Gå til innhold

Hytte eller hus.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er et par på snart 40 som bor sentralt i et rekkehus. Barna begynner å bli store, eldstemann flytter i disse dager.

For noen år siden arvet/overtok vi familiehytten. Hytten er stor (egentlig et hus) gammel, krever endel vedlikehold, men ligger ok til og vi trives på stedet. Samtidig er det mye vedlikehold og utgifter. Vi føler at vi bruker stedet litt for lite, litt skyldes nok at barna har vært i en alder der de har vært vanskelig å få med, men også fordi vi trives godt hjemme når helgen kommer. Nå som det har vært ferie er det derimot litt annerledes, da er det deilig å ikke være hjemme.

Vi er begge opptatt av hus og hage. Vi liker å fikse og ordne, og små og store prosjekter på gang. Vi ser at om vi nå hadde solgt hytta og rekkehuset hadde vi hatt råd til en enebolig i området vi bor i nå, et veletablert, fint område med mange koselige hus, samtidig som det er sentralt i forhold til byen. Vi bor i borettslag nå, og selv om jeg trives, så kunne jeg tenke meg å få bestemme mer selv i forhold til fargevalg osv.

Å selge hytte og rekkehus for å kjøpe enebolig nå som barna er nesten voksne er å gå mot strømmen. Luftet det for noen venner og de mente at vi var galne!

Vi kommer til å bruke litt tid på denne avgjørelsen, og det hadde vært kjekt å få litt innspill fra andre. Vet at ikke andre kan svare på om vi vil savne å ha hytte, men å høre andres tanker og erfaringer hadde likevel vært fint.

Anonymous poster hash: c0d51...978

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere er snart 40, ikke snart pensjonister! Klart det ikke er "for sent" å skifte bolig. Siden dere tydeligvis langtidsplanlegger, og allerede er langt kommet i det etablerte, ville jeg tenkt på hvor dere vil tilbringe mye tid og trives alene, og hvor dere ønsker å samles med barna når de er store. Er det å ha et stort hus med gjesterom og plass der barn og barnebarn kan samles i julen og ferier, eller en hytte alle kan bruke i ferien? Barn som er veldig lite interessert i hytter nåe de er tenåringer, kan bli veldig interessert når de selv bikker 30..... Hverdagen er viktigst, og er hytta slik at dere kan bruke den i helger?

Er drømmen en enebolig, kjøper dere en enebolig. Men ikke vektlegg så mye hva barna syns, det er ikke deres valg, og ikke deres "ansvar" hvis hytta selges og de senere syns det er sårt, eller hvis barndomshjemmet selges og de syns det er dumt.

Anonymous poster hash: 3d6b0...b5e
Skrevet

Enig med personen over her. Det er greit å tenke fremover, men det får være måte på. Hvis dere trives med å være hjemme og stelle i hagen, så må dere legge til rette for det. Det høres heller ikke ut spm dere har sterke følelser knyttet til hytta.

Anonymous poster hash: c2bf8...02b

Skrevet

Hvor mye verdt er hytta versus beliggenhet osv..? Er det slik at dere kunne solgt den, og om et par år kjøpt en like fin hytte med billigere beliggenhet og kanskje mindre i størrelse, men som ville dekket familiens behov for hytte-og-og-feriemuligheter like bra?

Er hytta et sted som det er lite økonomisk å selge nå da det kanskje vil gå mye opp i pris etterhvert pga økende interesse for beliggenheten?

Hvor mye personlig knytning har dere til hytta? Hva tenker barna, er de troenes til å ønske å bruke hytta mer etterhvert som de blir litt eldre eller er de ikke så interessert?

Hvor mye penger bruker dere hvert år på utgifter til hytta som kanskje kunne gått til å heller leie en hytte eller reise på tur til utlandet i ferier? Om man ikke eier selv så har man jo mer frihet sånn sett, og det er mye fint man kan leie om sommeren og få en fin familieferie likevel.

Som nå 32-åring nå ville jeg blitt veldig lei meg om foreldrene mine solgte familiehytta vår selv om jeg var der svært lite fra jeg var 15 til 25.. Men det er en hytte som er bygget av et familiemedlem, og der jeg var mye i barndommen. Den er nok heller ikke verdt så veldig mye på markedet i forhold til hvor mye vi selv mener den er verdt.

Anonymous poster hash: 195c0...9d0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...