Bossa Nova
Skrevet

Jeg mener at det burde vært bedre tilrettelagt for brukere av rullator. Betaler du full pris nå på bussbillett?

Skrevet

Dersom du er ufør, forstår jeg ikke hvorfor du ikke har honnørbevis og kan betale den prisen.

Har AAP hvor jeg har 50% nedsatt arbeidsevne, men har ikke uføretrygd (hvor det kreves også 50% nedsatt arbeidsevne) da dette kommer senere. Har man AAP er arbeidsevnen også nedsatt (men man får ikke et spesielt kort), men jeg fatter virkelig ikke hvorfor rullestolbrukere går gratis når jeg sliter mer enn dem. De bør vel også bidra selv om rullestolbrukere og brukere av rullator er to forskjellige ting. 

Skrevet

Jeg mener at det burde vært bedre tilrettelagt for brukere av rullator. Betaler du full pris nå på bussbillett?

Nei :) Det er rimelig at jeg betaler (300.- rundt der) selv om jeg ikke kan bruke alle transportmidler, men det er ikke rimelig å betale dobbelt så mye (600.-).

Forstår at Skyss i Bergen kan kreve fremvisning av honnørbillett, men bybanen er der 100% tilrettelagt for alle funksjonshemmede uten sjans for å sette foten mellom bane og plattform og så godt som helt trygt. Derfor synes jeg at det er helt urimelig at jeg kjøper honnør når jeg er der en sjelden gang på helgeturer. 

Skrevet

Nei :) Det er rimelig at jeg betaler (300.- rundt der) selv om jeg ikke kan bruke alle transportmidler, men det er ikke rimelig å betale dobbelt så mye (600.-).

Forstår at Skyss i Bergen kan kreve fremvisning av honnørbillett, men bybanen er der 100% tilrettelagt for alle funksjonshemmede uten sjans for å sette foten mellom bane og plattform og så godt som helt trygt. Derfor synes jeg at det er helt urimelig at jeg kjøper honnør når jeg er der en sjelden gang på helgeturer. 

Kan også legge til at rullestolbrukere ikke går gratis hos Skyss i Bergen :)

Gjest Bossa Nova
Skrevet

Uff, synd at tilbudene på transportmidler skal være enda en bekymring. Virker som om Ruter ikke er helt oppdaterte. Vet ikke hvem du kan ta kontakt med for å få endret på dette, dessverre. Nav? Eller hva med å ta opp problemet på facebooksiden til Ruter. Da blir andre oppmerksom på problemet, også.

Skrevet

Uff, synd at tilbudene på transportmidler skal være enda en bekymring. Virker som om Ruter ikke er helt oppdaterte. Vet ikke hvem du kan ta kontakt med for å få endret på dette, dessverre. Nav? Eller hva med å ta opp problemet på facebooksiden til Ruter. Da blir andre oppmerksom på problemet, også.

Ja. Men sånn er det bare :) Har ikke opplevd kontroll etter jeg begynte på honnørbillett, så vet ikke hvordan situasjonen vil bli enda. Skal ned å snakke med de i dag, og starte et honnørmnd-kort. Hadde ungdomsbillett tidligere og opplevde kontroll et par ganger (hvor jeg også brukte rullator), noen kontrollører ga meg en klapp på skulderen og ønsket med en fin dag, mens andre absolutt krevde at jeg skulle vise billett. Så er litt småekkelt at det ikke er klar praksis på hvordan det fungerer. Men jeg er hvertfall veldig klar på at jeg ikke bør få gå gratis da det er forståelig at det må settes en grense et sted selv om jeg også i likhet med rullestolbrukere (som oftest) har en funksjonshemming som aldri vil gå over :) 

Skrevet

Tja. Folk kan bruke rullator som det passer de. Vet om psykisk syke som bruker det fordi de føler for noe å holde i. Trenger det jo ikke fysisk sett. Sier jo seg selv at disse ikke skal få omgå reglene

• Liker 3
Skrevet

Tja. Folk kan bruke rullator som det passer de. Vet om psykisk syke som bruker det fordi de føler for noe å holde i. Trenger det jo ikke fysisk sett. Sier jo seg selv at disse ikke skal få omgå reglene

Det er sant :) Men det er klart at hvis du skumper borti meg så detter jeg ned som en melsekk hvis jeg ikke i tillegg støtter meg inntil en vegg. Andre kan vel egentlig også bruke en rullestol som det passer dem :) 

Skrevet

Det er sant :) Men det er klart at hvis du skumper borti meg så detter jeg ned som en melsekk hvis jeg ikke i tillegg støtter meg inntil en vegg. Andre kan vel egentlig også bruke en rullestol som det passer dem :)

Poenget var at folk uten behov bruker disse. Så da må du vel ha bevis for at du trenger den på en eller annen måte.

Skrevet

Poenget var at folk uten behov bruker disse. Så da må du vel ha bevis for at du trenger den på en eller annen måte.

Selvfølgelig, men da bør rullestolbrukere også ha bevis for at de trenger rullestol :) Det blir på en måte litt det samme :) Jeg er ikke psykisk men fysisk funksjonshemmet. Man ser det veldig tydelig på måten jeg går på hvis jeg ikke bruker rullator :) 

Skrevet

Er dette et omfattende problem mener du?  :rolleyes:

Anonymous poster hash: 3983b...dad

• Liker 2
Skrevet

Er dette et omfattende problem mener du?  :rolleyes:

Anonymous poster hash: 3983b...dad

Det vet jeg ingenting om. Gjør du?

• Liker 1
Skrevet

Det er klart at hadde jeg ikke brukt rullator hadde jeg aldri så mye som funnet på å kjøpe honnørbillett. En psykisk funksjonshemming ser folk ofte ikke, men en fysisk ser de godt. Og ja som du sier, det finnes kanskje psykisk syke som bruker rullator. Men da hadde jeg ikke stilt spørsmål om deres rett til honnørrabatt. Er jo ikke dum. Hadde skammet meg hvis jeg hadde gjort det i såfall. 

Skrevet

Det vet jeg ingenting om. Gjør du?

Haha, må nesten le litt :) De aller, aller fleste bruker hjelpemidler fordi de har en god grunn til det :) Jeg kunne gjerne vært foruten rullatoren, men kan ikke det da det kan potensielt være livsfarlig på steder med mye folk og skumping. Tror nok jeg sliter nok som det er, som om jeg ikke skal få store hodeskader (eller andre skader) også fordi jeg falt bakover og ikke brukte rullator. En rullator er også god å ha så andre forstår at de bør ta litt hensyn :)

• Liker 1
Skrevet

Ja. Men sånn er det bare :)Har ikke opplevd kontroll etter jeg begynte på honnørbillett, så vet ikke hvordan situasjonen vil bli enda. Skal ned å snakke med de i dag, og starte et honnørmnd-kort. Hadde ungdomsbillett tidligere og opplevde kontroll et par ganger (hvor jeg også brukte rullator), noen kontrollører ga meg en klapp på skulderen og ønsket med en fin dag, mens andre absolutt krevde at jeg skulle vise billett. Så er litt småekkelt at det ikke er klar praksis på hvordan det fungerer. Men jeg er hvertfall veldig klar på at jeg ikke bør få gå gratis da det er forståelig at det må settes en grense et sted selv om jeg også i likhet med rullestolbrukere (som oftest) har en funksjonshemming som aldri vil gå over :)

For å si det sånn så vil du bli spurt om honnør kort ved kontroll så lenge du ikke ser ut som du er godt over 60,og da kan du bli tatt for sniking(billetten er jo ikke gyldig fordi du faktisk ikke er honnør),og da blir det ganske dyrt. Jeg kan forstå di frustrasjon,men så lenge du ikke er ufør får du bare bite i det sure eplet og betale full pris som alle de andre som er avhengig av kollektivtrafikk.

Anonymous poster hash: 4dd45...73a

• Liker 1
Skrevet

For å si det sånn så vil du bli spurt om honnør kort ved kontroll så lenge du ikke ser ut som du er godt over 60,og da kan du bli tatt for sniking(billetten er jo ikke gyldig fordi du faktisk ikke er honnør),og da blir det ganske dyrt. Jeg kan forstå di frustrasjon,men så lenge du ikke er ufør får du bare bite i det sure eplet og betale full pris som alle de andre som er avhengig av kollektivtrafikk.

Anonymous poster hash: 4dd45...73a

Hvis du leser litt lenger ned er jeg faktisk ufør. AAP er en type uføretrygd som skal være prøvd FØR ordinær uføretrygd blir aktuelt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...