Gå til innhold

Noen som har opplevd å gå opp i vekt av trening?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har trent hardt og spist veldig sunt de siste seks ukene. Jeg har i snitt hatt to sykkelturer (to mil svært kupert terreng), to joggeturer (7km) og én styrketrening hver uke. Jeg har tenkt over alt jeg har puttet i munnen.

Resultat? 3 kg opp. Nedtur, særlig siden jeg var seks kilo over idealvekt da jeg startet.

Jeg leser på nettet at man må holde ut og fortsette, at det kan være vann som holdes tilbake i kroppen.

Men det går ærlig talt på motivasjonen løs. Jeg har gått ned i vekt før med samme matinntak og mindre trening enn dette! Jeg merker at jeg har godt av trening uansett (energien stiger, mindre stresset), men buksene strammer jo rundt lårene nå.

Har noen opplevd dette? Gikk det over? Hva gjorde du for å få det til å gå over?

Anonymous poster hash: 6e7e1...278

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bygger muskler. Du kan ha hatt mye vann i kroppen da du veide deg. Du kan ha spist feil type mat. Vekta kan være i ustand.

Når du driver med slanking og trening er det bedre å se på magemål og fettprosent enn bare vekt.

Lykke til videre.

Anonymous poster hash: a6945...807

• Liker 10
Skrevet

Jeg har blitt fortalt her inne at dersom du hadde en tung styrkeøkt dagen før du veier deg, så kan dette binde mye vann i kroppen, og du vil veie mer enn du ville gjort ellers.

Jeg tror på det, da jeg også har opplevd å få langt høyere tall på vekta dagen etter en styrkeøkt, enn det jeg får f.eks. påfølgende dag.

Bit tenna sammen og fortsett. Så kanskje det går motsatt vei neste uke, og uka etter, og uka etter.

Dersom vektøkningen vedvarer og ikke snur etter ett par uker, bør du se bedre gjennom trening og kosthold for å se om du lurer deg selv ett annet sted.

Anonymous poster hash: 7d9e3...c0a
Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Jeg går alltid opp i vekt når jeg begynner å trene (etter treningspauser). Ca 2 kg.

Du har neppe gått særlig opp i muskelvekt på 6 uker. Det er nok helt ufarlig vannvekt. ;)

• Liker 1
Skrevet

Jeg går alltid opp i vekt når jeg begynner å trene (etter treningspauser). Ca 2 kg.

Du har neppe gått særlig opp i muskelvekt på 6 uker. Det er nok helt ufarlig vannvekt. ;)

Når forsvinner vannvekten igjen? Ja, bare det ER vannvekt, så. Men jeg tror ikke jeg kan ha lagt på meg fett, for jeg virker fastere i fisken...

TS.

Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Når forsvinner vannvekten igjen? Ja, bare det ER vannvekt, så. Men jeg tror ikke jeg kan ha lagt på meg fett, for jeg virker fastere i fisken...

TS.

Har aldri lagt merke til at vannvekten har forsvunnet.

Ikke heng deg opp i de kiloene. Er du fastere i fisken er det kjempeflott.

Skrevet

Hva betyr vekta om du blir i bedre form og fastere i fisken? Drit i vekta og finn frem målebånd.

Anonymous poster hash: a8098...f52
  • Liker 5
Skrevet

Hva betyr vekta om du blir i bedre form og fastere i fisken? Drit i vekta og finn frem målebånd.

Anonymous poster hash: a8098...f52

ENIG! Kjør på - du er flink! :jepp:

• Liker 1
Skrevet

Jeg har alltid hatt det sånn. I de periodene jeg trener mye så går jeg alltid litt opp i vekt. Om det er styrketrening eller kondisjonstrening spiller ingen rolle - jeg går opp i vekt uansett. Jeg regner med det er en kombinasjon av økt appetitt og at jeg binder mer vann i kroppen. Tviler på at jeg bygger noe særlig muskler med den treningen jeg gjør. Det gjør meg ingenting å gå litt opp i vekt; er normalvektig, men jeg skjønner det kan være demotiverende for de som ønsker å slanke seg.

Trening er veldig viktig for alle, så ikke la det stoppe deg. Om du i tillegg er påpasselig med hva du spiser, så vil kaloribalansen omsider gi resultater.

Anonymous poster hash: 2a69c...d88
Skrevet

TS her.

I utgangspunktet helt enig med dere i at vekt ikke betyr alt! Et par kilos slingringsmonn er helt greit, men nå er jeg tross alt hele 9 kg over idealvekt (jeg veier 69 kg nå og er 171 høy). Så selv om jeg er fastere i fisken er jeg langt fra å være fornøyd. Særlig tatt i betraktning innsatsen. Fem treningsøkter i uka er mye for meg (har full jobb og små barn, så treningsøktene går ut over den lille egentiden jeg har), og selv om jeg er glad i å trene er det ikke sikkert jeg opprettholder en så høy treningsfrekvens dersom jeg får så lite igjen for det.

Men jeg får bare fortsette og håpe at det endrer seg.

Skrevet

Samme skjedde meg. Musklene la seg under fettet, jeg ble bare større, og vekten økte.

Anonymous poster hash: ad339...37a

Skrevet

Ja. Jeg la på meg 25kg etter jeg begynte trene i 1-2 år

Skrevet

Jeg går også alltid opp i vekt, hver gang jeg begynner å trene og spise sundt...

Det er jo så demotiverende at jeg etter noen uker ender opp med å trøstespise masse sjokolade, og da forsvinner de nye kiloene raskt! Men de ande kiloene er det viss umulig å bli kvitt!

Anonymous poster hash: b389e...a19
Skrevet

Samme skjedde meg, bare at det var to kilo. Tok meg 3 uker å begynne å gå ned i vekt. Hold ut litt til:)

Anonymous poster hash: d2e02...8fd
  • Liker 1
Skrevet

Her var det mye demotiverende lesning...

Samme skjedde meg, bare at det var to kilo. Tok meg 3 uker å begynne å gå ned i vekt. Hold ut litt til:)

Anonymous poster hash: d2e02...8fd

Jeg har holdt på i fem uker...

TS

Gjest Overrasket
Skrevet (endret)

Hva har du spist og drukket på en normal dag de siste 5 ukene?

Hvor fort løper du 7 km på?

Hva gjør du på styrketreningen?

Endret av Overrasket
Skrevet

En vanlig dag:

Frokost: Tyrkisk yoghurt med havregryn og en banan

Lunsj: En tallerken salat (råkost, i blant med kylling/kalkun-filet)

Middag: F.eks 200 g laks, en potet, masse grønnsaker

Kvelds: To brødskiver med gulost

Jeg løper veldig sakte - runden min inneholder en god del bratte bakker som jeg ikke orker å løpe opp. Totalt bruker jeg 50 minutter.

Styrketreningen er en time Body Pump på treningssenter (altså for hele kroppen, forholdsvis lette vekter og mange repetisjoner).

• Liker 1
Skrevet

Og i helgen skeier jeg ut. Da blir det stort sett det samme til frokost, lunsj og kvelds, men middagen kan bestå av hjemmelaget hamburger (karbonadedeig og hjemmebakt hamburgerbrød), pizza. Og så spiser jeg en sjokolade eller litt potetgull (vanskelig å anslå hvor mye, men det blir kanskje 100 gram sjokolade eller 1/3 potetgullpose).

Gjest Overrasket
Skrevet (endret)

En vanlig dag:

Frokost: Tyrkisk yoghurt med havregryn og en banan

Lunsj: En tallerken salat (råkost, i blant med kylling/kalkun-filet)

Middag: F.eks 200 g laks, en potet, masse grønnsaker

Kvelds: To brødskiver med gulost

Jeg løper veldig sakte - runden min inneholder en god del bratte bakker som jeg ikke orker å løpe opp. Totalt bruker jeg 50 minutter.

Styrketreningen er en time Body Pump på treningssenter (altså for hele kroppen, forholdsvis lette vekter og mange repetisjoner).

Kostholdet du har satt opp ser veldig bra ut, synes jeg. Men har du ingen små mellommåltider? Vin til middag? Melk i kaffen? Litt kos?

Edit: ser du la til det om vanene helgen. Det trenger du ikke bekymre deg for. Jeg gjør det samme som seg. Det er alltid hjemmelagde kaker i hus i helgen, men aldri på ukedagene.  :laugh:

Jeg kjenner til BodyPump, det trenger du ikke endre på. 

Jeg tror, uten at jeg har sett deg i aksjon, at du bør få opp intensiteten på jogge- og sykkeløktene. 

I effekt forbrenner du rett og slett ikke ekstremt mange kalorier på de øktene pt. Det betyr at på 4 økter i uken, som er et flott antall treningsøkter, har du en uoptimal intensitet og forbrenning, mener jeg. Ikke rart du føler du bruker masse tid med få resultater. 

Sykling er egentlig ikke en forbrenningsintensiv treningsform. Det er andre treningsformer du kan vurdere for å forbrenne mer på samme tid, eller redusere treningstiden for å ha mer tid til overs. Hvis jeg f.eks. skulle satt meg på en sykkel i en time fremfor å ta en times joggetur, ville jeg forbrent halvparten av kaloriene jeg pleier å forbrenne på løping. 

Jeg tror du kan "starte med å slutte" å telle kilometer på du løper, og snarere telle minutter du faktisk løper. Forsøk å intensivere løpingen litt! 35-40 minutters sammenhengende jogging hadde vært et fint sted å starte. Så kan du øke farten og tiden litt etterhvert. 

Kort fortalt, prøv å stille litt krav til deg selv om å økte intensiteten på treningen for å få opp antall kalorier du forbrenner når du faktisk trener. 

Endret av Overrasket
Skrevet

Kostholdet du har satt opp ser veldig bra ut, synes jeg. Men har du ingen små mellommåltider? Vin til middag? Melk i kaffen? Litt kos?

Edit: ser du la til det om vanene helgen. Det trenger du ikke bekymre deg for. Jeg gjør det samme som seg. Det er alltid hjemmelagde kaker i hus i helgen, men aldri på ukedagene.  :laugh:

Jeg kjenner til BodyPump, det trenger du ikke endre på. 

Jeg tror, uten at jeg har sett deg i aksjon, at du bør få opp intensiteten på jogge- og sykkeløktene. 

I effekt forbrenner du rett og slett ikke ekstremt mange kalorier på de øktene pt. Det betyr at på 4 økter i uken, som er et flott antall treningsøkter, har du en uoptimal intensitet og forbrenning, mener jeg. Ikke rart du føler du bruker masse tid med få resultater. 

Sykling er egentlig ikke en forbrenningsintensiv treningsform. Det er andre treningsformer du kan vurdere for å forbrenne mer på samme tid, eller redusere treningstiden for å ha mer tid til overs. Hvis jeg f.eks. skulle satt meg på en sykkel i en time fremfor å ta en times joggetur, ville jeg forbrent halvparten av kaloriene jeg pleier å forbrenne på løping. 

Jeg tror du kan "starte med å slutte" å telle kilometer på du løper, og snarere telle minutter du faktisk løper. Forsøk å intensivere løpingen litt! 35-40 minutters sammenhengende jogging hadde vært et fint sted å starte. Så kan du øke farten og tiden litt etterhvert. 

Kort fortalt, prøv å stille litt krav til deg selv om å økte intensiteten på treningen for å få opp antall kalorier du forbrenner når du faktisk trener. 

Tusen takk for tilbakemelding, så fint å endelig få noe konkret å ta stilling til :)

Mellommåltider - det hender jeg spiser en frukt! Det glemte jeg. Men ingen store mengder.

Vin: Jo, jeg drikker vin i blant. To glass i uka i snitt, tipper jeg.

Trening: Her må jeg gå i tenkeboksen. Saken er at jeg ikke klarer å intensivere løpingen foreløpig. Jeg har startet å jogge nå (altså for fem-seks uker siden) og er fortsatt i veldig dårlig løpeform. Jeg har også et kne som murrer hvis jeg løper oftere, fortere eller lengre, så jeg prøver å ta det litt forsiktig. Joggerunden jeg tar nå er den mest praktiske for meg (i nærområdet mitt, grusunderlag). Sykling gjør jeg stort sett fordi jeg trives veldig godt med å trene utendørs, og da er det løping og sykling som er greiest.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...