Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg jobber i en oppstartsbedrift  og jeg har snakket med min arbeidsgiver om å få aksjer i selskapet. Problemet mitt er at jeg har allerede en stram økonomi og har ikke mye ekstra for å kjøpe aksjer, er det noen som har gjort dette før og som kjenner til noen ordninger som ikke blir alt for dyre? Selskapet er verdisatt til 30 millioner. Vi har snakket om at jeg kan få et lån av selskapet for å kjøpe aksjer, men det er jo ett oppstartsselskap med en risiko for at det ikke går så bra som at vi håper. Noen som kan litt om dette? Hva er potensielle fallgruver?

Skrevet

Potensiell fallgruve: Firmaet går konkurs, og du sitter igjen med et usikret lån.

Anonymous poster hash: 1ed62...8f5
  • Liker 1
Skrevet

Alternativt får du 'låne' penger til kjøp av aksjene av arbeidsgiver, - mot sikkerhet i utbyttet for inneværende år (altså for 2015).

Skrevet (endret)

Fallgruve? Mange når du kjøper aksjer du ikke har penger til, og i tillegg ikke kan noe om det :-)

Får du de til underkurs må du skatte av fordelen dette medfører også...

Endret av -Fiona-
  • Liker 1
Skrevet

Alternativt får du 'låne' penger til kjøp av aksjene av arbeidsgiver, - mot sikkerhet i utbyttet for inneværende år (altså for 2015).

Og hvis grunnlaget for utbytte ikke er tilstede?

• Liker 1
Skrevet

En mulighet er at du får aksjer som en del av et bonusprogram eller lignende. Du vil fortsatt beskattes av verdien, men det vil fortsatt være billigere for deg enn å kjøpe. Jeg ville ikke ha tatt opp lån for dette, både fordi du egentlig ikke har råd til det og derfor ikke skal drive med risikofylte investeringer for lånte penger, og fordi det er dårlig diversifisering.

Hvis du ender med å kjøpe: aksjer i en så lite selskap med så stor risiko bør ikke koste særlig mye med mindre du skal ha en stor aksjepost. Husk at du ikke skal betale balanseverdi for posten du kjøper, du skal ha rabatt for risiko og rabatt for illikviditet.

Anonymous poster hash: a91c6...f3d

Skrevet

Ref aksjeloven 8-10 kan ikke selskapet låne deg disse pengene, enn så lenge det ikke er utbyttegrunnlag.

Anonymous poster hash: 6bc98...5e8

Skrevet

Det mest normale er enten trekk i lønn over et gitt antall perioder, - om det fremdeles er lov må undersøkes.

Eller så betaler man alt 'i ei smale', dvs. du har pengene til å kjøpe aksjene for, og du kan klare deg greit dersom det enten tar tid før det kommer til utbytte eller selskapet havner i skifteretten.

Hvis det ikke er grunnlag for utbytte, du ikke har midler til å kjøpe aksjene for, og det ikke lenger er lov å betale 'på avbetaling' med lønnstrekk over et antall måneder. Da har du ikke økonomi til å kjøpe noen aksjer, uansett hvor mye du vil ha dem.

Anonymous poster hash: 561d8...f1b

Skrevet

Har du ikke et par tusen å avse, da? Penger du strengt tatt ikke trenger? Da hadde jeg kjøpt aksjer for dette, ansett pengene som borte, og tatt utbytte som en gledelig bonus. Men ikke kjøp aksjer på krita!

Skrevet

Har du ikke et par tusen å avse, da? Penger du strengt tatt ikke trenger? Da hadde jeg kjøpt aksjer for dette, ansett pengene som borte, og tatt utbytte som en gledelig bonus. Men ikke kjøp aksjer på krita!

Tusen takk for mange bra svar, jeg må kanskje innse at jeg ikke har råd til å eie så masse aksjer. Jeg har jo noen tusen å avse, men problemet er at det har vært snakk om 300 000, og det har jeg ikke liggende...  Men har hørt om andre selskaper som har gjort det samme, at de har lånt ut penger til ansatte for å kjøpe aksjer, men det har vært mer etablerte selskaper da. 

Skrevet

Hadde aldri tatt opp et lån på 300.000 for å kjøpe aksjer. Altfor risikabelt.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...